تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۵
۰
کد مطلب : ۱۵۲۲۹

«علم نيشابور» توسط يك استاد‌كار توليد و به سراسر كشور فرستاده می‌شود

«علم نيشابور» توسط يك استاد‌كار توليد و به سراسر كشور فرستاده می‌شود
مردم‌شناسی: مردم‌شناس اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی شهر كاشمر را یكی از سرآمدترین شهرستان‌ها در برگزاری مراسم عاشورا و تاسوعا ارزیابی و بیان كرد: در این شهرستان، مراسمی مانند شبیه‌خوانی، نخل‌گردانی، علم‌گردانی و سینه‌زنی در بزرگ‌ترین گروه‌ها برگزار می‌شود.

فرزاد قندهاری‌زاده ادامه داد: علاوه بر برگزاری مراسم مختلف عزاداری در ایام محرم، یكسری ابزار و ادوات مانند علم برای برگزاری این مراسم اهمیت دارند. «علم نیشابور» یكی از ابزاری است كه فقط در نیشابور ساخته می‌شود.

او بیان كرد: «علم نیشابور» كه در مراسم عزاداری از آن استفاده می‌شود، فقط توسط یك استاد‌كار در نیشابور تولید و به سراسر كشور فرستاده می‌شود. این علم با اسكلت‌بندی چوب و روكش گچ ساخته می‌شود و اشعاری در رثای امام حسین (ع) روی بدنه‌ی آن حك می‌شود. هم‌چنین رنگ‌های لاكی روی آن كشیده می‌شود و به‌عنوان یك علم شاخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی پخت غذاهایی خاص در خراسان رضوی را از دیگر آداب و رسوم مردم این استان دانست و گفت: در روز تاسوعا و عاشورا در شهرستان‌هایی مانند نیشابور و قوچان «حلیم» پخته می‌شود. در مشهد نیز در این روزها به عزاداران حسینی «شله» می‌دهند.

این مردم‌شناس افزود: استان خراسان رضوی در ماه محرم مهمان مردم از سراسر ایران است و حركتی كه در این ایام انجام می‌شود، به مردم‌شناسان برای مطالعه می‌تواند كمك می‌كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما