تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۷
۰
کد مطلب : ۱۵۰۵۷

مختار يك‌شبه متحول نمی‌شود

رضا استادی
مختار يك‌شبه متحول نمی‌شود
فرهنگ: «شخصیت‌پردازی» ویژگی خاص و منحصر به فردی است كه اگر در سریالی تلویزیونی یا فیلمی سینمایی به دقت مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند آن اثر نمایشی را به اثری جدی و در خور توجه تبدیل كند.

وقتی هم كه چنین اتفاقی در فیلم نیفتد، پل‌های ساخته شده توسط فیلمساز برای ارتباط با مخاطب خراب می‌شود و دیگر نه با حضور بازیگری جذاب و نه استفاده از جلوه‌های ویژه و فیلمبرداری عجیب و غریب، می‌تواند مخاطب خود را پیدا كند.

با پخش سریال مختارنامه، مخاطبان تلویزیون با شخصیتی واقعی و قابل لمس مواجه شده‌اند. شخصیتی كه گاه اشتباه می‌كند، دچار غرور می‌شود، گول می‌خورد و گاهی نقشه‌هایش با شكست مواجه می‌شود.

مختار تا اینجای پخش این سریال تلویزیونی بارها دست به رفتارهایی زده كه گاهی باعث عصبانیت مخاطبان سریال شده است. مثلا وقتی با قیام میثم تمار همراهی نمی‌كند یا وقتی در مقابل سپاه ابن حریص حاضر به جنگ نشده و تسلیم می‌شود، خیلی از مخاطبان با خود می‌گویند او در این مقاطع باید رفتار دیگری را در پیش می‌گرفت اما كمتر مخاطبی به این مساله توجه دارد كه مختار شخصیتی است كه قرار است در یك مسیر طولانی متحول شود و به معرفت دست پیدا كند.

میرباقری در سریال مختارنامه به جای انتخاب شخصیتی قدیس‌گونه كه جذابیت دراماتیكی كمتری دارد، فردی مانند مختار را برای روایت داستان خود انتخاب كرده كه سیر تحولی جذابی را طی می‌كند.

سیاسی بودن یكی از مختصاتی است كه مختار در تاریخ دارد. او شخص بسیار سیاستمداری است و در یك حركت سیاسی حساب شده موفق می‌شود ایده‌های خود را پیاده كند.

مختار باید خیلی پوست بیندازد تا به یك شخصیت كامل تبدیل شود و تا زمانی كه به این نقطه نرسیده، همچنان ممكن است اشتباه كند و حتی با برخی افراد بیعت ببندد كه قرابتی با اهل بیت ندارند، اما او در پایان این راه و بعد از طی‌كردن مسیری پر پیچ و خم، به معرفتی دست می‌یابد كه می‌تواند بر مخاطب خود تاثیری جدی و عمیق بگذارد.

برای لذت بردن از این سیر شخصیتی، همچنان با مختارنامه باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما