تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۰
۰
کد مطلب : ۱۴۹۵۶

«مسافران کوفه» در ماه محرم روی صحنه می‌رود

«مسافران کوفه» در ماه محرم روی صحنه می‌رود
فرهنگ: كوروش زارعی، بازیگر و کارگردان تئاتر، از آماده‌سازی نمایش «مسافران کوفه» به نویسندگی سیدحسین فدایی حسین و کارگردانی خود در ماه محرم در مجموعه فرهنگی برج آزادی خبر داد.

وی توضیح داد: تمرینات نمایش «مسافران کوفه» با گروه تئاتر آیین در قم شروع شده است و داستان آن به حضور مسلم در کوفه و اینکه چه مصائب و مسائلی برای او پیش می‌آید، اشاره می‌کند.

زارعی با بیان اینکه این نمایش در ارتباط با بدپیمانی مردم کوفه و اتفاقاتی است که در این راه بر سر مسلم وارد می‌شود، گفت: کاظم نظری، علی سهمناک، لیلا موسوی، مجید ابیری، جواد پیروزی، مهدی نیک روش از گروه تئاتر آیین در این نمایش ایفای نقش می‌کنند و مهدی نیک روش نیز طراح صحنه و لباس آن را برعهده دارد.

وی درباره ساختار این نمایش گفت: در این نمایش چند داستان با هم روایت می‌شود و یکی از ویژگی‌های این کار است که بازی با زمان می‌کند و به لحاظ تکنیکی، شرایط حرفه‌ای‌تری نسبت به کارهای پیشین گروه ما دارد؛ یک زمان به واقعه کربلا می‌پردازد، یک زمان مربوط به حال درکوفه است و یک زمان هم در گذشته است و اتفاقاتی که برای مسلم افتاده است.

زارعی افزود: این نمایش علاوه بر آنکه جنبه مردمی دارد، به لحاظ تکنیکی هم یک گام رو به جلو در نوع نمایش‌های مذهبی‌ای است که ما تاکنون داشتیم؛ ما در نمایش درهم‌پیچیدگی زمانی داریم که من به‌عنوان کارگردان از این شیوه راضی هستم و احساس می‌کنم یک قدم تکنیکی رو به جلو در تولید نمایش‌های مذهبی است.

وی درخصوص رویکرد گروه تئاتر آیین گفت: مانیفست گروه ما، تئاتر ملی، ایرانی، اسطوره‌ای، مذهبی و دینی است. ما در ژانرهای مختلف کار کرده‌ایم و کارهای موفقی در ژانر کودک، دفاع مقدس، اجتماعی و ... داشتیم؛ حتی گروه ما در ارتباط با کار طنز هم فعالیت‌هایی انجام داده و ما خود را محدود به یک رویکرد موضوعی نکردیم، اما بحث تئاتر دینی و مذهبی فرق می‌کند و از آنجا که دغدغه شخصی گروه ما است، دوست داریم در ایام محرم و صفر دین خود را نسبت به واقعه کربلا و امام حسین(ع) ادا کنیم.

این بازیگر تئاتر و سینما اضافه کرد: گروه آیین نمایشنامه دیگری را نیز با نام «راکب» به نویسندگی جمشید خانیان در دست تهیه دارد که براساس آنتگونه سوفوکل است و فضای آن در جنوب ایران می‌گذرد؛ در واقع قصه‌ای است با آیین‌های جنوب که در همانجا
هم اتفاق افتاده و یک سری شباهت‌هایی بین قصه سوفوکل و قصه خانیان وجود دارد که قرار است به زودی آن را برای اجرای عمومی آماده خواهیم کرد.

وی درخصوص وضعیت و شرایط تئاتر مذهبی اظهار کرد: در کشور ما اکثر نمایش‌های مذهبی که کار می‌شود، در ایام محرم و صفر و فاطمیه است و مختص به این سه ماه است و هرکدام سوژه موضوعی خاص خود را دارد، اما اینکه نمایشی صرفا روایت تاریخی باشد، بسیار بد است و هنرمندان باید تلاش کنند تا در کارهای تاریخی که در این ایام انجام می‌دهند، خود را با شرایط روز جامعه آداپته کنند؛ یعنی انسان امروز را مورد بحث بگذاریم و مساله اجتماعی روز را مدنظر قرار دهیم.

زارعی درخصوص معاصرسازی نمایش «مسافران کوفه» گفت: نمایش «مسافران کوفه» هم اگرچه تاریخی است و داستان مسلم روایت می‌شود، اما ما شرایط امروز جامعه خود را نیز، چه در ایران یا سراسر دنیا در آن می‌بینیم؛ اینکه مردم چگونه رنگ عوض می‌کنند و چگونه برخی آدم‌ها نان به نرخ روزخور هستند و این شرایط باعث می‌شود که اینها به هر طرف که باد وزید بروند در این نمایش نشان داده می‌شود.

وی افزود: ما سعی می‌کنیم در نمایش‌های خود حتی اگر تاریخی- مذهبی هم باشد، اتفاقاتی را که در جامعه امروز ایران می‌افتد، لحاظ کنیم و اگر قرار باشد صرفا تاریخ روایت شود، تمام نمایش‌ها شبیه به هم خواهد شد و تنها روایت تاریخ، ما را درمعرض دید تماشاگر قرار می‌دهد درصورتیکه هنرمند باید فرزند زمانه خویش باشد و اگر کار تاریخی می‌کند، باید شرایط زمانه جامعه خود و شرایط اجتماعی که در آن زندگی می‌کند را لحاظ کند و ما تلاش کردیم در نمایش‌های مذهبی‌مان این اتفاق بیفتد.

زارعی که این روزها در نمایش «ح دو چشم» در تالار سایه به کارگردانی سیروس همتی نیز ایفای نقش می‌کند، درباره دیگر فعالیت‌های خود توضیح داد: درنظر داشتیم نمایش «طوفان» را به نویسندگی حسین فدایی حسین و کارگردانی من برای حضور در جشنواره تئاتر فجر آماده کنیم اما به جهت آنکه من به یک پروژه سینمایی دعوت شدم، شرایط مهیا نشد اما حتما سال آینده آن را برای جشنواره فجر و یا جشنواره تئاتر حقیقت آماده خواهیم کرد.
کارگدان نمایش «بانوی بی نشان» ادامه داد: «طوفان» یک تئاتر کاملا فنی، تکنیکی و حرفه‌ای است که آن هم نگاهی به قضیه مسلم دارد اما به صورت دیگری.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما