تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۹
۱
۰
کد مطلب : ۱۴۶۸۴

«سقای آب و ادب» مهدی شجاعی آمد

«سقای آب و ادب» مهدی شجاعی آمد
فرهنگ: «سقای آب و ادب» تازه‌ترین اثر داستانی مهدی شجاعی، به تازگی به چاپ رسیده و هنوز توزیع نشده است. این رمان درباره زندگی حضرت عباس (ع) است كه در آن زوایای جدیدی از مفاهیم زندگی و ویژگی‌ها و ظرائف شخصیتی او، در قالب داستانی مطرح شده است. روایات متعدد این داستان نیز از نگاه راوی دانای كل و در قالب دیالوگ‌هایی از زبان قهرمانان اصلی داستانی شكل یافته‌اند.

این كتاب، روایتی است از زندگی حضرت عباس(ع) كه در میان دیگر آثار شجاعی به لحاظ فرم و محتوا اثری متفاوت به شمار می‌آید.

در هر فصل از این رمان رفت و برگشت‌های روایی متعددی دیده می‌شود كه در فضای سیال داستانی، جای توصیفاتی اغلب شاعرانه را به یكدیگر می‌دهند و در هر موقعیت، زوایای جدیدی از مفاهیم مورد نظر نویسنده را باز‌گو می‌كنند.

در فصل نهم این كتاب با نام «عباس فرشتگان»، نویسنده به بیان مضامین نو و كشف و شهودی دقیق‌تر از زندگی این شخصیت پرداخته است و آن را از وجوهی درونی‌تر مد نظر قرار داده است. در بخشی از این فصل آمده:

«آیا در طول هشت فصل گذشته كه نویسنده بیشترین مجال را در اختیار داشته، به مقصود خود رسیده است؟ مخاطب را به مقصود خود رسانده است؟ توقع و انتظار مخاطب را برآورده ساخته است؟.. این شد كه آمدیم. اما آمدنی به سبك و سیاق خودمان. و حرف‌هایی خواهیم زد، باز به سبك و سیاق خودمان. كه الزاما منطبق نیست بر قواعد گفتن و شنیدن شما... از آن طبیعی‌تر و منطقی‌تر این است كه اگر قوای واله و شیدا و جان بر كف او سایه به سایه سلطان آمده باشند و در هنگامه خطر، فقط منتظر یك اشاره باشند، آن را از خود نراند و دست رد به سینه امدادشان نزند...»

در این فصل به گونه‌ای از احساسات و توفان‌های درونی این شخصیت تاریخی نشانه‌هایی می‌بینیم؛ ‌نشانه‌هایی كه شاید بارها با مرور تاریخ احساس كرده، ولی به زبانی برای ارایه آن دست نیافته باشیم..»

قسمت دیگری از این فصل نیز این‌گونه نوشته شده:

«تلاش می‌كنم كه در امتداد رسالت جدم و سیره پدرم، خوبی‌ها را احیا كنم و با بدی‌ها به ستیز برخیزم.. تلاش می‌كنم كه با بالنده‌ترین صدا در گوش تاریخ فریاد بزنم و این پیام را به گوش آیندگان اعم از پیروان و غیر پیروان برسانم...»

مقدمه كتاب «سقای آب و ادب» نیز این‌گونه آغاز شده است:
«چه والا مقام و بلندمرتبه است حسین، كه عباسش در آستانه عروج عاشورا، ‌از مسجدالحرام سیر داد به مسجدالاقصای كربلا كه «باركنا حوله لنریه من آیاتنا.. و چه هماهمت و بلندآشیان است عباس، كه با دو بال عشق و ادب به سوی آسمان هفتم «دنی فتدلی» پر كشید و در مقام قرب حسین، به منزلتی بی‌بدیل رسید و در قابی از قوس بازوان حسین، ماوا گرفت...»

«سقای آب و ادب» ، نوشته مهدی شجاعی، امسال(۸۹)، به شمارگان ۵۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات «كتاب نیستان» منتشر شد و طرح روی جلد آن اثر فرزاد ادیبی است. این كتاب ۲۶۴ صفحه‌ای با قیمت ۵۵۰۰ تومان ارایه می‌شود.
مرجع : خبرگزاری کتاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

رضائي
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشكر براي مطالب مفيدتون .
ببخشيد من دنبال نسخه الكترونيكي كتاب سقاي آب و ادب بودم . اگه لينكي داريد خيلي ممنون مي شم برام بفرستيد

با تشكر رضائي