تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۱۴
۰
کد مطلب : ۱۴۴۷

ماهنامه فرهنگی، اعتقادی،اجتماعی موعود ویژه بهمن ماه منتشر شد

ماهنامه فرهنگی، اعتقادی،اجتماعی موعود ویژه بهمن ماه منتشر شد

به گزارش خیمه، شماره هشتاد وچهارم ماهنامه موعود به مدیر مسئولی و سردبیری اسماعیل شفیعی سروستانی منتشر شده است.


سرمقاله
در سرمقاله این ماهنامه عنوانی با نام شعبده بازان صحنه علم و فرهنگ منتشر گردیده است.
...بی مقدمه و حاشیه سازی عرض می کنم.خود نمائی و عرض اندام در میدان هیچ یک از شاخه ها و شعب علوم و فنون به سادگی و سهولت حوزه های علوم انسانی و دینی نیست؛ شاید از این سخن متعجب شده و یا در میزان فهم و درک نگارنده تردید کرده باشید.  


گفت و گو و میزگرد
* در بخش گفت و گو این ماهنامه به خاطرات غلامحسین حیدری به عنوان فردی فرهنگی پرداخته شده و از ایشان برخی خاطرات را درباره دیدارهایشان با علما و نقل قول هایشان درباره انقلاب اسلامی ایران و آینده آن می پردازد.

* در بخش دیگرمصاحبه ای با حجت الاسلام دکتر محمد مسجد جامعی با عنوان " واتیکان و رسانه شده است.
واتیکان دولت مستقلی در شهر رم ایتالیاست که توسط پاپ به عنوان قرارگاه جهانی کلیسای کاتولیک رومی هدایت می شود، واتیکان کوچکترین ایالت مستقل جهان است که توسط شهر رم احاطه شده و مساحتی کمتر از 45 هکتار دارد. شهر واتیکان بر اساس معاهده کلیسای جامع روم به وجود آمد که پس از بحث و مجادله های بسیار بین دولت ایتالیا و پاپ منعقد شد و در حال حاضر آقای پاپ بندیکت شانزدهم رهبری کاتولیک های جهان در واتیکان مستقر است . 



مقالات
* در این ماهنامه همچنین مقاله ای با نام " عاشورا ، محور سلوک " نوشته سید محمد مهدی میر باقی به چشم می خورد.
 واقعا عاشورا هنوز برای ما در پرده ابهام است و در زیارت ناحیه مقدسه، حضرت امام زمان(عج) می فرماید: " اگر زمانه مرا به تاخیر انداخت و مقدرات از یاریت بازم داشت و نتوانستم در رکاب تو با دشمنانت بجنگم ، ولی از صبح تا شب برایت گریه می کنم و به جای اشک خون می گریم.

همچنین ماجرای سید الشهداء(ع) جزو اسرار عالم است که چطور در دوره غربت اسلام و در شرایطی که جبهه مقابل ، احساس پیروزی مطلق می کرد و در کنار سر سید الشهداء(ع) " لعبت هاشم بالملک فلا ، خبر جاء و لا وحی نزل " می گفت : این وتر موتور تنها شده، کار را تمام کرد و یک تاریخ را نجات داد، به سخن دیگر جبهه باطل با یک نقشه عظیم آمده بود تا به اسلام تیر خلاص بزند ولی نبی الاکرم برای چنین روزی، سیدالشهداء(ع) را تربیت کردند یعنی، در مقابل اعظم مکائد شیطان، اعظم عبادات اتفاق افتاد که به قول بعضی از نقلها در وسط صحنه، میدان داری می کرد تا تمام جنودش در کربلا حضور داشتند.


* در قسمت دیگری از ماهنامه مقاله ای با عنوان غربت امام زمان(عج)، نوشته عباس علی پرچی زاده کار شده است.
دلایل غربت دو وجه دارد، اول غیبت جسمانی یا عنوانی حضرت، و وجه دیگر غربت امام زمان(عج) است.

غربت از ناحیه شیعیان و دوستان ایشان،خود دارای چند جهت است:
1- نشناختن راستین امام(ع)
2- موالات بدون برائت


* در بخشی دیگر با تیتر " عاشورا ، تجلی خدا " به گفتاری از مرحوم حاج اسماعیل دولابی پرداخته است. 
عاشورا تجلی خداست، روز ظهور لا اله الا ا... است تا ظهر عاشورا، کار عبد است و از ظهر به بعد کار خدا، بنای نظام آفرینش بر قربانی شدن مادون برای مافوق است همه موجودات طبیعت خود را قربانی مومن می کنند و مومن خود را قربانی اهل بیت(ع) و آنها خود را قربانی خدا می کنند و سالی یکبار عاشورا شیعیان را میمیراند و زنده می کند، محرم یکی از ماه های تکامل است و محبت و عزاداری برای امام حسین(ع) انسان را زود به مقصد می رساند و وقتی کشتی امام حسین (ع) حرکت می کند، سایر کشتی ها کنار می کشند و راه را برای آن باز می کنند.
امام حسین(ع) رو به خدا سریع است و تجلی خدا هم به سوی او سریع است راه خدا سخت است اما با امام حسین(ع) خیلی آسان است و تجلی حسین، تجلی خداست.


* در مقاله دیگری با نام، "امام مهدی(عج)، مظهر کمال" محمد مهدی خالقی چنین می نویسد.
تکاپوی انسان برای رسیدن به جامعه ای است که همه شرایط کمال وی در آن فراهم باشد. انبیاء و اولیای الهی هم این مطلب را مطرح و در پی تحقق آن بوده اند اما آنچه تا کنون اتفاق افتاده عدم وجود شرایط برای ایجاد یک نظام هماهنگ و جهانی الهی است، خداوند متعال در قران کریم وعده داده که این شرایط در آخر الزمان به وجود خواهد آمد. پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز فرموده اند که زمینه های تکامل انسان، در زمان حضرت مهدی(ع) ایجاد خواهد شد.

در این مقاله چگونگی شرایط و خصوصیات آن زمان از زبان ائمه اطهار، با تاکید بر کلام امیرمومنان (ع) مورد توجه قرار گرفته است. 


*  در مقاله ای با عنوان " مواجهه غرب مسیحی با خیزش شیعی " محسن قنبریان، مواجهه غرب با جهان اسلام را به سه دوره تقسیم نموده است:
الف : دوره جنگهای صلیبی
ب : دوره استعمار، همزمان با انقلاب صنعتی در غرب
ج: از تاسیس دولت اسرائیل به دست غرب تاکنون
دوره اخیر ، دوره غرب جدید است که برای یافتن مختصات آن ، باید تاریخ را گذرا نظاره کنیم . 


*  "چرا به قهرمان نیاز دارند" مقاله دیگر این نشریه می باشد که کاری از سعید مستغاثی است.
سالهاست که قهرمانهای افسانهای چون (سوپر من )، ( بت من )، (اسپایدر من)، یا همان مرد عنکبوتی دستمایه بسیاری از فیلمهای هالیودی قرار گرفته و جهانیان را مات و مبهوت خود ساخته اند .

قهرمانان شکست ناپذیر ی که با همه (بد من) ها به مبارزه بر می خیزند و همه مظاهر پلیدی را از پای در می آورند.

اما پرسش اینجاست که چرا سینمای هالیوود این گونه شخصیتها را مطرح می کند و چه شده است که پس از وقفه ای چند ساله بار دیگر فیلم سازان هالیوود به این قهرمانهای افسانه ای روی آورده اند .
 


*  در همین بخش عبدالحسن ترکی مقاله ای با عنوان " فیض روح القدس " را به رشته تحریر درآورده است.
امام حسین(ع) واسعه خدای رحمان است کیست که به این (کشتی نجات) دست التجا زده و نا امید بازگشته است و به قول عارف صاحبدل مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی همه اهلبیت(ع) کشتی نجاتند اما کشتی امام حسین(ع) سریع تر است، وقتی که حرکت می کند سایر کشتیها کنار می کشند و راه را باز می کنند .


*  شرق اسلام موجد تمدن فردا از دیگر مقالات این ماهنامه می باشد که توسط اسماعیل شفیعی سروستانی نگاشته شده است.
در حال حاضر، در غرب معلمی یا متفکری نیست. هر چه هست نظامی گری و سیاست و اقتصاد است.و همه این ابعاد بدون ریشه و بدون بنیه فرهنگی هستند، چرا؟ چون فرهنگی نیست که قوام دهنده سیاست و اقتصاد است و نظامی گری باشد.



سخنرانی
*   در این بخش به یکی از سخنرانیهای آیت ا... عبدا... جوادی آملی برداخته شده است.
مطلب مهمی که مربوط به مهدویت است اینکه: ذات اقدس اله، این دین را به دو بخش تقسیم کرد؛ مسئولیت بخشی را به عهده مردم گذاشت و مسئولیت بخش دیگر را به عنوان وعده الهی به خود اختصاص داد. آن بخشی که به مردم واگذار شد، تخلف پذیر است، برخی انجام می دهند و برخی انجام نمی دهند و خدای سبحان بشر را آزاد آفرید تا در سعادت و شقاوت مختارانه عمل کند و در روز قیامت پاداش و یا کیفر کار آزاد و مختار را دریافت کند




شعر و ادب
* همچنین در قسمت شعر و ادب به " شعر عاشورائی " پرداخته شده است.
به قطعه ای از یکی از اشعار با نام "ذکر عباس" اشاره می کنیم.
باز از میخانه دل بوئی شنید
گوشش از مستان هیاهوئی شنید
دوستان را رفت ذکر از دوستان
پیل را یاد آمد از هندوستان
ای صبا! ای عندلیب کوی عشق
ای تو طوطی حقیقت گوی عشق
در گشودندت گر اخوان از وفا
راه اگر جستی در آن دارالصفا
شو در آن دارالصفا رطب اللسان
هم طریقان را سلام از من رسان


* در این بخش با عنوان میهمان ماه دو شعر با نامهای "با حضرت خورشید" و "ماه آل یاسین" از امیر علی مصدق چاپ گردیده است که به قسمتی از آن اشاره می کنیم :
برخیز و بیا تو ای بت ترسا
بر این لب خشک من لب تر، سا
از گشت مترس و خیز در گلشن
با من به صفا و گشت، بی ترس، آ 


*  "عباس همچنان در اهتزاز..." نوشته اسماعیل شفیعی سروستانی آخرین نوشته این بخش می باشد.



دیگر مطالب
" ازمیان خبرها " به ارائه اخبار گوناگونی با مضمون  " وهابیان کتب معتبر را تحریف می کنند که حجت الاسلام کاشفی ، استاد حوزه و دانشگاه در زمینه تقریب مذاهب در تبریز به تبیین نقش کتاب الغدیر در اثبات حقانیت شیعه می پردازد.

و در قسمتی دیگر با عنوان " مدعیان مهدویت و پیامبری ، دچار اختلالات روانی هستند" به نقل از دکتر حسین برهانی مدعیان مهدویت و پیامبری ، دچار اختلالات روانی ، هزیان گوئی و توهم هستند؛ وی با بیان اینکه در علم روانشناسی اختلالاتی در حوزه تفکر وجود دارد که منجر به توهمات و هذیان می شود که از آن به عنوان اختلال جنون نام می برند. 

دراین قسمت به بیان خبری با عنوان " کویت برای بوش (( فرش طلا گسترد)) !!!
می پردازد؛ که می خوانیم سفر بوش به کویت ، خاندان الصباح را آنقدر ذوق زده کرد که یک فرش قرمز با بافت طلا برای ورود به این کشور گستراندند.

همچنین در میان این خبرها به، جایزه کلیسا به مرتدان از اسلام، مجازات وکیل انکار کننده هولوکاست، رژیم صهیونیستی در پی ساخت بزرگ ترین کنیسه در محوطه مسجد الاقصی، شاهزاده سعودی و ساخت هتل در تل آویو، پیام آیت ا... العظمی وحید خراسانی به مناسبت محرم الحرام، تبلیغات گسترده بهائیت در شیراز، کرج، یاسوج، دستگیری دسته جمعی گروه مهدی در عراق، یارگیری شرکت های هرمی در محافل مذهبی، بوش: تا 10 سال دیگر در عراقیم "  می پردازد.


*   "لازمه" دیدار جزوء دیگر مطالب این نشریه می باشد که توسط سید ابوالحسن مهدوی نوشته شده است.
در قسمتی از این بخش به شعر رهبرمعظم انقلاب اسلامی ایران اشاره می کند: 
دلم قرار نمی گیرد از فغان بی تو 
سپندوار زکف داده ام عنان بی تو 
زتلخ کامی دوران نشد دلم فارغ 
ز جام عشق لبی تر نکرد جان بی تو 
چو آسمان مه آلوده ام ز تنگدلی 
 پر است سینه ام از اندوه گران بی تو 
نسیم صبح نمی آورد ترانه عشق 
سر بهار ندارد بلبلان بی تو 


  بخشهای دیگر
*  امام خمینی(ره) و عزاداری حسینی عنوان مطلب دیگری می باشد که در دیگر مطالب نشریه موعود به آن پرداخته گردیده است.
یکی از نقاط برجسته زندگانی امام خمینی،عشق والای او نسبت به اهل بیت(ع)، به ویژه ساحت مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) بود؛ به یاد دارم پس از بازگشت امام به قم در روز هشتم محرم، ایشان در بیت قدیمی خود واقع در یخچال قاضی حاضر شدند و در مجلس عزاداری شرکت جستند.


*  معرفی کتاب بخت خاک 
این اثر، اشاراتی است درباره دیده ها و شنیده های آن از سفر به سه سرزمین؛ سه نقطه نشان دهنده از زمین خدا؛ حجاز، شامات و عراق.

نویسنده این اثر اسماعیل شفیعی سروستانی می باشد و ناشر آن موعود عصر(عج) است.

 
*  از حسین(ع) تا مهدی(ع
عنوان اثری است از مجموعه «چهل حدیث مهدوی» که به همت واحد پژوهش و تحقیق موسسه فرهنگی موعود تالیف شده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما