تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۷:۵۰
۰
کد مطلب : ۱۴۱۳
دبیر جشنواره شعر فجر قم:

واقعيات عاشورا را فدای احساسات نكنيم

بنا بر گزارش خیمه، روشن سليمانی گفت: تعريف ترانه در بين عوام و علاقه‌مندان به موسيقی تفاوت دارد؛ اگر ترانه را موسيقی يا ملودی‌ای بدانيم كه بر روی شعری با زبان عاميانه گذاشته می‌شود، آن‌وقت می‌توانيم بگوييم كه ترانه عاشورايی اصطلاح درستی است؛ اما اگر تعريفمان از ترانه محدودتر باشد و كارهای عاشقانه و دلمشغولی‌های افراد را در بر گيرد آن‌وقت نمی‌توان مفهوم عاشورا را وارد آن كرد.
وی افزود: شعر عاشورا اولا بايد پيرامون مساله عاشورا باشد و در ثانی اگر شاعر به يكی از بعدهای عاشورا می‌پردازد به اين بعد كامل و به طور صحيح بپردازد و دچار افراط و تفريط نشود. 

خالق اثر «هر كس مرا پيدا كند مال خودش» تصريح كرد: در زمان گذشته شاعران مطالعات دينی زيادی داشتند و با متون تاريخی و علمی آشنايی كامل داشتند اما شاعران ما اكنون مطالعات عميقی ندارند پس طبيعی است بار علمی ادبيات ما كم می‌شود ولی بايد توجه داشت كه عنصر عاطفه در هر انسانی وجود دارد؛ در شاعران نيز عاطفه وجود دارد و به قول منطقيون شاعران حساس‌ترين عاطفه انسانی را دارند؛ پس بايد اين عاطفه با مسائل علمی آميخته شود تا به شكل مناسب ظهور يابد.

سليمانی درباره رواج ترانه‌های عاشورايی خاصی كه سطحی ناميده می‌شوند گفت: در بين جوانان ما علاقه‌مندی‌های خاصی به نوعی موسيقی ايجاد شده است كه ديگر مانند موسيقی گذشته دارای چارچوب و شناسنامه نيست؛ پس همين علاقه‌مندی جوانان موجب شده بسياری برای برآورده شدن نياز جوانان و رضايت آنان، روی آورند به سمت آميختن مسائل دينی با موسيقی‌ها و سبك‌های جديد؛ بنابراين در بسياری قالب‌ها نمی‌توانيم حماسه‌سازی كنيم و می‌رويم به سمت عاطفی شدن صرف.

دبير جشنواره شعر فجر در استان قم افزود: اين استفاده ناصحيح از علم موسيقی نشان می‌دهد كه ارتباط خوبی بين شاعر و موضوع برقرار نشده است.

در زير شعر عاشورايی «روشن سليمانی» را باهم می‌خوانيم:

آری كبوتر با كبوتر فرق دارد

چشمان ليلا خشك يا تر فرق دارد

ليلا تمام عمر مجنون خودش بود

مجنون همان ليلاست، ساغر فرق دارد

پيغمبران سر مست از يك جرعه بودند

اما پيمبر با پيمبر فرق دارد

دنيا پر از دلواپسی‌های غريبی است

هر روزمان با روز ديگر فرق دارد

لب تشنه جان می‌داد و مشك آب بر دوش

ديدی برادر با برادر فرق دارد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما