تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۲
۰
کد مطلب : ۱۴۰۸۲

تاكيد آيت‌الله مكارم شيرازی بر پرهيز از استخاره‌های بی‌مورد

تاكيد آيت‌الله مكارم شيرازی بر پرهيز از استخاره‌های بی‌مورد
فرهنگ: آيت‌الله ناصر مكارم شيرازی ظهر دوشنبه در ادامه سلسله مباحث تفسير قرآن كريم در شبستان امام خمينی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س)، با بيان اينكه امروز يكی از مهم‌ترين مباحثی كه اسباب زحمات خانواده‌ها را فراهم كرده استخاره گرفتن بدون مشورت و تحقيق است، اظهار داشت: استخاره در جايی است كه انسان حيران و سرگردان باشد و نتواند تصميم درستی بگيرد.

وی با اشاره به كثرت استخاره گرفتن در بحث‌های مربوط به ازدواج، گفت: اگر خواستگار مناسب است و تحقيقات و مشورت‌ها در مورد او مثبت بوده است بايد به خدا توكل كرد و نيازی به استخاره نيست.

استاد حوزه علميه قم افزود: استخاره مربوط به جايی است كه انسان حيران و سرگردان باشد و مشاوره و تحقيقات مشكلات را حل نكند.

وی با تاكيد بر اينكه افراد بايد جای استخاره گرفتن را بدانند، ادامه داد: اگر استخاره كرديم و بد آمد و اصرار هم داريم كه اين موضوع شكل بگيرد و شرعا و عرفا تناسب بين افراد وجود دارد، برای برطرف‌كردن اين مشكل می‌توان يك ماه صبر كرد و بعد از آن با توكل به خدا به كار خود ادامه دهيم.

آيت‌الله مكارم شيرازی در ادامه بحث تفسيری خود به ويژگی‌های اصحاب «مدين» اشاره كرد و افزود: در آيه ۷۰ سوره توبه و آيه ۴۴ سوره حج از اين گروه به نام قوم شعيب پيغمبر نام برده شده و شرح حال آنها در سوره هود از آيه ۸۴ تا ۹۵ آمده است.

وی با بيان اينكه همواره انبيا با دو چيز مبارزه كرده‌اند، اظهار داشت: يكی از موضوعاتی كه انبيا با آن همواره مبارزه می‌كردند و بين آنها مشترك بود، بحث بت‌پرستی بين اقوام آنها بود.

استاد حوزه علميه قم ادامه داد: همواره در دوره‌های مختلف مردم با توجه به نيازهايی كه داشتند بت‌هايی را برای خود درست كرده و نيازهای خود را از آنها طلب می‌كردند.

وی با اشاره به انحرافات و مشكلات ديگری كه در اقوام مختلف وجود داشت، گفت: برخی اقوام پيشين انحرافات اختصاصی هم داشتند كه انحرافات اقتصادی، اخلاقي و... از آن جمله است كه انبيا همواره با آنها به مبارزه می‌پرداختند.

آيت‌الله مكارم شيرازی با بيان اينكه در قوم شعيب انحرافات اقتصادی به شدت مشاهده می‌شد، اظهار داشت: قوم شعيب علاوه بر اينكه بت‌پرست بودند، در اقتصاد هم انحرافات شديدی داشتند و شعيب به شدت با اين انحرافات مبارزه می‌كرد.

وي با تاكيد بر رعايت عدالت و صداقت در خريد و فروش بيان داشت: در سراسر مملكت ما عادت شده كه صندوق‌های ميوه را با ميوه‌های خراب پر كنند و روی آن را ميوه‌های مناسب قرار داده و به فروش برسانند، اما اين كار بركت را از كارها می‌برد و خشكسالی و قحطی را به مملكت وارد می‌كند.

استاد حوزه علميه قم افزود: در دوران شعيب هم اين موضوعات مشاهده می‌شد و او با رفتار و سخنان خود همواره مردم را به عدالت در خريد و فروش دعوت می‌كرد.

وي با اشاره به سخنان پيغمبر اسلامی در مورد عدم رعايت عدالت در خريد و فروش، بيان داشت: پيامبر كسانی اين‌طور به خريد و فروش می‌پرداختند خيانتكار به مسلمانان می‌دانست و اسلام هم مخالف اين است كه كميت درست باشد اما كيفيت درست نباشد.

آيت‌الله مكارم شيرازي تصريح كرد: معامله‌ای حلال است كه هم كميت و هم كيفيت در آن درست باشد و اگر كسی می‌خواهد اجناس خراب خود را به فروش برساند، بايد آنها را جدا كرده و به صورت جداگانه با قيمتی متفاوت بفروشد و اين‌طور خريد و فروش مسئوليت شرعی دارد.

وی ادامه داد: در خريد و فروش بايد همواره حق را گفت و عدالت را رعايت كرد و روزی را از خدا خواست.

استاد حوزه علميه قم تصریح كرد: بعضی كسب و كار كوچكی دارند اما بركت در زندگی آنها وجود دارد، اما با اين حال برخی كسب و كار پر رونقی دارند و زندگی آرام و با بركتی ندارند.

وی با تاكيد بر اينكه نبايد كاری كرد كه جامعه به طرف فساد كشيده شود، بيان داشت: فساد اقتصادی، فساد اجتماعی را به دنبال دارد و زماني كه اقتصاد جامعه خراب شود فساد اجتماعی پيدا می‌شود و مشكلات متعددي به وجود می‌آيد.

آيت‌الله مكارم شيرازی با اشاره به توصيه‌های امام علی‌‌(ع) در مورد خريد و فروش اظهار داشت: خدا بزرگ‌تر از اين است كه او را وسيله منافع مادي قرار دهيم و نبايد در معاملات قسم خورد.

وی با بيان اينكه امروز دروغ ابزار كار برخی افراد شده است، اظهار داشت: نبايد در فعاليت‌های خود دروغ بگوييم و اينكه اجناس داخلی را با برچسب خارجی بفروشيم، دروغ بوده و حرام است.

استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: اگر مسايل اقتصادی جامعه خراب شود، تمام جامعه خراب می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در زمینه «عقل‌گرایی و خرافه‌ستیزی» به «پرونده ویژه خیمه» مراجعه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما