تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۳۰
۰
کد مطلب : ۱۳۴۴۵

شماره ۶۵ ماهنامه خیمه منتشر شد

شماره ۶۵ ماهنامه خیمه منتشر شد
فرهنگ - خیمه: شماره ۶۵ ماهنامه فرهنگی و اجتماعی خیمه در ۸۰ صفحه و در قالب شش بخش هیئت، جامعه، هنر و ادبیات، مردم شناسی، تاریخ و اندیشه و رسانه منتشر شد.

در سرمقاله شماره ۶۵ خیمه با عنوان «درازدستی اين كوته آستينان بين»، مرتضی وافی با طرح پرسش درباره معنای «بصیرت سیاسی» خواستار روشن شدن حوزه و مرز مفاهیمی چون «پيروی از ولايت، تقليد از مراجع و مريد عرفا (ابرار) بودن» از سوی گروه‌های مرجع مذهبی، سياسی و اجتماعی شده است. وافی در این نوشتار با ابراز تاسف از منحرف شدن برخی اهداف هیئت‌ها می‌نویسد: در هيئت‌های مذهبی تعريف درستی از این واژگان ارائه نمی‌شود و گاهی برخی افراد، سوار بر موج احساسِ مخاطبان، مرزهای ميان اين مفاهيم را شكسته و با اختصاص جايگاهی اغراق‌آميز برای خود و نظرياتشان، باعث می‌شوند كه هيئت‌ها، كاركردی خلاف اهداف خود داشته باشند.


در این شماره خیمه گفت‌وگو،‌ مصاحبه و یادداشت‌هایی از جابر عناصری، كريم خان محمدى، مهراب صادق نيا، عبدالمجيد معاديخواه، سيد حسين معتمدى، يوسفعلى ميرشكاك، محمدباقر بهبودى، على‌اكبر مهدى پور، حسن خجسته، ايرج افشارسيستانى، ايرج داداشى، رضا اسماعيلى، مظفر قربان‌نژاد و عبدالله متقى‌زاده را می‌خوانید.

در صفحات ابتدایی خیمه، گزارشی از آنچه طی ماه گذشته در حوزه هنر عاشورایی، عتبات عالیات و حج و زیارت گذشته در این شماره آمده است. ضمن آنکه به شرح مختصری از دور دوم نشست‌های عاشوراپژوهی «چهل منزل تا اربعین» نیز پرداخته شده است.

در بخش هیئت اين شماره، بايدها و نبايدهای نحوه توزيع معرفت در هيئت‌های مذهبی، عزاداری به عنوان یک رسانه و بررسی مجموعه هفت جلدی «عزاداری سنتی شیعیان» به چشم می‌خورد. همچنين گزارشی از تشرف برخی دوستان و همكاران خيمه به عتبات عاليات در كشور عراق و نحوه «نوحه‌خوانی در عراق» از دیگر موضوعات این بخش است.

صفحات جامعه این شماره خیمه، با نیم‌نگاهی به باورهای شگفت‌انگیز توتمی درختان،‌ «درختان مقدس ایران و قرآن» را نام می‌برد و بر موضوع دخیل بستن به درخت و خرافه بودن این پدیده با ذکر مثالی از این اعتقاد (چنار خونبار الموت قزوین) موضوع را بررسی و تحلیل می‌کند.

در بخش هنر و ادبیات آئینی،‌ گزارشی از نخستین کنگره شعر فاطمی و گفت‌وگو با «یوسفعلی میرشکاک» درباره ادبيات آيينی و چرايی گرايش بيشتر آن به سوگ و مرثيه و كم توجهی به مولودی و شادی‌سرايی آورده شده است. نگاهی ديگر به ماهيت و كيفيت اشعار آيينی فارسی و مقايسه اشعار برجسته عاشورايی فارسی و عربی و نیز امام حسين(ع) در اشعار حماسی شاعران مسيحی، از ديگر موضوعات اين بخش است.
همچنین در بخش هنر گزارشی از اجرای نمايش‌های مذهبی و در نهايت يادداشتی اختصاصی از دكتر «جابر عناصری» با عنوان «أنا المسيحی ابكانی الحسین...» به چشم می‌خورد.

تاریخ و اندیشه این شماره خیمه به بازخوانى تاريخ عاشورا در ۱۲ پرده، می‌پردازد و در عین حال گزیده يكى از مقالات کتاب عاشورانامه که به توضیح معنای «من» در حدیث «حسین منی و انا من حسین» اختصاص دارد نیز در بخش تاریخ و اندیشه آمده است.

در مردم‌شناسی این شماره درباره مناسك سوگواری حسینی در ایران و تاثیر آن بر مناسک آئینی کشورهای همسایه می‌خوانید.

در بخش رسانه، با اشاره به هنجارهای رسانه‌ای موضوع رسانه‌ای شدن دین و پیامدهای احتمالی آن مانند عامیانه شدن دین و تقدس‌زدایی از آن تحلیل و بررسی شده است.

ماهنامه خیمه به صاحب امتیازی محمد رضا زائری، مدیرمسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری منتشر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما