تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۳۸
۰
کد مطلب : ۱۳۲۴۲

فصلنامه علمی - پژوهشی شیعه شناسی منتشر شد

فصلنامه علمی - پژوهشی شیعه شناسی منتشر شد
فرهنگ: در این شماره از فصلنامه هفت مقاله در عرصه های گوناگون شیعه پژوهی به چاپ رسیده است که می توان به مطالبی نظیر «فرانقش هدایتگری و سیره اجتماعی فاطمه(س) در آمدی روش شناختی» اثر محسن الویری با چکیده و مقدمه‌ای در خصوص سیره اجتماعی، مولفه‌های موثر بر این سیره، منزلت‌های حضرت فاطمه(س)، شبکه‌های اجتماعی که شامل شبکه زنان مدینه، شبکه اعضای خانواده، شبکه صاحب نفوذان مدینه و...، مدل پیشنهادی شناخت سیره اجتماعی فاطمه، فرانقش هدایت‌گری و الگوی زیستی اشاره کرد.

یکی دیگر از مقالات این فصلنامه به «منقبت حضرت علی (ع) در مثنوی‌های چهارگانه عطار نیشابوری» اثر احمد رضایی می‌پردازد که در این مقاله به صفات و ویژگی‌های علی (ع) همچون مراتب اخلاقی، شجاعت و قدرت و دیگر صفات آن حضرت آمده است.

«نقش نخبگان شیعی عراق در تحولات سیاسی کشور (۱۹۵۸-۱۹۲۱)» اثر حسن بشیر از دیگر مقالات این فصلنامه پژوهشی است که در آن به جغرافیای سیاسی عراق پرداخته شده و مطالبی همچون مفهوم نخبگی و نقش آن در تحولات سیاسی، تاثیر تحولات جهان اسلام به ویژه انقلاب مشروطیت بر تحولات سیاسی عراق، تجربه اولین انتخابات پارلمانی در عراق و حذف شیعیان، نقش علمای دین و نخبگان شیعی در انقلاب سال ۱۹۲۰ عراق، عراق پس از انقلاب سال ۱۹۲۰ و حذف مجدد نخبگان شیعی و نتیجه گیری آمده است.

در بخش دیگر این فصلنامه مقاله‌ای با عنوان «میر سید علی همدانی مروج تشیع در کشمیر (ایران صغیر )» اثر منصور میر احمدی و عبدالرضا احمدی چاپ شده که علاوه بر مقدمه به زندگی نامه ، مسافرت‌های میر سید علی همدانی پرداخته است.
علل موفقیت سیدعلی در کشمیر، تشیع میر سید علی همدانی، شرایط فکری، سیاسی و اجتماعی زمانه این سید، مروری بر اندیشه سیاسی، آثار و نوشته‌های میر سید علی از عناوین دیگر این مقاله است.

«اهم مبانی تفسیر قرآن از منظر مفسران شیعه» اثر سید رضا مودب و سید محمد موسوی مقدم یکی دیگر از مقالات این فصلنامه پژوهشی است که قدسی بودن قرآن، الهی بودن، امکان تفسیر و قلمرو آن، اختصاص تفسیر به معصومان، ساختار چند معنایی قرآن، مستندات بطون قرآن، زبان قرآن، انسجام و پیوستگی آیات قرانی و اهمیت قاعده سیاق در پیوستگی آیات از بخش‌های مختلفی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

«تجلی عاشورا و انقلاب حسینی در عصر شیعه» اثر سید حسین سیدی و هوشنگ استادی از دیگر مقالات این فصلنامه است که در آن به دوره‌های «تاریخی شعر حماسی - ایین عاشورایی در ادبیات عربی»، «شعر حماسی - آیینی عاشورایی دوره شکل گیری و تحول»، «شعر حماسی - آیینی عاشورایی ، درونمایه های نوین ، زبان و ساختار» ، «کلمه و کلام در شعر عاشورایی و زبان و ساختار این شعر»، «بررسی اغراض، مضمون و ساختار لفظی و معنوی شعر حماسی - آیینی عاشورایی در گستره ادب عربی» و «پیامدهای ارزشی و ادبی شعر عاشورایی» پرداخته شده است.

در بخش دیگر این فصلنامه مقاله ای با عنوان «خدمات علمی جابر بن یزید جعفی به اسلام و شیعه» نوشته محمود کریمی و سعید طاووسی مسرور آورده شده که به عمده فعالیت‌های علمی این عالم برجسته شیعی و شاگرد مکتب اهل بیت در شاخه‌های تفسیر، حدیث، تاریخ، فقه و کلام می‌پردازد.

در پایان این فصلنامه عناوین مقالات به همراه توضیحاتی به زبان عربی و انگلیسی آورده شده است.

این فصلنامه در ۲۲۰ صفحه و به قیمت یک هزا ر و ۵۰۰ تومان توسط موسسه شیعه شناسی منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما