تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۰۵
۰
کد مطلب : ۱۲۶۲۲

پیوند دین و رسانه، موجب توانمندی ارتباطی افراد است

پیوند دین و رسانه، موجب توانمندی ارتباطی افراد است
پروفسور محسن فاطمی در نشست علمی «دین، رسانه، ارتباطات» كه در مدرسه معصومیه قم برگزار شد، با اشاره به اینكه روایات و سیره ائمه اطهار ما پر از موضوعات ارتباطی است، بیان كرد: هیچ بستری به اندازه دین نمی‌تواند موجب توانمندی ارتباطی انسان در همه ابعاد ارتباط با خود، خدا، طبیعت و دیگران شود، به خاطر اینكه با نگاه مادی ثروت و قدرت كه مانند سراب است نمی‌توان توانمندی ارتباطی ایجاد كرد.

وی تاکید كرد: نكته جالب این است كه بزرگان دین ما نه تنها به پیام، بلكه به ابزار رساندن پیام نیز توجه زیادی داشتند.

به گزارش مهر فاطمی افزود: در روانشناسی بسیاری از موارد به اصلاح رابطه فرد با خود و دیگران برمی‌گردد؛ در حوزه ارتباطی نیز اگر بتوانیم از دین به عنوان زمینه اصلی در ایجاد توانمندی و شوكت درونی استفاده كنیم نقش مهمی در بالندگی فردی و اجتماعی افراد خواهد داشت.

وی با بیان اینكه از ائمه اطهار(ع) تاكیدات بسیاری در حوزه ارتباطی درون خانه و در حوزه‌های دیگر وجود دارد، تصریح كرد: اصلاح ارتباط در حوزه درون خانواده یكی از مباحث عمیق در اسلام است و حتی روایات زیادی از ائمه درباره رفتار صحیح جنسی در خانه وجود دارد كه قابل تامل است.

فاطمی ادامه داد: در دین هم از ارتباط و هم از اصلاح ارتباطی سخن گفته می‌شود و در روایات داریم كه وقتی سعد بن معاذ از دنیا رفت، پیامبر(ص) یكی از مشكلات او را نداشتن رابطه درست با افراد خانواده عنوان كردند.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از این موارد در دین اسلامی اظهار داشت: در وصیتنامه امام علی(ع) این مسئله بیان شده است كه هیچ عبادتی حتی نماز و روزه بهتر از اصلاح ذات‌البین و هیچ كاری بدتر از سخن‌چینی نیست.

استاد دانشگاه هاروارد آمریكا اضافه كرد: دین حتی روی تعالی و پیشبرد ارتباطات نیز مواردی را بیان كرده است، چراكه در برخی روایات اشاره شد كه انسان‌هایی كه از حسن خلق برخوردارند مانند كسانی هستند كه روزها را روزه می‌گیرند و شبها به نماز می‌ایستند.

وی ارتباط را یكی از مهم‌ترین موضوعات بین‌رشته‌های در علوم انسانی دانست و یادآور شد: ارتباط جزو ناگسستنی انسان است و به دو دسته درون‌فردی و برون‌فردی تقسیم می‌شود.

فاطمی بیان كرد: بر اساس تحقیقی كه در كشورهای آمریكای شمالی صورت گرفت ۵۶ تا ۸۶ درصد مشكلات در سازمان‌ها و نهادها به ارتباطات میان‌فردی بر می‌گردد و اگر از بهترین بهره‌های هوشی هم در یك مجموعه‌ای استفاده شود، اما مشكل ارتباطی وجود داشته باشد، آن سازمان موفقیت چندانی نخواهد داشت.

استاد دانشگاه بریتیش كانادا با اشاره به پیامدهای منفی عدم‌ارتباط مستحكم بین افراد گفت: به خوبی می‌توان ادعا كرد كه ارتباط و اصلاح ارتباط یكی از مهم‌ترین محورهای دینی است و كسانی مانند علامه جعفری با دقت زیادی در این موضوع سخن گفتند و وقتی با جهانبینی الهی موضوع را مورد تحقیق قرار دهیم، حوزه‌های ارتباط انسان با خود، خدا، طبیعت و دیگر انسانها بیان شده است.

فاطمی با بیان اینكه جریان عاشورا مملو از پیام‌های ارتباطی است، گفت: رفتارهای امام حسین(ع) در سخت‌ترین و مشقت‌بارترین سفر تاریخ، حاوی نكات عمیقی درباره ارتباطات است كه به‌طور نمونه می‌توان به شب عاشورا كه امام حسین(ع) نگاه خود را از افرادی كه می‌خواستند ایشان را ترك كنند و امام نگاهش را از آنان برداشت، اشاره كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما