تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۹
۰
کد مطلب : ۱۲۶۰۲

آرای مراجع در «مقتل جامع امام حسین(ع)» لحاظ شد

آرای مراجع در «مقتل جامع امام حسین(ع)» لحاظ شد
فرهنگ-دشتگلی: محسن رنجبر، پژوهشگر گروه تاریخ موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) از جمع‌آوری نظرات مراجع در نگارش جلد نخست «مقتل جامع امام حسین(ع)» خبر داد و گفت: نسخه‌هایی از این مجلد، پس از پایان یافتن نگارش آن برای چهره‌های شاخص حوزه علمیه ارسال و برخی از نظرات آنان در كتاب اعمال شد.

محسن رنجبر در این‌باره گفت: انتشار «مقتل جامع امام حسین(ع)» ماه محرم سال گذشته به دلیل آنکه به طور کامل آماده نبود، امكان‌پذیر نشد و به همین دلیل چاپ آن به ماه محرم امسال موكول شده است. در این فاصله زمانی بر آن شدیم نظرات چهره‌های شاخص حوزه علمیه قم را گردآوری كنیم. بر این اساس نسخه‌هایی از این اثر را برای مراجع ارسال كردیم.»

وی افزود: از آن جا كه پس از انتشار هر كتاب، نقد و نظرهایی درباره آن اظهار می‌شود، گروه تاریخ موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) وقت به دست آمده را غنیمت شمرد و به جمع‌آوری این نقد و نظرها پیش از انتشار كتاب و اعمال برخی از آنها پرداخت.

رنجبر ادامه داد: بخشی از این نظرات به كتاب افزوده شده‌اند؛ البته بسیاری از اظهار نظرها نقد محتوایی به شمار نمی‌آیند و بیشتر آنها به اثرات و بازتاب‌های احتمالی برخی نكات این كتاب پس از انتشار اشاره دارند.

پژوهشگر گروه تاریخ موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به نگارش بخش وسیعی از فصول جلد دوم این اثر، گفت: مقابله‌خوانی و افزودن نمایه برخی از فعالیت‌هایی‌اند كه باید پیش از تحویل جلد نخست انجام شوند.

وی این پژوهش را مقتلی جامع و كاربردی توصیف كرد و گفت: مبلغان با در دست گرفتن این اثر، از سایر مقاتل بی‌نیاز خواهند بود. این پژوهش از آغاز تا پایان تاریخ قیام عاشورا را دربر می‌گیرد و بدیهی است كه مقتل، برجسته‌ترین بخش آن به شمار می‌آید. مبانی اعتقادی نظیر فلسفه عاشورا، عزاداری و ثواب آن نیز بخشی از این كتاب را به خود اختصاص داده‌اند كه به عنوان مباحث تكمیلی به شمار می‌آیند.

رنجبر جلد دوم این مقتل را بررسی حوادث پس از عاشورا در كوفه و شام و جریان‌های انتقال اسرا به این دو شهر معرفی كرد و گفت: مباحث شكل‌گرفته درباره این موضوعات و همچنین پرسش و پاسخ‌های مربوط به عاشورا، از دیگر بخش‌های این مجلدند.

این پژوهشگر یادآور شد: جلد نخست «مقتل جامع امام حسین(ع)» در ایام محرم امسال روانه بازار نشر خواهد شد.

پیش‌تر محسن رنجبر درباره ویژگی‌های این اثر گفته بود: استفاده نکردن از منابع قرون معاصر (پانصد سال اخیر) یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر است و مقاتل قابل اعتماد تا قرن هفتم و عصر سید ابن طاووس که کتاب ملهوف را به نگارش درآورد، به عنوان منابع برای این اثر در نظر گرفته شدند.

همچنین به گفته رنجبر این کتاب علاوه بر ارائه گزارش جامع حوادث قیام عاشورا، از ده فصل مقدماتی، از جمله سیری در مقتل نگاری از آغاز تا عصر معاصر، فلسفه قیام عاشورا و پیشینه عزاداری تشکیل شده، که کمتر در مقاتل معاصر مورد توجه قرار گرفته است.

در تدوین مقتل جامع امام حسین(ع)‌ منابع، منحصر به مقاتل معتبر نشده‌اند، بلکه از بعضی احادیث و روایات معتبر مرتبط با عاشورا، نظیر برخی آثار شیخ صدوق و شیخ طوسی، که مقتل به حساب نمی‌آیند نیز استفاده شده است.

پیش از این،‌ مسئولان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ،بها دادن به اشعار و مراثی و توجه به بحث‌های تاریخی و تحلیل‌های جامعه‌شناسانه و انسان‌شناسانه را از ویژگی‌های این مقتل اعلام کرده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما