تاریخ انتشار
شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۱۲
۰
کد مطلب : ۱۲۲۴۴

انتقاد از مبتذل‌خوانی در مداحی‌ها

انتقاد از مبتذل‌خوانی در مداحی‌ها
حجت‌الاسلام و المسلمین جعفر شجونی، دبیر کل جامعه اسلامی وعاظ تاکید کرد: استفاده مداحان از موسیقی‌های غربی از اواخر زمان پهلوی تا‌کنون گریبان‌گیر مداحی کشور شده و این پدیده نوظهوری نیست.

حجت‌الاسلام شجونی گفت: «مداحی در ایران از اواخر زمان پهلوی گرفتار مصیبت استفاده از موسیقی‌های نامناسب شده است، به عنوان مثال در اواخر سال ۵۷ تصنیف مبتذلی باب شده بود که آهنگ خاصی داشت و مردم کوچه و بازار این تصنیف را زمزمه می‌کردند، ناگهان همین مردم در مجلس عزاداری امام حسین(ع) متوجه شدند، مداح روضه حضرت رقیه(ع) را با این آهنگ می‌خواند.»

وی افزود: «به علت اشتباه یک مداح مجلس عزاداری امام حسین(ع) به هم ریخت و سر و صدایی در میان مردم بوجود آمد و مجلس از حالت عزاداری خارج شد. استفاده از موسیقی‌های نا‌مناسب متاسفانه در حال حاضر نیز واقعاً مصیبتی است که مربوط به وادی هنر حالا چه هنرمند داخلی چه خارجی، می‌شود. ورود به اشعار نامناسب با لحن صدای مبتذل در شأن اسلام و امام حسین(ع) نیست، به نظر من این موضوع یک تقلید نابه‌جا و ابتذال است.»

دبیر کل جامعه اسلامی وعاظ با طرح پرسشی گفت: «این مداحان با استفاده از موسیقی‌های نامناسب چه چیزی را می‌خواهند بیان کنند؟ آیا می‌خواهند ثابت کنند که از یک خواننده چیزی کم ندارند؟ این آقایان با این لباس مقدس، اصلاً جایز نیستند چنین اعمالی را انجام دهند.»

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مداحان برای جذب جوانان به مجالس عزاداری از موسیقی‌های نا‌مناسب استفاده می‌کنند، افزود: «در عمل ثابت شده است، کشش ابتذالی این مجالس از کشش تربیت دینی آنها بیشتر است.» شجونی با بیان اینکه آهنگ صدای مداح بر روی مردم تاثیر زیادی دارد، ادامه داد: «چنانچه مداحی واقعاً در دلش تبلیغ دین و ارشاد جوانان را مد‌نظر داشته باشد، می‌تواند شعله دین و معرفت اسلامی را در جامعه برانگیزد.»

دبیر کل جامعه اسلامی وعاظ با اشاره به موضوع سازماندهی مداحان در یک ارگان تخصصی، تصریح کرد: «نبودن سازمانی که مداحی را در کشور سازمان‌دهی کند آثار زیانباری به دنبال خواهد داشت البته در حال حاضر ارگان خاصی مسئولیت چنین امری را عهده‌دار نیست، اما در چند سال اخیر اقدام‌هایی در زمینه نظم‌‌دهی به مداحی صورت گرفته است، به شکلی که مداحان در جسله‌هایی گردهم می‌آیند و درباره چگونگی شعر و آهنگ با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.»

شجونی درباره راهکاری برای نوآوری درست در مداحی متذکر شد: «بسیاری از مداحان به علت ندیدن آموزش درست در زمینه مداحی دچار مشکل هستند، به نظر من آنها می‌توانند نزد استادانی که مورد تایید مقام معظم رهبری نیز هستند، اشعار و آهنگ‌های مناسب مجالس عزاداری را بسازند. با این عمل قطعاً در میان مردم نیز محبوب خواهند شد.»
مرجع : تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما