تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۳۳
۰
کد مطلب : ۱۱۷۲۴
معاون نهاد نمايندگی رهبری در دانشگاه اراك:

دين‌گريزی جوانان از نتايج مستقيم وجود انحرافات و خرافات در مراسم مذهبی است

دين‌گريزی جوانان از نتايج مستقيم وجود انحرافات و خرافات در مراسم مذهبی است
حجت‌الاسلام «نعمت‌الله شمس»، معاون نهاد نمايندگی مقام معظم‌رهبری در دانشگاه اراك  گفت: فراموش شدن باطن و حقيقت واقعه كربلا و عدم پرداختن به هدف اصلی و پيام‌های آن از بزرگ‌ترين آسيب‌هايی است كه مراسم مذهبی را تهديد می‌كند.

وی با بيان اين مطلب كه تنها مراسم‌های مذهبی نيستند كه در معرض ابتلا به انحرافات و خرافات قرار دارند، افزود: وقتی اخبار مربوط به رويدادها و حوادث از نسلی به نسل ديگر و از زبانی به زبان ديگر منتقل می‌شود لاجرم دچار تغيير و تبديل‌هايی خواهند شد.

حجت‌الاسلام شمس تصريح كرد: در صورتی كه انتقال اخبار و رويدادهای مختلف اعم از دينی و ملی بدون ذكر سند و مدرك و خالی از مستندات تاريخی باشد زمينه‌های انحراف ايجاد شده و از آنجا كه بانيان و برگزاركنندگان مراسم مربوط به رويدادهای دينی و مذهبی را عمومآ مردم عادی كه نسبت به اينگونه مسايل آگاهی كمتری دارند تشكيل می‌دهند، انحرافات ايجاد شده در اينگونه مراسم پررنگ‌تر و آسيب زننده‌تر جلوه می‌كند.

وی كنترل مراسم مختلف عزاداری، اجرای مراسم توسط افراد آگاه به مسايل و پيشينه تاريخی وقايع، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشيدن به متوليان و بانيان مراسم و جايگزين كردن مصاديق درست و صحيح به جای مصاديق انحرافی را از جمله راهكارهايی عنوان كرد كه می‌توان از آن‌ها در راستای زدودن انحرافات و خرافات مبتلا به مراسم مذهبی بهره برد.

معاون نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اراك با تأكيد بر لزوم نظارت بر عملكرد مبلغان مذهبی، تربيت اين افراد را به‌عنوان يكی از راهكارهای نشر فرهنگ صحيح عزاداری كارساز دانست و گفت: دوره‌های آموزشی مربوط به اين افراد بايد به‌صورت مداوم و كارگاهی برگزار شده و از مربيان باتجربه در تربيت مبلغان بهره گرفته شود.

وی ايجاد حس دين‌گريزی در جوانان را نتيجه مستقيم وجود انحرافات و خرافات در مراسم مذهبی دانست و افزود: الگوی صحيح عزاداری روش و منش مراجع بزرگ دينی و منش مقام معظم رهبری است كه متأسفانه اكثر مجالس عزاداری در حال حاضر با اين الگو سازگاری ندارند.

حجت‌الاسلام شمس در ادامه به سخنان امام‌خمينی(ره) در خصوص استفاده از ابزاری چون زنجير و طبل در اينگونه مراسم و تأكيد ايشان بر برگزاری مراسم در قالب سنتی اشاره و با بيان اين مطلب كه بر اساس گفته‌های رهبر كبير انقلاب اسلامی استفاده از اين ابزار در حد معمول با اصول عزاداری اسلامی تناقضی ندارد، گفت: استفاده از ديگر ابزار موسيقی و آلات لهو و لعب با اصول عزاداری اسلامی منافات دارد.

وی تصريح كرد: هيچ‌يك از ابزارآلات موجود در مراسم عزاداری ما سابقه و ريشه تاريخی نداشته و به مرور زمان بر اثر تبادل و تعامل فرهنگی به مراسم مذهبی مسلمانان رسوخ كرده است.

حجت‌الاسلام شمس با تأكيد بر اينكه استفاده معقول و به اندازه از اين ابزار در راستای غنا بخشيدن به مراسم عزاداری تا جايی كه به هدف و مقصود اصلی ضربه وارد نكند خالی از اشكال است، گفت: اجرای اينگونه مراسم در يك چارچوب مشخص و تحت نظارت ارگان‌های ذيربط می‌تواند زمينه بسياری از آسيب‌ها را از بين ببرد.

معاون نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اراك در پايان، تأييد و گزينش مجريان مراسم عزاداری توسط حوزه‌های علميه، سازمان تبليغات و مبلغان مذهبی، درخواست جدی از متوليان مراسم در خصوص دوری از خرافات در اجرای مراسم و جايگزين كردن الگوهای مناسب به جای الگوهای كاذب در عزاداری‌ها را به‌عنوان پيشنهاداتی در راستای رفع آسيب‌های عزاداری عنوان كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما