تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۱۲
۰
کد مطلب : ۱۱۶۴۴

برنامه تلويزيونی «حيات سرخ» توليد می‌شود

برنامه تلويزيونی «حيات سرخ» توليد می‌شود
«مسعود زارعيان»، دبير اجرايی چهارمين كنگره عاشورا پژوهی خراسان رضوی و كارگردان اين برنامه گفت: برنامه «حيات سرخ» كه در حاشيه چهارمين كنگره عاشورا پژوهی خراسان رضوی اجرا و پخش می‌شود، برنامه‌ای تركيبی با رويكرد آسيب شناسی و تحليل سنت عزاداری و ترويج فرهنگ عزاداری اصيل ايرانی ــ شيعی شامل چهار بخش گفت‌وگو، بيان خاطره، گزارش مردمی و تصاويری از صحنه‌های عزاداری مردم است.

زارعيان ادامه داد: در بخش گفت‌وگوی اين برنامه با برخی از مراجع تقليد، سخنرانان و مبلغان دينی درباره تبيين مفهوم عزاداری و جايگاه آن از نگاه ائمه معصومين(ع) به گفت‌وگو پرداخته و با توجه به اينكه آيين‌های مختلفی در عزاداری وجود دارد، نگاه ائمه اطهار(ع) به عزاداری حقيقی، در اين گفت‌وگوها از زبان صاحب نظران مورد بحث و بررسی قرار می‌گيرد.

كارگردان برنامه تلويزيونی «حيات سرخ» افزود: در اين برنامه با مداحان و ذاكران اباعبدالله(ع) گفت‌وگو می‌شود تا آن‌ها برداشت‌های شخصی خود از عزاداری و شيوه‌های متعدد آن را روايت كنند و بگويند اين آيين‌ها در گذشته چگونه بوده و اكنون به چه صورت است و آيا فاصله و تغييری در عزاداری‌های گذشته و حال رخ داده است يا نه.

زارعيان تصريح كرد: بخش دوم اين برنامه به بيان خاطرات مداحان و سخنرانان از كرامات و عنايات اباعبدالله(ع) در مراسم عزاداری می‌پردازد و در بخش سوم نيز نگاه مردم به مقوله عزاداری و اهميت اين مجالس در قالب گزارش مردمی بررسی می‌شود.

وی گفت: بخش پايانی اين كار تركيبی نيز به پخش تصاوير مستند از اشكال مختلف عزاداری مردم در گذشته و حال اختصاص دارد.

دبير اجرايی چهارمين كنگره عاشورا پژوهی خراسان رضوی، با اشاره به اين جمله امام خمينی(ره) كه محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است، افزود: مفهوم اين سخن بايد به درستی تبيين شود، تا ببنيم چه نيرويی برای نگهداری مبانی دينی و احيا و بقاء دين در عزاداری‌های محرم و صفر نهفته است و اين نيرو چگونه می‌تواند مردم را پابرجا و پايبند به عقايد و احكام دينی نگه دارد.

وی با اشاره به حساسيت مجالس عزاداری در فرهنگ شيعه اظهار كرد: مجالس عزاداری از اهميت ويژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای كه دشمنان هم بخشی از هجمه خود را متوجه اين موضوع كرده و می‌دانند اين عزاداری‌ها تأثير عميقی داشته و در حقيقت‌جويی شيعه كارآيی دارد از اين رو پرداختن به اين مهم و چگونگی آسيب شناسی و تعيين حد و مرزهای آن بيش از پيش ضرورت دارد.

دبير اجرايی چهارمين كنگره عاشورا پژوهی خراسان رضوی، به استقبال از ورود مباحث هنری به كنگره عاشورا پژوهی خراسان رضوی، اشاره كرد و افزود: در اين راستا مستند ۶۰ دقيقه‌ای «عروج پروانه‌ها» نيز به منظور بررسی تغييرات رفتاری جامعه در عزاداری‌ها و ترويج فرهنگ عزاداری اصيل سنتی ميان نسل جوان امروز در حال توليد است.

يادآوری می‌شود، برنامه تلويزيونی «حيات سرخ» كه هم اكنون مراحل پايانی توليد را می‌گذارند به نويسندگی و كارگردانی «مسعود زارعيان»، تدوين و تصوير برداری «سعيد ملتجی»، مدير توليدی «مجيد ظريف» و تهيه كنندگی «وحيد ظريف»، در 10 قسمت 15 دقيقه‌ای از رسانه ملی پخش خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما