تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۲۵
۰
کد مطلب : ۱۱۵۶۹
آیت الله مکارم شیرازی:

وعاظ منابر را مملو از خواب نكنند

وعاظ منابر را مملو از خواب نكنند
آيت الله ناصر مكارم شيرازی صبح امروز ۳۰ دی ماه در درس خارج فقه در مسجد اعظم با بيان اين مطلب تصريح كرد: نبايد پايه و اساس بحث‌مان را بر خواب بگذاريم، رفتن به سمت خواب رفتن به سمت خرافه است.

وی تاكيد كرد: متاسفانه برخی از خطبا از خواب در منابرشان زياد استفاده می‌كنند و به صدا و سيما هم كشيده شده است.

وی با بيان روايتی اخلاقی عنوان كرد: دروغ حرام است اما دروغ بستن بر خدا، پيامبر(ص) و ائمه(ع) حرمتش دوبرابر و چند برابر است و ذنب لايغفر است.

مكارم شيرازی ادامه داد: كسانی كه به نام اسلام و مسلمين دكانی برای خود ايجاد می‌كنند و درآمد كسب می‌كنند، روز قيامت بايد جوابگو باشند و البته در اين روايت تاكيد شده است كه كسب چنين درآمدی موجب فقر می‌شود.

اين مرجع تقليد اظهار كرد: مسئله دروغ بستن به خدا و پيامبر و ائمه در طول تاريخ وجود داشته است كه البته خطرات زيادی هم دارد كه مهمترين آن گسترش دامنه خرافات است.

وی افزود: الان افراد مختلفی مسايلی را كه اصلا در اسلام وجود ندارد و خرافه است مطرح می‌كنند و در و دكانی برای خودشان ايجاد كرده‌اند كه هم باعث خراب شدن چهره اسلام و هم بهانه به دست دشمنان می‌دهد.

استاد عالی مقام حوزه علميه با اشاره به علت های ايجاد خرافات تصريح كرد: خواب يكی از اين عوامل است، نه شيعه و نه اهل سنت هيچكدام برای خواب حجيتی قايل نيستند از اين رو وعاظ نيز نبايد منابر را با خواب آميخته كنند و آن را مملو سازند.

مكارم شيرازی عنوان كرد: ما بارها گفته‌ايم اساس مسجد جمكران در بيداری و نه در خواب اتفاق افتاده است و حسن بن مثله جمكرانی نيز انسان ثقه‌ای است.

وی افزود: جهل سرچشمه ديگر خرافات است، برخی تصور می‌كنند كسی آنان را سحر و جادو كرده است، در حالی كه سحر موضوع پيچيده‌ای است كه نزد هر كسی نيست و با يك كفش در قبرستان خاك كردن نمی‌توان كسی را سحر كرد.

مكارم شيرازی افراد سودجو را ديگر منشا گسترش خرافات دانست و عنوان كرد: ترويج خرافات يكی از ابزار درآمد همين افراد است كه موجب سوء استفاده مالی و جنسی آنان می‌شود.

وی افزود: بيگانگان و دشمنان از ديگر عوامل ترويج خرافه هستند، آنان دين را با خرافات آميخته می‌كنند تا مردم دين را كنار بگذارند می‌گويند امام زمان(عج) ظاهر می‌شود و آنقدر خون می‌رزيد تا خون به ركابش می‌رسد و با اين وسيله می‌خواهند مردم را به امام زمان بدبين كنند در حالی كه امام زمان عامل مهربانی است با فرهنگ و علم مردم را هدايت خواهد كرد.

وی تاكيد كرد: دشمنان با جعل خرافات به دنبال تضعيف اسلام هستند همين بهائيت و وهابيت مجموعه‌ای از خرافات و فرقه‌های ساختگی و خرافاتی هستند.

مكارم شيرازی تاكيد كرد: بهترين راه مبارزه با خرافات اين است كه مردم احكامشان را از عالمان دين و از فقيهان و كسانی كه امتحان داده‌اند، بگيرند.

وی با بيان اينكه خرافاتی‌ها نمی‌خواهند مردم با علما در تماس باشند تصريح كرد: مردم اگر احكام اسلامی را از سرچشمه بگيرند به اين آب‌های متعفن گرفتار نخواهند شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما