تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۱۰
۰
کد مطلب : ۱۱۱۲۷

مجموعه‌ای از‌ قرآن‌های نفيس خطی در کتابخانه ملی

مجموعه‌ای از‌ قرآن‌های نفيس خطی در کتابخانه ملی
سازمان اسناد و كتابخانه ملی در راستای اهداف و وظايف خود در ماه گذشته اقدام به خريداری مجموعه‌ای بسيار نفيس از قرآن‌ها و نسخ خطی كهن كرده است.

«حبيب‌الله عظيمی» معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملی با اعلام اين خبر گفت: در ماه گذشته مجموعه‌ای شامل ۱۰۴۵ نسخه خطی و ۱۵۱ نسخه چاپ سنگی از مركز احيای تراث خطی قم خريداری شد.

۱۶ جلد قرآن خطی بسیار نفیس


وی ادامه داد: اين آثار در حوزه‌های فقه، اصول، فلسفه، عرفان، اخلاق، دعا، قرآن، علوم قرآنی، ادبيات، طب و موسيقی هستند، هم‌چنين در اين ميان ۱۶ جلد قرآن خطی وجود دارد، كه از نفايس روزگار به شمار می‌آيند.
عظيمی در اشاره به قرآن‌ها و مجموعه علوم قرآنی گفت: اين ۱۶ جلد قرآن نفيس كه همگی از جهت نفاست، كتابت، دوره و ...مهم و در نوع خود بی‌نظير هستند، می‌توانند ويژگی‌های تذهيب، خطاطی، ترجمه و ساير هنرهای مربوط به قرآن‌های خطی را در دوره‌های متفاوت نشان دهند، هم‌چنين «منتخب سور قرآن» و... نيز از مجموعه علوم قرآنی به شمار می‌روند.

مهمترين آثار این مجموعه

اين مسئول با بيان اين مطلب كه كارشناسی و ارزيابی اين آثار خطی به ويژه قرآن‌ها حدود ۴۰ روز به طول انجاميد، گفت: از مهمترين اين آثار می‌توان به «كيميای سعادت» اثر امام محمد غزالی كتابت قرن نهم، «تشريح موسيقی» از «محمد ارزانی» كتابت ۱۲۶۰ قمری به زبان فارسی، «شرح مشكاة‌المصابيح» اثر «محمد خطيب تبريزی» كه شارح آن «عبدالحق دهلوی» و كتابت آن سال ۱۱۳۴ قمری، انجام شده است، اشاره كرد.

وی ادامه داد: هم‌چنين «معراج‌النبوة» از «معين‌الدين فراهی» كتابت قرن دوازدهم و كتاب‌های چاپ سنگی هم‌چون نان و حلوای شيخ بهايی، معراج‌السعادة اثر «ملا احمد نراقی»، «مجالس المتقين» اثر قزوينی از ديگر آثار مهم اين مجموعه به شمار می‌آيند.

معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملی با بيان اين مطلب كه نمونه برخی از اين آثار تاكنون در ايران وجود نداشته است، گفت: برخی از اين آثار چون به خط مولف بوده‌اند و تاكنون از آن نسخه به خط مولف در ايران وجود نداشته است، خريداری شده‌اند.

وی ادامه داد: جمع‌آوری آثار خطی علمی از وظايف بخش خطی كتابخانه ملی است، با توجه به اين امر و در نظر گرفتن اين نكته كه اين مجموعه‌ همگن و مجموعه‌ای است كه می‌تواند مورد استفاده محققين و پژوهشگران قرار گيرد. خريداری آن در اولويت كاری كتابخانه قرار گرفت.
عظيمی با بيان اين مطلب كه اين مجموعه هم‌چنين از جهت نسخه‌شناسی بسيار مهم بوده و می‌تواند مورد استفاده نسخه‌شناسان و پژوهشگران قرار گيرد، گفت: مراحل مرمت، آسيب‌زدايی و فهرست‌نويسی اين مجموعه به تازگی به اتمام رسيده و هم‌اكنون در گنجينه نسخ خطی قرار گرفته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما