تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ دی ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۴۲
۰
کد مطلب : ۱۰۹۸۶

استانبول شاهد بزرگترین، آیین عزاداری شیعیان بود

استانبول شاهد بزرگترین، آیین عزاداری شیعیان بود

هزاران نفر از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت شهر استانبول ترکیه، روز شنبه مراسم عظیم عزاداری سالار شهیدان را در میدان «هالکالی» این شهر برگزار کردند. 

در این مراسم مسوولین محلی «قدیر توپباش» شهردار کلان شهر استانبول، مسوولین نهادها و انجمن‌های شیعی، اعضا و هواداران احزاب سیاسی و «دنیز بایکال» رهبر حزب جمهوریخواه خلق حضور یافتند. 

در این مراسم «صلاح الدین اوزگوندوز» از رهبران دینی جامعه شیعی ترکیه طی سخنانی گفت: دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت با بزرگداشت عاشورا و برگزاری آیین‌های عزاداری برای امام حسین‌(ع) و یاران با وفای آن حضرت مراتب عشق و اخلاص خود را نسبت به پیامبر عظیم‌الشان اسلام به نمایش می‌گذارند. 

وی با اشاره به اینکه شیعیان از صدر اسلام تاکنون در مقابل برادران مسلمان خود با دشمنی ظاهر نشده‌اند، افزود: دوستداران امام حسین‌(ع) در رفتار خود با امت محمدی‌(ص) همیشه با برادری رفتار کرده‌اند. 

اوزگوندوز تاکید کرد: اگر خونی ریخته شده از سوی عاشقان حسین نبوده است، بلکه کسانی خون مسلمانان ریخته‌اند که با ادعای مسلمانی در پی اهداف دنیایی بوده‌اند. 

اوزگوندوز در بخشی از سخنان خود در مورد طرح اصلاحات دمکراتیک ترکیه گفت: صلح و برادری با اراده صمیمی تمامی طرفین امکان‌پذیر است و دادن فرصت‌های مساوی ، آزادی بیان ، آزادی دیدگاه و آزادی‌های مذهبی اگر موجود باشد نیاز به اصلاحات دیگری نخواهد بود.
 
وی گفت: جامعه جعفری و شیعی ترکیه در هیچ برهه زمانی بر علیه دولت خود قیام نکرده و در ساختار فرهنگی ترکیه نقشی بسیار مهم دارند. 

وی خواهان ممانعت دولت از تبعیض در بین اقشار مختلف شد و اظهار داشت: در صورتی که این مساله حاصل شود نیازی به طرح‌های اصلاحی نخواهد بود. 

بعد از سخنان اوزگوندوز در هالکالی استانبول، شرکت‌کنندگان به زنجیرزنی و مرثیه‌خوانی پرداختند. 

بنا به گزارش‌های رسیده آیین‌های مختلفی از سوی شیعیان شهرهای مختلف ترکیه خصوصا در مناطق شرق ترکیه در ماتم سرور شهیدان امام حسین‌(ع) برپا شده است. 

آیین‌های عاشورا در شهرهای ایغدیر، قارص، آرالیک، مرسین، ازمیر، آنکارا و حاتای از جمله مراسم باشکوهی هستند که در شهرهای ترکیه برگزار می‌شوند.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما