تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۳۲
۰
کد مطلب : ۱۰۷۹۸

بررسی تطبیقی مقاتل امام حسین(ع) در رادیو

بررسی تطبیقی مقاتل امام حسین(ع) در رادیو
سردبیر برنامه‌ «خوانش جانبازی خاكیان بر پرده‌ افلاك» كه در ایام محرم هر روز از شبكه‌ تهران روی آنتن خواهد رفت، گفت: با بررسی تطبیقی مقاتل امام حسین(ع) تلاش می‌كنیم كه انحراف‌های اساسی در واقعه‌ عاشورا را مطرح و به مشخص‌تر شدن فرهنگ عاشورا كمك كنیم.

فهیمه تهرانی در این باره گفت: بیش از صد مقتل درباره‌ امام حسین(ع) وجود دارد كه موضوعات معینی مثل «حركت امام حسین(ع)»، «تعداد یاران امام(ع)»، «چگونگی مبارزه امام(ع)»، «دلایل مبارزه‌ ایشان و این‌ كه با چه كسانی مبارزه كرد» و غیره را مطرح می‌كنند، اما یك‌سری مسائل متفاوت (غیرمعین) نیز در مقاتل وجود دارد، مثل این‌كه حضرت زینب(ع) پس از سخنرانی در شام آیا در سوریه ماند و در همان‌جا از دنیا رفت و به خاك سپرده شد یا این‌كه به سمت مصر رفت و آن جا به خاك سپرده شد، كه ما به بررسی برخی از این مقاتل می‌پردازیم.

وی ادامه داد: همچنین مباحثی مثل نوحه‌خوانی، مداحی و روضه را از دیدگاه علمای مختلف شیعه بررسی می‌كنیم.

تهرانی افزود: در طول تاریخ تحریفات زیادی در مساله‌ عاشورا و عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) به‌ وجود آمده است كه بررسی تطبیقی مقاتل سبب آشكار‌ شدن دقیق‌ یكسری موارد نامعلوم می‌شود و از سوی دیگر حقیقت قیام امام حسین(ع) را برای همه‌ آشكار می‌كند.

تهرانی گفت: در لابه‌لای مباحث مقتل‌شناسی كه توسط كارشناسان حوزه‌ علمیه‌ قم و دارالحدیث قم انجام می‌شود، بخش‌هایی از سخنان آیت‌الله جوادی آملی، علامه جعفری و دیگر بزرگان را در ارتباط با عاشورا و قیام امام حسین(ع) پخش می‌كنیم.

وی درباره‌ نوآوری‌های صورت گرفته در این برنامه و نگاه از زوایای جدید به واقعه‌ عاشورا اظهار كرد: كل این برنامه یك مبحث جدید در قیام عاشورا را مطرح می‌كند، شاید تاكنون مبحث مقاتل در برنامه‌هایی مورد بررسی قرار گرفته باشد؛ ولی بیان انحرافات و اشاره به موارد ابهام یك حركت جدید است.

سردبیر برنامه‌ «خوانش جانبازی خاكیان بر پرده‌ی افلاك» با بیان این ‌كه ضبط برنامه در تم صورت می‌گیرد، گفت: این برنامه از روز شنبه (۲۸ آذرماه) به مدت دوهفته از ساعت   ۲۲:۴۰  تا ۲۳ روی آنتن شبكه‌ی تهران می‌رود و در روز ۲۸ صفر نیز ویژه‌ برنامه خواهیم داشت.

وی درباره‌ كارشناسان برنامه اظهار كرد: دكتر سخاوتی درباره‌ مقاتل صحبت می‌كند، حجت‌الاسلام انصاریان به مبحث روضه می‌پردازد و آیت‌الله جواد آملی درباره‌ موارد معین محرم صحبت می‌كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما