تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۴۷
۰
کد مطلب : ۱۰۷۸۳

همایش ستایشگران عاشورا در قم برگزار شد

همایش ستایشگران عاشورا در قم برگزار شد

سومین همایش ستایشگران عاشورا همراه با دومین کنگره شعر عاشورایی چهارشنبه شب با حضور جمعی از علما و روحانیون، مداحان و شاعران در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. 

مسئول کانون شاعران و مداحان استان قم در سخنرانی آغازین این همایش هدف از برگزاری آن را ترویج معارف اهل بیت(ع) بویژه فرهنگ ناب عاشورا و استفاده از ذوق و طبع شاعران مستعد در این زمینه دانست. 

استاد «محمد علی مجاهدی» با تقدیر از نهادهای مختلف حوزوی به خصوص دفتر و سازمان تبلیغات اسلامی قم تصریح کرد: امسال بر خلاف سال‌های گدشته که این همایش به صورت کشوری برگزار می‌شد به علت پاره‌ای از سیاست‌های انقباضی به خاطر مشکل‌های اقتصادی کشور ناچار در سطح استان برگزار شد. 

مجاهدی ادامه داد: اگر چه برای این همایش فراخوان کشوری صورت نگرفت اما با این حال آثار ارزشمندی از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است. 

وی افزود: از مجموعه 218 اثر ارسال شده 116 اثر از استان قم و 102 اثر آن از دیگر استان‌های کشور است. 

مسئول کانون شاعران و مداحان قم همچنین تصریح کرد: به پنج نفر اول بر گزیده شده که آثار آنها مورد تایید هیات داوران قرار گرفته، جوایزی اهدا می‌شود. 

مسئول دبیرخانه کانون شاعران و مداحان استان قم نیز در این همایش با انتقاد از بی‌توجهی به مداحان و شاعران جامعه اظهار داشت: باوجودی که خطیبان و روحانیون از سوی سازمان‌های مختلف حمایت می‌شوند اما هیچ سازمان و یا تشکیلاتی برای حمایت از مداحان و شاعران وجود ندارد. 

«عباس حیدرزاده» افزود: متاسفانه نگاه جامعه به قشر مداح و شاعر، نگاهی مناسب نیست و بیشتر این قشر تاثیرگذار و موثر را به بی‌سوادی متهم می‌کنند. 

وی با اشاره به نقش مداحان و شاعران در احیای فرهنگ عاشورا و رساندن پیام انقلاب و منویات رهبری نظام به گوش جامعه و جهانیان تصریح کرد: در ماه محرم و دیگر مناسبت‌های مذهبی بیشتر مردم و بویژه جوانان در تکیه‌ها و مساجد در مجالس مداحی و مرثیه‌سرایی اهل بیت شرکت می‌کنند و بی‌گمان حضور آنها در این مجالس در تحول فکری و روحی آنان فوق‌العاده موثر است. 

حیدرزاده در بخش دیگری از سخنان خود خواستار آن شد تا مسوولان ذی‌ربط در این زمینه تشکیلاتی را برای حمایت از این قشر مذهبی و فرهنگی ترتیب دهند. 

وی همچنین تعداد اعضای این کانون را حدود 600 نفر دانست و تصریح کرد: هنوز علی‌رغم گذشت حدود دو سال از تاسیس آن تعدادی از اعضا پرونده‌ای در این کانون تشکیل نداده‌اند اما باید هر چه سریعتر نسبت به این کار اقدام کنند. 

در این مراسم همچنین چند تن از شاعران و مداحان برگزیده اقدام به شعرخوانی و مدیحه‌سرایی در وصف خاندان اهل بیت عصمت و طهارت‌‌(ع) کردند.
این همایش و کنگره به همت سازمان تبلیغات استان قم و کانون شاعران و مداحان استان قم و تعدادی از نهادهای حوزوی و فرهنگی دیگر ترتیب یافت.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما