تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۴
۰
کد مطلب : ۱۰۵۸۰

همايش شعر هیئت و زيباشناسی مداحی درهمدان برگزار شد

همايش شعر هیئت و زيباشناسی مداحی درهمدان برگزار شد
نخستين همايش سراسری شعر هيئت و زيباشناسی مداحی روز پنجشنبه در سالن ابن سينای همدان برگزار شد.

دبير اجرايی همايش زيبايی‌شناسی مداحی و سوگواره سراسری شعر هيئت‌های كشور گفت: اين همايش دو روزه با مشاركت و پشتيبانی سازمان ملی جوانان و موسسه نسيم سپيده دم برنامه‌ريزی شده بود و به آسيب‌شناسی مداحی و ابعاد و زاويه‌های مختلف مداحی و شعر و تاثير آن بر مردم و جامعه اسلامی پرداخت.

مجتبي روشن‌روان افزود: يك‌هزار اثر از سراسر كشور به اين همايش ارسال شده بود و ‪ ۱۵۰‬نفر از مداحان و شعرای آيينی برجسته كشور نيز حضور داشتند.

وی ادامه داد: هدف همايش ملی شعر هيئت و زيباشناسی مداحی، بصيرت بخشی به هيئت‌های مذهبی، تلفيق مداحی و شعر و ايجاد ارتباط نزديك مداح و شاعر برای بيان و اجرای شعر و موضوع است.

حاج محمود كريمی، جواد زمانی و مرتضی اميری اسفندقه، سه داور اين همايش بودند كه آثار ارسالی مداحان و شاعران را داوری کردند. روز جمعه نیز به برترين آثار شاعران و مداحان جوايزی اهدا شد.

شایان ذکر است نماينده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، سید محمدکاظم حجازی  که در این همایش شرکت کرده بود تصریح کرد: كلام مداح دلسوخته اهل بيت(ع) اثر معنوی بيشتر و مضاعف دارد.

حجازی روز پنجشنبه در حاشيه این همايش گفت: وقتی كه شخص مداح شيفته واقعی اهل بيت(ع) باشد اثر معنوی مورد نظر در محفل حاصل می‌شود اما در كنار اين شرط اوليه مداحان بايد از فنون زيبايی‌شناسی در بيان آموزه‌های خود استفاده كنند.

وي موضوع مداحی را بيان ابعاد و تشريح ويژگی‌های شخصيتی و ايمانی اهل بيت(ع) و تاريخ واقعی صدر اسلام عنوان کرد و افزود: بر اين اساس احاطه اعتقادی، علمی و تاريخی شرط ضروری برای فعاليت موثر مديحه‌سرايان و مداحان است كه نشانه‌های اين تسلط علمی و اعتقادی بايد در متن و اجرای آن بروز و ظهور يابد.

اين نماينده مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب و همچنين ديگر مراجع عظام بارها به ضرورت توان اعتقادی، علمی و فنی مداحان تاكيد داشته‌اند تا بتوانند ضمن افزايش و تعميق باورهای دينی مردم، هرگونه ادبيات مبالغه‌آميز و به دور از جايگاه اهل بيت را طرد كنند.

وي با تاكيد بر اجتناب مداحان از هرگونه خرافه‌گويی و اغراق افزود: «داشتن اطلاعات و دانش كافی از زندگی و سرگذشت امامان معصوم(ع) لازمه كار مداحی اثربخش و بدون اغراق است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما