تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۵۸
۰
کد مطلب : ۱۰۰۲۱
مدير كل اداره‌ نغمات آييني خبر داد:

سمفوني «محرم» توليد می‌شود

سمفوني «محرم» توليد می‌شود
«سمفوني محرم» ويژه‌ي ايام سوگواري امام حسين(ع) در ماه محرم از تولیدات اداره‌ نغمات آييني راديو است که از حركت امام حسين(ع) به سوي كربلا شروع و تا عصر عاشورا ادامه دارد.

ضبط يك سمفوني بدون كلام براي اولين‌بار است كه در كشور صورت مي‌گيرد، در اين سمفوني ساز به كار نرفته است، بخش‌هايي همراه با كلام است بخش‌هايي را نيز بيش از پنجاه تن به صورت آوا و وكال اجرا مي‌كنند.

اين سمفوني در چهار موومان درحال ضبط است.

مهدي دهقان‌نيري همچنین از همكاري با چند گروه تعزيه‌خواني و توليد آثار نمايشي در حوزه‌ نغمات آييني خبر داد و گفت:« در حال ضبط تعزيه‌هاي وقايع كربلا در قالب نمايش راديويي هستيم كه از اول محرم در ۱۳قسمت چهل دقيقه‌اي از شبكه‌هاي صدا پخش خواهند شد.»

وي افزود: «در نظر داريم كه شخصيت‌هاي مهم كربلا را در قالب نمايش هاي راديويي مونولوگ معرفي كنيم و براي اين كه از حوزه‌ي راديو نوا و آوا خارج نشويم با رويكرد «رجز‌خواني» وارد شديم؛ اين رجز‌خواني‌ها نيز در ۱۳قسمت در حال ضبط است.»

بازخواني ۱۲۰ قطعه مداحي‌هاي قديمي در مدح واقعه‌ي كربلا و امام حسين (ع) نیز از دیگر تولیدات اداره‌ نغمات آييني راديو است كه دراين راستا مداحي‌هايي كه از چهل سال پيش در دستگاه‌هاي مختلف خوانده شده‌اند، با شعرهاي جديدتر توسط پيرغلامان بازخواني مي‌شوند.

توليد دو هزار قطعه‌ي مداحي با صداي چهارصد پيرغلام كه امسال به همايش پيرغلامان دعوت شده‌اند از ديگر اقدامات این اداره در ايام محرم است.

دهقان نيري همچنين از ضبط روضه‌خواني تعدادي از مراجع عظام براي پخش در آن ايام خبر داد.

وي تضمين شعر محتشم كاشاني را از ديگر اقدامات اين اداره عنوان كرد كه به صورت يك پكيج شامل ۱۳سي دي ۱۲بندي كه هر سي دي توسط يكي از پير غلامان ساخته شده است جمع آوري و در اختيار شبكه‌ها قرار مي‌گيرد.

دهقان نيري از ضبظ شروه خواني‌هايي با لهجه بوشهري‌ها و آباداني‌ها خبر داد که ۱۳  قطعه همخواني استاد خانچي و استاد آهنگران در دو بخش عربي و فارسي نيز در ايام محرم هر روز از شبكه‌هاي صدا و سيما پخش مي‌شوند.

مدير كل اداره‌ نغمات آييني اعلام كرد: «در بخش تامين نغمات نيز در حال آماده‌سازي هفتصد قطعه‌ ويژه‌ ايام محرم هستيم كه دراين راستا آثار فاخري را كه در بازار يا آرشيو شخصي مداح‌ها وجود دارد خريداري و از ميان آنها بهترين‌ها را انتخاب مي‌كنيم.»

مدير راديو نوا در حوزه‌ پخش اين شبكه‌ي راديويي در ايام محرم نيز گفت: «به مناسبت ايام محرم شصت برنامه‌ ۲۵دقيقه‌اي توليد و آماده‌ پخش شده است كه در اين برنامه ضمن تحليل و كارشناسي سبك‌هاي جديد مداحي، مداحي‌هايي كه در طول ماه محرم پخش مي‌شوند مورد آسيب‌شناسي قرار مي‌گيرند، دراين برنامه هم‌چنين مداحي‌هاي قديمي و فاخر پخش مي‌شوند.»

برنامه‌هاي راديو نوا از ساعت ۱۲شب تا ۶ صبح بر روي موج FM فركانس ۲/۱۰۷ پخش مي‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما