تاریخ انتشار
شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۳
کد مطلب : ۱۵۰۴۳

کتب محمدرضا سنگری

کتب محمدرضا سنگری
فرهنگ-کتاب:
آينه در کربلا
مشخصات نشر: تهران، قدياني، ۱۳۸۸
اين کتاب ۸۱۶ صفحه‌اي، پژوهش و نگارشي نو در بازشناخت نهضت عاشورا و ترکيبي از روايت، تطبيق، تحليل و تذکر و سير تاريخي حوادث و رويدادهاست. در اين کتاب، طي ۴۱ مرحله سعي شده است، ‌«چگونگي» و «چرايي» واقعة عاشورا، دقيق و مستند با سير رخدادها، پي گرفته شود. مؤلف تلاش کرده، زمينه‌ها و موقعيت‌هايي که در تکوين و شکل‌گيري حوادث مؤثر بوده‌اند، معلوم شود، وجود جداول و ساختارهاي هندسي که تصويري روشن‌تر و سهل‌تر از موضوع و حوادث آن در اختيار خواننده مي‌گذارد از ويژگي‌هاي ممتاز اين کتاب است. در پايان منابع و مآخذ کتاب به ترتيب حروف الفبا در ۳۱ صفحه ذکر شده‌اند.

آينه‌داران آفتاب
مشخصات نشر: تهران، سازمان تبليغات اسلامي، شرکت چاپ و نشر بين‌الملل، ۱۳۸۶
آينه‌داران آفتاب در ۲ جلد و هشت فصل، پژوهش و نگارشي از زندگي و شهادت ياران اباعبدالله الحسين (ع) است. مخاطب اين کتاب در ۱۴۶۷ صفحه با ۱۵۳ شهيد نهضت حسيني آشنا مي‌شود. فصل اول اين کتاب به مباحث تحليلي و تبييني دربارة اصحاب، جايگاه و فضايل آنها، نوع رابطة آنان با امام حسين (ع)، مباحثي در باب تقسيم‌بندي صحابه، قبايل آنان و منازل و حوادث راه مدينه به مکه و از مکه تا کربلا اختصاص دارد و در فصل‌هاي بعدي با تقسيم‌بندي «شهيدان پيشاهنگ»،‌ «شهيدان نبرد نخستين»، «شهيدان نبرد تن‌به‌تن»، «شهيدان نماز»، «شهيدان پس از نماز»، «شهيدان بني‌هاشم» و «شهيدان امام» ياران امام معرفي مي‌شوند.

عاشورايي‌ها
مشخصات نشر: تهران، قو، ۱۳۸۶
اين کتاب ۷۶ صفحه‌اي، مجموعه‌اي از ۲۰ نثر عاشورايي با موضوعاتي نظير: «اشک»، «کربلا»، «محرم»، «تاسوعا»، «عاشورا»، «زينب» و «اربعين» است.

روز دهم ۲
مشخصات نشر: تهران، خورشيد باران، ۱۳۸۶
اين کتاب ۱۶۸ صفحه دارد و حاوي ۹ سخنراني دکتر محمدرضا سنگري با نام‌هاي «راز ماندگاري»، «روز عاشورا»، «درس‌هايي از کربلا»، «تحليل واقعة عاشورا»، «اربعين»، «شخصيت حضرت زينب (س)»، «علي‌اصغر»، «شمر کيست؟» و «سخني با ذاکرين ابا عبدالله (ع)» است.

عاشورانگاران
مشخصات نشر: خورشيد باران – ص.پ ۳۱۳-۱۴۱۹۵
اين کتاب ۱۱۲ صفحه‌اي، شامل ۱۰ سخنراني دکتر محمدرضا سنگري و مجموعه‌اي پژوهشي و تحقيقي در منابع، مقاتل و مآخذ عاشورايي نظير: «مقتل ابي‌مخنف»، «تاريخ طبري»، «تاريخ مدينة دمشق»، «اللهوف (ملهوف) علي قتل الطفوف»، «مشيرالاحزان و منير سبل‌الاشجان»، «مقاتل‌الطالبيين»، «کتاب شهيد جاويد»، «کتاب روضـ‹الشهدا»، «نفس‌المهموم» و «کامل‌الزيارات» است.

پيوند دو فرهنگ: عاشورا و دفاع مقدس
مشخصات نشر: قم، ياقوت، ۱۳۸۵
محمدرضا سنگري در اين کتاب ۲۵۰ صفحه‌اي در شش فصل به بررسي و تطبيق جلوه‌ها و مشترکات معنوي و فرهنگي ميان دوران دفاع مقدس و عاشورا پرداخته است. دکتر محمدرضا سنگري در تأليف اين کتاب از ۷۷ منبع بهره برده که در انتهاي کتاب ذکر شده‌اند.

ماه در آب
مشخصات نشر: تهران، مدرسه، ۱۳۸۳
مؤلف در اين کتاب در ۱۷۶ صفحه و با استفاده از ۴۵ منبع، سرگذشت ابوالفضل عباس بن علي (ع) را با نثري اديبانه و صميمي روايت مي‌کند.

راز رشيد
مشخصات نشر: تهران، شرکت انتشارات سورة مهر، ۱۳۸۶
راز رشيد مجموعه‌اي از اشعار عاشورايي و دربر گيرندة «برگزيدة شعرهاي عاشورايي ويژة نخستين همايش ادبي-هنري عاشورا»، «برگزيدة شعرهاي عاشورايي کودک و نوجوان»، «برگزيدة شعرهاي عاشورايي شاعران جوان» در قالب غزل، مثنوي، شعر سپيد و رباعي است که به کوشش محمدرضا سنگري و با همکاري «رودابه حمزه‌اي» و «حسين حداد» تهيه و تدوين شده است.

روايت عطش و آتش
مشخصات نشر: تهران، خورشيد باران، ۱۳۸۵
«روايت عطش و آتش»، دست‌نوشته‌ها و دل‌نگاشته‌هاي محمدرضا سنگري و مجموعه‌اي از ۱۳ نثر عاشورايي با نام‌هاي «نجوا و تمنا»، «راوي عطش و اشک و آتش»، «شکواي غريبانه»، «غدير عاشورا!»، «با درخت سبز آرامش»، «شام غريبان»، «راوي کوچک عاشورا»، «حميده دختر مسلم بن عقيل»، «سايه‌نشين آفتاب»، «پي‌نوشت‌ها»، «هفت ندا»، «هفت بند حضور» و «محبوب‌ترين نام» است.

چهل روز عاشقانه
مشخصات نشر: تهران، کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، چاپ دوم، ۱۳۸۴
اين کتاب به مناسبت اربعين حسيني و براي گروه سني «د» تأليف شده است.
«چهل روز عاشقانه» حاوي ۴۰ نثر ادبي است که با «پايان فصل فاصله‌ها» آغاز مي‌شود و با «آغاز همة رفتن‌ها» خاتمه مي‌يابد.

سيب و عطش
مشخصات نشر: تهران، خوشيد باران، ۱۳۸۵
«سيب و عطش»، مجموعة ۱۷ نثر عاشورايي است که از کربلا، عصارة همة زيبايي‌ها و عظمت‌ها مي‌گويد. از عشق، ايمان، خدا، انسان، لبخند، اشک، قرآن، زمين، آسمان، آيينه، آفتاب آب، مهتاب و ... .

سلام موعود
مشخصات نشر: قم، ياقوت، چاپ دوم، ۱۳۸۶
اين کتاب بيان تحليلي و توصيفي زيارت ناحية مقدسه است. دکتر محمدرضا سنگري در تأليف اين کتاب از ۳۰ منبع استفاده کرده است. سلام موعود، حاوي دو بخش آغازين زيارت ناحية مقدسه در ۱۴ گفتار با بياني تحليلي و توصيفي است. در ادامه، متن زيارت به همراه ترجمة آن آمده است.

نقد و بررسي ادبيات منظوم دفاع مقدس
مشخصات نشر: تهران، پاليزبان، ۱۳۸۰
اين کتاب در سه جلد به «ادبيات پايداري در اسلام و ايران» (جلد اول)، «آفاق شعر دفاع مقدس، ‌ويژگي‌هاي کلي شعر دفاع مقدس» (جلد دوم)، «تحليل سبک‌شناسانه، ‌بررسي قالب‌ها و گزينش نمونه‌ها» (جلد سوم)، مي‌پردازد.
جلد اول اين کتاب در بخش «شعر پايداري در عصر ائمه» قسمتي را به «عصر امام حسين (ع) و حماسة عاشورا»، «تحليل و تبيين رجزهاي صحابه (جز بني‌هاشم)» و «رجزهاي بني‌هاشم در کربلا» اختصاص داده است.
سنگري در جلد دوم در بخش «بازتاب دفاع مقدس در سروده‌ها» به «حضور فرهنگ عاشورا در نمايي تازه» اشاره مي‌کند و از «سوگ»، «حماسه»، «شيفتگي» و «پيام» در شعر شاعران مي‌گويد.

غروب بود و تو بودي
مشخصات نشر: تهران، مؤسسة نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران، نشر تکا، ۱۳۸۸
«غروب بود و تو بودي» مجموعه‌اي از ۳۳ نثر ادبي در ۱۵۶ صفحه است. اين مجموعه حاوي مطالب متنوعي با نام‌هايي نظير: «آفرينش»، «غدير، بلوغ رسالت»، «با فاطمه»، «ولادت حسين»، «با کربلا»، «نيايش شام غريبان» و ... است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما