تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۶۳۰

اولویت استانداردسازی با بازسازی اسکلت ساختمان‌هاست

گفت‌وگو با احمد سقفي
اولویت استانداردسازی با بازسازی اسکلت ساختمان‌هاست
گفت‌وگوی ویژه: خیمه برای پروندة ایمنی مساجد، تکایا و حسینیه‌ها چند روزی را به دنبال مهندس احمدی، مسئول بخش ساختمان‌ها در مرکز رسیگی به امور مساجد گشت و در آخرین مکالمه با او، ايشان ما را به احمد سقفی کارشناس ساختمان بخش خود پاس داد تا با او دربارة وضعیت ایمنی مساجد و تکایا گپ بزنیم. سقفی تأکید کرد که مرکز رسیدگی به امور مساجد مسائل مربوط به مساجد را دنبال می‌کند و بخش تکیه‌ها و حسینیه‌ها مربوط به این مرکز نیست؛ البته توضیحاتی که وي دربارة ایمنی در مساجد داد، برای همة ساختمان‌هایی که در آنها، مراسم مذهبی برگزار مي‌شود، تعمیم‌پذير است.

به چه ساختمانی مي‌توان ایمن گفت؟
ایمنی در ساختمان‌ها دو معیار دارد؛ ایمنی اسکلت و ایمنی سازه.

اگر با اقماض این را تعریف کاملي از ایمنی ساختمان تلقی کنیم؛ چقدر ساختمان‌های مساجد و تکایای تهران امن هستند؟
مساجد تازه‌تأسيس به‌نسبت مطابق با ضوابط جاری ساخته مي‌شوند و ایمن هستند؛ حتی این مساجد سیستم اطفاي حریق دارند و تأسیسات برقی‌شان هم کاملاً استاندارد است.

مساجد و تکایای قدیمی چطور؟
ساختمان‌هايي که از قبل بوده‌اند، طبیعتاً بسیاری از این استاندارد‌ها را ندارند؛ اما خوشبختانه آتش‌نشانی به بسیاری از مساجد کپسول آتش‌سوزی داده تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند؛ به جز این آتش‌نشانی دوره‌هاي ایمنی برای خدام مساجد هم ترتیب مي‌دهد تا آنها هم در مواقع بروز بحران بتوانند مشکل را تا حدی حل کنند.

یکی از استانداردهایی که ساختمان‌ها باید داشته باشند، این است که متناسب با جمعیتی که در خود جای می‌دهند، خروجی‌هاي مختلف داشته باشند. آیا مساجد قدیمی و جدید ما خروجی‌هاي لازم را دارند که در صورت بروز حادثه بدون اینکه آسیب ببینند یا زیر دست و پا بمانند بتوانند از آنجا خرج شوند؟
خروجی‌هاي ساختمان‌ها متناسب با فضای ساختمان در نظر گرفته مي‌شود؛ اما حجم جمعیتی که مثلاً در شب‌هاي قدر یا عاشورا و تاسوعا در مساجد و حسینیه‌ها و تکایا جمع مي‌شوند، متناسب با فضای ساختمان‌ها نیست. ساختمان‌ها در این مراسم خاص، جمعیت به‌مراتب بیشتری را در خود جای مي‌دهند؛ البته جمعیت محلات با توجه به تعداد مساجد محل پراکنده مي‌شوند و آن‌قدر که شما مي‌گویید ساختمان‌ها به صورت غیرمنتظره پر نمي‌شوند.

یعنی شما قبول ندارید که دست‌کم در شبستان زنان حجم جمعيت بیشتر از ظرفیت فضای شبستان است؟
خب تا حدی فضای شبستان‌هاي خانم‌ها محدودتر است.

سیستم گرمایشی این ساختمان‌ها چطور؟ استاندارد است؟
در بعضی محله‌ها که مساجد کاملاً قدیمی است، سیستم گرمایشی هم بخاری است؛ چون سیستم گرمایشی پیشرفته هزینة سنگینی دارد و مساجد و تکایا نمي‌توانند هزینة آن را تقبل کنند.

مگر پیشگیری بهتر از درمان نیست؟ هزینه پیشرفته‌کردن سیستم گرمایشی مساجد و تکایا بیشتر است یا هزینة حوادثی که ممکن است به دليل ایمن‌نبودن سیستم گرمایشی برای عزاداران و مؤمنان پيش آيد؟
ببینید بعضی ساختمان‌هاي مساجد ۵۰-۴۰ سال قدمت دارند و حتی اسکلتشان هم باید ایمن‌سازی شود. اگر اسکلت این مساجد ایمن‌سازی نشود، اصلاً منطقی نیست تأسیسات را استاندارد کنند؛ چراکه مثلاً ۱۰ میلیون صرف استانداردسازی تأسیسات مي‌شود و بعد ممکن است قسمتی از ساختمان که فرسوده است، خراب شود یا تأسیسات نو را هم تخریب کند.

خب برای این ساختمان‌ها اولویت این است که اول اسکلت ساختمان را مقاوم کنند و بعد به دنبال استاندارد و امن‌کردن تأسیسات باشند.

هزینه‌هاي ساختمانی این مساجد از کجا تأمین مي‌شود؟
قسمتی از هزینه‌ها را شهرداری متقبل مي‌شود و بخش عمده‌اي از هزینه را هم خیران محلی یا خیریة خود ساختمان تأمین می‌‌کنند.

به نظر شما چه اقداماتی برای ایمن‌سازی مساجد و تکایا ضروری است؟
مساجد و تکایا باید اسکلت ایمن داشته باشند و در کنار آن سیستم گرمایشی و روشنایی استانداردی را استفاده کنند؛ چراکه بیشتر حوادثی که به وجود می‌آید، ناشی از سیستم گرمایشی نامناسب یا سیم‌کشی غیر استاندارد با سیم‌هاي بلند و غیر ایمن از وسط سالن‌هاي مختلف است که احتمال اتصالی و آتش‌سوزی را بالا مي‌برد؛ در ضمن باید سیستم اطفاي حريق یا کپسول‌هاي آتش‌نشانی همیشه در دسترس خادمان باشد تا در صورت بروز هر مشکلی به‌سرعت بتوانند آن را رفع کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما