تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۵۲۱
هنوز نگاه جامعه به زنان، نگاه مطلوبي نيست

بسيار ستمکار و بسيار جاهل

گفت‌وگو با مائده‌سادات آل مرتضی (حسینی) مدیر مؤسسة نورالیقین
بسيار ستمکار و بسيار جاهل
گفت‌وگوی ویژه: نورالیقین حاصل هیئت‌های دوره‌ای نیست که شما آن را اصلاح کرده باشید، بلکه خودتان از ابتدا به صورت آگاهانه پایه‌گذار آن بوده‌اید و قطعاً هدف مشخصی را دنبال مي‌کنید. در مورد هدفتان برای خیمه بگویید.
هدف ما تقویت اعتقادات دینی مردم است. ما اميدواريم در هریک از شعبات نورالیقین، دست‌کم روی ۱۰ نفر به شکل پایدار تأثير بگذاریم. احکام، تفسیر، تجوید، روضه‌خوانی، دعای کمیل و... همه یک هدف واحد دارند و آن‌هم قوی‌کردن اعتقاد مردم است. ما به دنبال تأثیرگذاری‌های موقت احساسی نیستیم، بلکه مي‌خواهیم یارانی ثابت‌قدم برای یاری حضرت مهدی (عج) تربیت کنیم که کسب این موفقیت را در رساندن مردم به مرحلة عمل حقیقی می‌دانیم.

بهترین دستاوردی که نورالیقین مي‌تواند برای جامعه داشته باشد چیست؟
جامعه باید کساني را از ما تحویل بگیرد که موجب ارتقاي اعتقادات معنوی جامعه و یاری‌کنندة دین خدا باشند. من توقع دارم که دست‌کم ۱۰ نفر بمانند که اگر من هم نباشم، به این راه ادامه دهند. من به اعضاي نورالیقین، علم مي‌آموزم، آنها را قوی بار می‌آورم، بیان و استدلالشان را قوی مي‌کنم، اعتقادات و علاقه‌های دینی را در ایشان تقویت مي‌کنم تا از قدرت تأثیرگذاری بالایی برخوردار شوند. علم، سلطان است و قدرت‌های فراواني دارد؛ از جمله قدرت بیان، خیرخواهی برای دیگران، احساس مسئولیت و صبر وت حمل که سلاح‌های تبلیغ دین خدا هستند.

شما برای انتخاب مسئولان و همکارانتان چه معیارهایی دارید؟
باید صبر و تحمل داشته باشند. فقط استعداد داشتن کافی نیست. انسان‌هاي ضعیف و زودرنجی که تحمل مشکلات را ندارند و انتقادپذیر نیستند، هرچند مؤمن باشند و از علم بیشتری برخوردار باشند، به درد این راه نمی‌خورند. من ابتدا با هرکسی که مي‌خواهد با ما همکاری کند، سخت‌گیری مي‌کنم. اگر در انجام‌دادن مسئولیتش کوتاهی کند و کار را جدی نگیرد، با او برخورد مي‌کنم. آنها مختارند که بمانند یا بروند؛ اما اگر ماندند، باید بفهمند که ما کار و حرکت می‌خواهیم. باید کارها به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.

وقتی برای امام زمان (عج) کار مي‌کنیم، باید همة کارهایمان بهترین باشد. مردم معمولاً وقتی کاری را فی‌سبیل‌الله انجام مي‌دهند، چندان آن را جدی نمی‌گیرند؛ اما اگر پول خوبی دریافت کنند، کار را با دقت بیشتری انجام مي‌دهند. در مؤسسة نورالیقین همه یاد مي‌گیرند که براي خدا و به نحو احسن کار انجام دهند.

شما هر روز زمان طولاني‌اي را در جلسات مي‌گذرانید و در منزل هم که هستید، مراجعان بسياري دارید و باز هم مشغول انجام‌دادن کارهای جلسات هستید.
آیا توانسته‌اید، خانواده و به‌ويژه همسرتان را با خود همراه کنید؟

قبلاً دختران من در این جلسات شرکت مي‌کردند و اتفاقاً کمک‌کننده بودند؛ اما حالا به دليل مشغله‌های بيشتري که دارند، کمتر مي‌توانند حضور داشته باشند. همسرم نیز الحمدالله راضی است و این راه و هدف من را درک مي‌کند. اکنون او خود نیز جلسه‌ای برای آقایان دارد و با علاقه هم برای آن تلاش مي‌کند. خدا را شکر، همسر و فرزندانم مؤمن هستند؛ ولی ناگفته نماند که من نیز برای این رضایت بهای بسياري پرداخته‌ام. من توقعاتم را از همسرم بسیار کم کرده‌ام. از او چیزی نمی‌خواهم و همیشه در بسیاری امور از حقم مي‌گذرم. قبلاً که فرزندانم کوچک‌تر بودند، بعضی وقت‌ها تا نیمه‌های شب به انجام‌دادن کارهای منزل مي‌پرداختم و هیچ شکایتی نداشتم؛ حتی بیماری‌ها و رنج‌هایم را نیز ابراز نمی‌کردم. من بارها و بارها ذلت کشیدم، بسیار غصه خوردم؛ اما اینها هیچ‌کدام دلیل نمی‌شود که دست از راهم بردارم. بگذار ما سختی بکشیم، ذلت‌ها، حرف و کنایه‌ها را تحمل کنیم و در ازای محبت‌هایمان بدی ببینیم؛ اما این راه ادامه داشته باشد.

مهم‌ترین مشکلی که در این راه شما را آزرده است، چیست؟
سوءتفاهم‌ها؛ مردم این راه را درک نمی‌کنند. نمی‌گویم مؤمن نیستند؛ مؤمن‌اند، خوب‌اند، اهل نماز و روزه و... هستند، به اهل بیت (ع) علاقه دارند، با عشق و علاقه به کربلا و مکه مي‌روند... اما دین ناب و حقیقی را درک نمی‌کنند؛ حتی بسیاری از کسانی که حوزه مي‌روند و مبلغ دین مي‌شوند، دین حقیقی را درک نمی‌کنند؛ مثلاً یکی از طلاب حوزه به مدت ۲ سال جذب جلسات ما شد. با وجود اینکه خود و همسرش انسان‌های مؤمن و متدینی بودند، از فعالیت‌های ما تعجب می‌کردند. درک نمی‌کردند که برای چه باید اعتقادات مردم را قوی کنیم. بعد از ۲ سال همسرش مانع شد و گفت: «این ۲ سال که در این مؤسسه خدمت کرده‌ای، چه چیزی عایدت شده است؟»

عمده مشکلات بانوان برای شرکت در جلسات چیست؟
مشکل آنها هم همین مطلب است؛ درک و فهم اطرافیانشان. چه بسا علاقه‌مندانی که اگر زير فشار نبودند، به‌خوبی مي‌توانستند در این جلسه‌ها علم و معرفت کسب کنند و بالا بروند. معمولاً از طرف کسانی که روی آنها احاطه دارند؛ مثل همسر، مادر و گاه مادرشوهر و حتی فرزندانشان اذیت مي‌شوند؛ چون نمی‌دانند، درک نمی‌کنند. در آیة ۷۲ سورة احزاب مي‌خوانیم که انسان امانت الهی را پذیرفت؛ ولی [در اداي امانت] بسیار ستم‌پیشه و نادان بود. عبارت آیه «ظلوماً جهولاً» است که در آن از صیغة مبالغه استفاده شده است؛ یعنی بسیار ستمکار و بسیار جاهل. جهل مردم در راه گسترش دین خدا همواره مانع بوده است؛ به‌ويژه دربارة برخورد با فعالیت‌های دینی زنان رفتارهای جاهلانه بسيار است. هنوز نگاه جامعه به زنان، نگاه مطلوبي نیست و زنان با خیال آسوده نمی‌توانند به این گونه فعالیت‌ها که از نظر خانواده‌هایشان غیر ضروری هستند، بپردازند.

شما بدون هیچ حمایتی از سوی نهادهای مربوط، بودجة لازم برای مخارج مؤسسه را چگونه تأمین مي‌کنید؟
مشکلات مالی همواره از بزرگ‌ترین مشکلات ما بوده است. ما مشکل مکان هم داریم. جمعیت ما زیاد است و مرتب برای تهیة مکان به پول نیاز داریم و متأسفانه با وجود آنکه تاکنون به بزرگان و نهادهای بسياري هم مراجعه کرده‌ایم، نتیجه‌ای ندیده‌ایم. ما هم‌اکنون بسیار مقروض هستیم. هزینة جوایزی که بنا بر وعده به رتبه‌هاي اول تا سوم آزمون‌های پایان سال گذشته دادیم، بسیار زیاد بود و من بیشتر آن را قرض گرفتم. در بیشتر موارد قرض‌های مؤسسه را نیز با قرض مجدد می‌دهم. گاهی وام مي‌گیرم و گاهی هم مردم کمک مي‌کنند؛ اما کمک‌ها چندان کارساز نیستند. مردم در درک این چیزها و لزوم این کارها شک دارند و بیشترین کمک‌ها را قدیمی‌ترها که بهتر هدف ما را درک کرده‌اند، انجام مي‌دهند؛ اما کمک‌ها کافی نیستند. ما مي‌خواهیم یک حسینیه بسازیم تا بتوانیم همه فعالیت‌های متمرکزمان را ساماندهی کنیم.

چرا بدون بودجه این همه جوایز گران‌قیمت مي‌گيريد؟ این کار چه فلسفه‌ای دارد؟
راه ما راه سختی است. پر از زحمت و مشکلات است؛ بنابراين باید راهی برای جذب و نگهداری اعضاء وجود داشته باشد. جذب اقشار مختلف با سلیقه‌ها و افکار متفاوت کار دشواری است. اهداي جوایز از مهم‌ترین تبلیغ‌های نورالیقین است؛ چه بسیار شده دانشجویان و جوانانی که از این طریق جذب و متأثر شده، به دین و امام زمانشان پیوند خورده و به فقه و تفسیر و علوم دینی مسلط شده‌اند.

جلسات ما که هم‌اکنون همة استان را پوشش داده، مانند حوزه‌ای است که برای عموم مردم دایر شده است. ترس از مشکلات مالی نباید جلوی این‌همه خیر و برکت را بگیرد. ما معتقدیم، امام زمان (عج) به ما کمک مي‌کند؛ همچنان‌که در همة طول این سال‌ها کمک کرده است؛ وگرنه ما چگونه مي‌توانستیم با دست خالی این جلسات را به پیش ببریم؟ من همواره به خدا توکل کرده‌ام و هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ میلیون برای مخارج مؤسسه مقروضم و یقین دارم، با توکل به خداوند منان این سختی‌ها به پایان خواهد رسید؛ زیرا «ان الله یدافع عن الذین آمنوا و من یتوکل علی الله فهو حسبه و من یتق الله یجعل له مخرجا» ان‌شاءالله.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما