تاریخ انتشار
جمعه ۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۴۹۰

تشکل‌هاي ديني تذکردهندة فرهنگ انتظار

دکتر ابراهيم شفيعي سروستاني*
تشکل‌هاي ديني تذکردهندة فرهنگ انتظار
مردم‌شناسی: جامعة منتظر ويژگي‌هاي مهمي دارد. خوب است براي روشن‌شدن موضوع به اين کلام امام صادق (ع) اشاره کنم که مي‌فرمايد: «هرکس دوست دارد، از ياران امام عصر (عج) باشد، بايد منتظر باشد و در حالي که منتظر است بايد که ورع و پرهيزکاري پيشه کند و خودش را به خصايل نيکو آراسته کند.»

اين کلام معصوم اشاره مي‌کند، به جامعه و انسان منتظر؛ اما در زمان غيبت حلقة اتصال ما به امام عصر (عج) فرهنگ انتظار است؛ يعني ما بر اساس اين فرهنگ که انسان همواره نيازمند حجت الهي است، به وسيلة انتظار خودمان را به امام غايب (عج) نزديک مي‌کنيم؛ چراکه رکن اساسي فرهنگ تشيع، ولايت‌محوري است و اين رکن مهم با انتظار متجلي مي‌شود.

با توجه به اين نکات، جامعه و انسان منتظر بايد ارتباط دايم و مستمري با حجت الهي داشته باشد و اين مهم محقق نمي‌شود؛ مگر با درک صحيح فرهنگ انتظار؛ پس در جامعه‌اي که در انتظار آمدن موعود است، طبيعي است که تشکل‌هاي ديني سهم عمده‌اي داشته باشند؛ چراکه زندگي و روزمرگي آن انسان را به غفلت دچار مي‌کند و آنچه اين غفلت‌ها را از دل اجتماع مي‌زدايد، همين تشکل‌هاي ديني هستند که عمده‌ترين نقش آنها يادآوري و تذکر است.

اين تشکل‌ها با برگزاري مراسم ديني و معنوي، حضور امام زمان (عج) را متذکر مي‌شوند و اگر به جز اين باشد، تشکل‌هاي ديني ارزش چنداني نخواهند داشت.

* مدیرکل پژوهش مرکز پژوهش‌های صدا و سیما
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما