تاریخ انتشار
شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۰۰:۴۰
۰
کد مطلب : ۱۳۳۶۳

ارتباط مستقیم از کربلا

معرفی شبکه تلویزیونی امام حسین (ع)
ارتباط مستقیم از کربلا
مرجان حسینی:این شبکه ابتدا از عصر تا پاسی از شب به پخش برنامه می‌پرداخت؛ اما در حال حاضر با تکرار برنامه‌های عصر، پخش ۲۴ ساعته را در دستور کار خود قرار داده‌است.
دفتر اصلی این شبکه در کربلاست و نمایندگی‌هایی در ایران دارد و با توجه به تولید برنامه‌هایی در مرکز اصفهان به نظر می‌رسد پایگاه اصلی آن در ایران و در شهر اصفهان باشد.

شبکه و مخاطبان


برخلاف شبکه‌های مشابه، در شبکه امام حسین (ع)، مخاطب حضور پررنگی ندارد و ارتباط، بیشتر یک‌طرفه است؛ همین‌طور برخلاف روش معمول شبکه‌ها برای اعلام و زیرنویس کردن نام و متن پیام‌های مخاطبان، این شبکه به پخش احادیث و روایات در قدر و منزلت زیارت امام حسین (ع) به صورت زیرنویس می‌پردازد.

یکی از اقدامات این شبکه برای جذب مخاطبان، پخش مداحی‌های معروف از مداحان برجسته و شناخته‌شده‌ای چون «محمود کریمی» است.

شبکه و مراجع

مراجع تقلید در شبکه ماهواره‌ای امام حسین (ع) حضور متفاوتی دارند. پخش تصاویر عزاداری مراجع سنتی که در عراق به سر می‌برند، از جمله فعالیت‌هایی است که این شبکه برای پخش آیین‌های عاشورایی انجام می‌دهد.

همچنین در یکی از برنامه‌های تولیدی این شبکه به نام «لحظه‌های ناب» سخنان مراجع تقلید در باب قدر و منزلت عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) به همراه قسمت‌های کوتاهی از عزاداری آنها به تصویر کشیده می‌شود.

به نظر می‌رسد، این شبکه نیز مانند شبکه سلام زیر حمایت معنوی آیت‌الله حسینی شیرازی قرار دارد و از طریق پخش قسمت‌هایی از سخنرانی‌های این مرجعِ ساکن عراق درباره امام حسین (ع) و قیام عاشورا، بر این مدعا صحه می‌گذارد؛ ضمن اینکه فقط لینک مستقیم موجود در سایت شبکه امام حسین (ع)، متعلق به سایت آیت‌الله شیرازی است و اطلاعات پایگاه اینترنتی سایر مراجع در صفحه‌ای جداگانه با نام «مراجع و علماء» قرار دارد.

مناسبت‌ها


شبکه امام حسین (ع) هم‌زمان با آغاز ماه عزاداری امام حسین (ع) آغاز به کار کرد و در طول یک ماه و اندی که از پخش برنامه‌های آن می‌گذرد، تقریباً همه برنامه‌های این شبکه با محوریت محرم و واقعه کربلا بوده و در واقع اکثر مناسبت‌های دینی در این مدت مربوط به ماه محرم و صفر بوده است و هنوز تولید برنامه‌های غیرمناسبتی را در این شبکه شاهد نبوده‌ایم.

حضور قومیت‌ها

پخش عزاداری به زبان‌های مختلف یکی از راه‌های جذب مخاطب از قومیت‌های مختلف است که شبکه امام حسین (ع) نیز از این شیوه به ویژه در ایام عزاداری استفاده می‌کند و همراه با زبان فارسی به پخش مداحی به زبان‌های ترکی، عربی و مداحی‌های ضبط شده در استان‌های مختلف می‌پردازد.

دکور و اصول گرافیکی


با توجه به اینکه این شبکه نوپاست و مدت زیادی از تأسیس آن نمی‌گذرد، از لحاظ ظاهری کارنامه مورد قبولی از خود به جای گذاشته است و به نظر می‌رسد، تیمی حرفه‌ای مسئولیت طراحی و تولید دکور برنامه‌های آن را بر عهده دارد. در مقام مقایسه با شبکه‌های مشابه مانند سلام، شبکه امام حسین (ع)، از نمادهای مذهبی شیعه، بیشتر و بهتر بهره برده‌است. استفاده از تصاویر ضریح امام حسین (ع)، به کارگیری عکس‌هایی با کیفیت بالا از دسته‌های عزاداری، صحنه‌های غم و اندوه و اشک ریختن عزاداران حسینی، شخصیت‌های مذهبی و مراجع در قالب فتوکلیپ به همراه پخش مداحی و نوحه، شیوه‌ای معمول است که با قالبی نو و ابتکاراتی جدید در این شبکه استفاده شده و به آن توجه شده‌است.

سایت امام حسین (ع)

سایت اینترنتی امام حسین (ع) تی وی، برخلاف شبکه تلویزیونی آن ظاهری مذهبی ندارد و فقط نشانه‌های مذهبی آن؛ عکس‌هایی از گنبد حرم امام حسین (ع) است که در گوشه سمت راست لوگو و در مرکز تصویر سایت قرار دارد.

این سایت که برای معرفی شبکه تلویزیونی امام حسین (ع) راه‌اندازی شده است، در صفحه‌ای به تشریح اهداف کلی شبکه و الزامات و اصول حاکم بر آن می‌پردازد. همچنین در بخش «اعلام برنامه»، برنامه‌های شبکه را به تفصیل و در صفحات مجزا معرفی می‌کند.

امکان مشاهده تصاویر زنده و مستقیم تصاویر حرم امام حسین (ع) برای مخاطبان سایت پیش‌بینی شده است که با در اختیار داشتن اینترنت با سرعت مناسب، می‌توان این تصاویر را مشاهده کرد.
برخی لینک‌های سایت مانند «دنیای شیعه»، «دانلود نرم‌افزار» و «مقالات» فعال نیست و دسترسی به محتوای آن برای کاربران امکان ندارد.

این سایت ۳ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی) است که در صورت به روز شدن نقش به‌سزایی در جذب مخاطب عرب و انگلیسی زبان دارد؛ اما در حال حاضر بخش انگلیسی آن فعال نشده‌است.

هزینه‌های مادی شبکه

درباره چگونگی تأمین هزینه‌های این شبکه، اطلاعی در دست نیست و تاکنون نیز، برخلاف برخی شبکه‌های خصوصی، برای تأمین هزینه‌های خود از مخاطبان کمکی نخواسته است؛ اما به نظر می‌رسد، حمایت مراجع ساکن عراق فقط به بُعد معنوی محدود نشده و جنبه‌های مادی را نیز دربرمی‌گیرد.

شبکه جوان شیعه

در تبلیغات این شبکه روی نسل جوان تأکید فراوانی شده است، تا جایی که خود را شبکه جوان شیعه می‌نامد؛ اما رویکرد متفاوتی در برنامه‌های تولیدی این شبکه حس نمی‌شود. در کنداکتوری که روی سایت این شبکه قرار گرفته است نیز اشاره‌ای به جوانان نشده‌است.

رویکرد به مذاهب

شبکه امام حسین (ع) همچنان که از نامش بر می‌آید، به شیعیان تعلق دارد و رویکرد اصلی آن دفاع از امامت و دیانت با تمرکز بر شعائر حسینی است.

اهداف شبکه

شبکه امام حسین (ع) در پایگاه اینترنتی خود، اهداف زیر را برای فعالیت خود برشمرده‌است:
-حفاظت از اعتقاد میلیون‌ها جوان شیعه در کشورهای کفر، الحاد و بت‌پرستی.
- مصونیت‌بخشیدن به اذهان عمومی جوانان شیعه در مقابل موج صدها شبکه ماهواره‌ای مبتذل و ویرانگر.
- یاری پدران و مادران مسلمان در تربیت صحیح کودکان و نوجوانان شیعه در دنیای بی‌دینی و بی‌هویتی شرق و غرب.
- ابلاغ پیام اسلام به میلیون‌ها غیرمسلمانی که به گنجینه‌های غنی قرآن و عترت دسترسی ندارند.
- دفاع از کیان تشیع در میان کسانی که شیعه را مشرک و ریختن خون و جنایت به ناموسش را بزرگ‌ترین عبادت می‌دانند.
- معرفی و ریشه‌دار کردن شناخت و باور عمومی به کلام‌الله مجید، سنت نبوی و عترت محمدی با محوریت حضرت اباعبدالله الحسین (ع). مقابله غیرمحسوس با شبکه‌های ضدشیعه و ضداسلام.

نتیجه‌گیری

چنانچه از اهداف ذکر شده در سایت شبکه امام حسین (ع) برمی‌آید، این شبکه در نظر دارد با پرداختن به اصول اعتقادی تشیع، راهی برای مقابله با جریان‌سازی تفکرات ضدشیعه و هدایت فکری جوانان بیابد. پاسخ به این سؤال که این شبکه تا چه حد می‌تواند به این هدف دست یابد و از عهده مسئولیتی که برای خود در نظر گرفته است، برمی‌آید یا نه؛ نیازمند گذشت زمان و پیداکردن روال عادی برای این شبکه است؛ اما مسئله‌ای که در مورد همه شبکه‌های ماهواره‌ای شیعه که به‌تازگی به‌سرعت در حال تأسیس هستند، برجسته است، لزوم کناره‌گیری از افراط و تفریط و خودداری از الگوبرداری از شبکه‌های افراط‌گرا و رادیکال است که اصل وحدت مسلمانان را زیر پا می‌گذارد و به حساسیت‌ها و اختلافات دامن می‌زنند. این امر نیز با هدایت و نظارت مراجعی که تأسیس شبکه‌های برون‌مرزی شیعی برای ترویج عقاید و آرمان‌های شیعه جزو دغدغه‌های همیشگی آنها بوده‌است، دست‌یافتنی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما