تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۸
۰
کد مطلب : ۷۰۴۵
جشنواره آیینی

درباره «همايش آيين‌هاي عاشورايي»

درباره «همايش آيين‌هاي عاشورايي»
این همایش با اهدافی چون شناسایی، تقویت و احیای گروه‌های مختلف نمایشی و فعالان حوزه تعزیه و تئاتر و ایجاد یك جریان هدفدار برای تجمیع و ترغیب گونه‌های مردمی و بومی نمایش‌های آیینی و عاشورایی طراحی شده است.

نخل‌گردانی، مجمع‌گردانی، علم‌دست گردانی، گلاب‌پاشون، تشت‌گذاری، شیر و كتل‌گردانی، سنج و دمام‌زنی، سینه‌زنی و نوحه‌خوانی، غارت خیمه‌ها، كاروان اسب، كاروان اسرا، چاووشی، نقل عاشورایی و پرده‌خوانی از جمله مراسم آیینی از شهرستان‌های مختلف است که در این همایش به اجرا می‌پردازند.

اعتبارات تخصیص‌یافته برای برگزاری این همایش، برای اجرای عمومی نمایش برگزیده‌، اسكان گروه‌های شهرستانی، برپایی خیمه‌گاه و چاپ و انتشار كاتولوگ و بولتن جشنواره صرف می‌شود ضمن آنکه بنیاد شهید، بنیاد روایت، سازمان صداوسیما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این زمینه همکاری می‌کنند.

تاکنون پنج دوره همایش آیین‌های عاشورایی در تهران برگزار شده است که شهرستان تبریز در دوره چهارم، و شهرستان‌های ‌گرگان و کردکوی در دوره پنجم، به عنوان محل برگزاری همایش،‌ مشارکت داشته‌اند.

نخستین دوره این همایش در سال ۱۳۸۳ در تهران برگزار شد و پس از آن هر سال این همایش به طور مرتب در دهه اول ماه محرم برگزار شد.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ششمین دوره همایش آیین‌های عاشورایی در محرم سال جاری ‌با دبیری رحمت امینی برگزار خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما