تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۵۵
۰
کد مطلب : ۴۳۱۲

آرايشگري آييني در محرم

نویسنده: دکتر محمودرضا امینی*
آرايشگري آييني در محرم
نقل است از مرحوم آيت‌الله بروجردي در خصوص قمه‌زني سوال كردند و ايشان فرمودند:«اين كار، كار عشق است، ربطي به دين ندارد.»

ورود بعضي از آيين‏هاي هدفمند در مراسم آييني عاشورا و حتي آرايشگري و خودآرایی‌هاي نامانوس و نامعقول در برگزاري مراسم عزاي حسيني، گاهي اين نكته را يادآور مي‏شود كه اصل عزا و اهداف شهادت امام حسين(ع) كاملا فراموش شده و آيين‏ها شكل ويژه‏اي به خود گرفته‌اند؛ اشكالي كه فلسفه وجودي آنان مبهم، مشكوك و يا غيرمنطقي است.

البته بعضي از آنها منحصر به سرزمين ايران و برخي برگرفته از اين آيين‏هاي متعارف در سرزمين‏هاي ديگر و حتي آيين‏هاي بت‌پرستي و يا مشركانه است و قمه‌زني از آن جمله است كه نه تنها ريشه و فلسفه آن مبهم و ناموزون است، بلكه ثمرات تبليغي ناموزون آن نشانه از فرهنگ‌ ارزشي ندارد.

شمايل‏هاي مختلف كه معلوم نيست متعلق به كيست، به عنوان چهره‌اي معصوم و امام، علم كشی‏هاي سنگين كه واقعا نيازمند وزنه برداران غيور است و قیمت آن مي‏تواند يك ده را آباد و يا حداقل يك عروس را با كليه امكانات رفاهي به خانه امن بخت رهسپار كند.

همراه با نوحه‌خواني‏هايی با مضامين خود درآوردي و غيرمعقول، مجموعه‏اي را به عنوان عزاداري حسين و تنظيم شعائر ديني منتقل مي‏كند كه قطعا سوء‌استفاده دشمنان اسلام و شيعه را در برخواهد داشت و جواناني که قصد آشنایی با مفاهيم متعاليه و شعائر دين را دارند، دلزده مي‏كند.

مرحوم مطهري بالغ بر 40 سال گذشته فرمود: «والله امروز عزاي حسيني، بيان حقايق ظلم و ستمي است كه بر فلسطينيان روا مي‏شود؛ در حالي كه امروز فجيع‌ترين تراژدي قرن در نوار غزه بر مردم بي‌آزار از سوي صهيونيزم روا شده كه هيچ كس داد اين مظلومان را آن‌طور كه بايسته است، نمي‏زند.»

امروز فجايع وارد بر مردم افغانستان را هيچ كس بازگو نمي‏كند، امروز فغان مردم عراق از ظلم مدعيان دروغين دموكراسي به خوبي بيان نمي‏شود.

در حالي كه كشورهاي دنيا با ساختار ارتباطي به خوبي و به لحظه مي‏تواند از مسايل و مصایب همديگر خبردار شوند، همين ابزارهاي تكنولوژيكال آنان را از عمق فجايع ظلم و ستيز و تخريب خود بيخبر مي‏كند.

مگر امام حسين(ع) و همراهانش جز ظلم‌ستيزي، جز برگرداندن انحراف، جز امر به معروف و نهي از منكر، جز اصلاح و بازنگري، كار ديگري را براي ما به سر مشق گذاشته‏اند؟ آنچه بود تا به امروز ماندگار ماند و عبرت‏هاي اين ايام بود.

ان‌شاءالله مردم ما بدان توجه نمايند و از فرهنگ عاشورايي و محرم و صفر، جهاني را آباد سازند.

* کارشناس مسائل استراژیک
مرجع : پارسینه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما