تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۱۷
۰
کد مطلب : ۱۲۷۲۸

اختتامیه همایش رسانه‌های عاشورایی

جامعه: مراسم اختتاميه دومين دوره مسابقات سراسری «رسانه‌های عاشورايی» به همت مركز توسعه فناوری‌ اطلاعات و رسانه‌های ديجيتال وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد عاشورائيان فجرآفرين ۳۰ فروردين‌ماه برگزار و به برگزيدگان مسابقه جوايزی اهدا شد.

این مراسم ددر سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی مسجد اوين برگزار و از برگزيدگان منتخب قدردانی شد.

اين مراسم با حضور «سيدمحمد حسينی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام «حميدرضا ارباب سليمانی» مشاور وزير و دبير ستاد عالی كانون‌های فرهنگی هنری مساجد كشور، «عيسی زارع‌پور» رئيس مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های ديجيتال و «مهدی صرامی» معاون مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های ديجيتالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از روحانيت معظم برگزار شد.

در ابتدای اين مراسم حجت‌الاسلام «متدين» امام جماعت مسجد جامع اوين با اشاره به بيانات امام خمينی(ره) مبنی بر مسجد سنگر است و بايد سنگرها حفظ شود، گفت: در عصر حاضر مساجد مراكز ترتبيت صحيح و اجتماع است و اكنون پيشرفت و كاركرد مسجد به سوی فرهنگ ديجيتالی را شايسته قدردانی می‌دانيم.

وی در ادامه سخنان خود از متوليان فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشكر و قدردانی كرد و سپس حجت‌الاسلام «حميدرضا ارباب سليمانی» مشاور وزير و دبير ستاد عالی كانون‌های فرهنگی هنری مساجد كشور به سخنرانی پرداخت و گفت: در سالروز ميلاد حضرت زينب(س) خداوند را شاكر هستيم كه ضمن خاتمه دومين جشنواره «رسانه‌های عاشورايی» از اولين خانه فرهنگ ديجيتال كشور رونمايی می‌كنيم.

دبير ستاد عالی كانون‌های فرهنگی هنری مساجد كشور در ادامه سخنان خود با اشاره به آيه‌ای از سوره انفال «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُواْ وَاذْكُرُواْ اللّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلَحُونَ» بهترين پايگاه را مسجد عنوان كرد و گفت: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، چون با گروهى برخورد مى‏كنيد پايدارى ورزيد و خدا را بسيار ياد كنيد، باشد كه رستگار شويد؛ با فعاليت‌های چشمگير در مساجد كشور و استفاده از ابزارهای نوين رسانه‌ای درصدد ترغيب جوانان مسجدی در راستای توليدات غنی اسلامی هستيم.

در ادامه اين مراسم «عيسی زارع‌پور» رئيس مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های ديجيتالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبريك ميلاد حضرت زينب(س) و خير مقدم به حضار، به بيان تاريخچه‌ای از نحوه برگزاری اين جشنواره عاشورايی پرداخت و گفت: مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های ديجيتالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال ۸۷ پيشنهادی مبنی بر برگزاری جشنواره‌ای با رويكرد بررسی فرهنگ و قيام عاشورا به ستاد عاشورائيان فجرآفرين داد و سال گذشته اولين دوره جشنواره با ارسال بيش از ۱۴۰۰ اثر برگزار و از برگزيدگان تقدير شد.

وی ادامه داد: با توجه به بركات اولين دوره جشنواره «رسانه‌های عاشورايی» امسال نيز دومين دوره اين جشنواره با حذف بخش عكس تلفن همراه و افزودن بخش بازی‌های رايانه‌ای اعلان فراخوان داد و بخش‌های مختلف همچون بخش «نرم‌افزار» ۸۰ عنوان اثر فاخر، بخش «بازی‌های رايانه‌ای» ۱ اثر فاخر، بخش «سايت و وبلاگ» ۸۰۰ اثر فاخر دريافت كردند.

رئيس مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های ديجيتالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهداف اين جشنواره تصريح كرد: ترويج آثار برگزيده با موضوع رسانه‌های عاشورايی، ارزيابی و رده‌بندی مناسب از توليدات ديجيتال و معرفی آن در سراسر كشور از اهداف اين جشنواره است؛ بنابراين انتظار ما بر حضور فعال و بيشتر كاربران مسلمان است و آنها بايد اين موضوع را وظيفه خود بدانند و در فضای غالب سايبری بی‌محتوا وارد عمل شوند.

زارع‌پور يادآور شد: در فضای سايبر و اينترنت نسبت محتوای فارسی به غيرفارسی قابل بيان نيست و ميزان تطابق آنها با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی بايد مورد بررسی قرار گيرد؛ بنابراين جوانان مسجدی با پشتكار بايد در فضای مجازی جضوری پررنگ داشته باشند و اميدواريم كه اين جشنواره فرهنگی و هنری با اين شروع دوسالانه در سال‌های آتی بتواند در بخش رسانه‌های مكتوب اهداف و آرمان‌های اسلامی را دنبال كند.

وی با اشاره به افتتاح خانه‌های فرهنگ ديجيتال مساجد كشور در پايان سخنان خود گفت: اكنون هزينه صادرات نرم‌افزار ۸۰۰ ميليارد است كه ۴۰۰ ميليارد مربوط به توليدات نرم‌افزاری جوانان هندی است، حال با توجه به اين آمار اگر به حوزه رسانه‌های ديجيتال توجه شود، می‌توان شاهد پيشرفت حوزه نرم‌افزاری داخلی و اشاعه فرهنگ اسلامی به جهانيان باشيم؛ چراكه نرم‌افزارها ظرفيت‌های مطلوبی را برای تبادل فرهنگ ايجاد كرده است كه با ورود جوانان مسلمان به اين حوزه می‌توانيم مفاهيم اسلامی را در اقصی نقاط جهان منعكس كنيم.

در ادامه اين مراسم «سيد محمد حسينی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: حضرت زينب(س) پيام‌آور عاشورا است و در شرايط سخت آن دوران پيام خون اباعبدالله‌الحسين(ع) را به نسل‌های آتی رساند؛ بنابراين اكنون ما با دسترسی به ابزارهای نوين ارتباطی و اطلاعاتی بايد روند پيام‌رسانی را ادامه دهيم.

وی ادامه داد: ظرفيت‌های موجود سايبری جاده‌ای يك‌طرفه نيست كه ديگران به نحو احسن و مطلوب از آن استفاده كنند و ما بهره‌ای از آن نبريم؛ بلكه با حضور فعالانه می‌توانيم محصولات غنی و مطلوبی را توليد و با ابتكار و خلاقيت جهانيان را به شگفتی واداريم؛ در حال حاضر وزارت‌خانه‌ها نقش اساسی در ترغيب جوانان برای توليد نرم‌افزار، بازی‌های رايانه‌ای و ... دارند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اكنون نمونه‌ای از اينگونه فعاليت‌ها عبارت از برگزاری جشنواره رسانه‌های عاشورايی و افتتاح كانون‌های ديجيتالی فرهنگی مساجد است كه از ظرفيت‌های موجود استفاده كرده و اميدواريم در سال همت مضاعف، كار مضاعف شاهد محصولات فرهنگی و اسلامی غنی باشيم به عبارتی می‌توان گفت «در جهان با همت مردانه زی» و به وضع موجود اكتفا نكنيم.
در پايان اختتاميه دومين جشنواره سراسری «رسانه‌های عاشورايی» از نفرات برتر و برگزيده بخش‌های مختلف اين مسابقات همچون وبلاگ‌نويسی، پايگاه اطلاع‌رسانی، تم و نواهای تلفن همراه، پويانمايی ديجيتال و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و ... با اهدای جوايزی تجليل شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی وافی، مدیر مرکز مطالعات راهبردی خیمه نیز با حضور در این نشست لوح رسانه برتر عاشورایی را که نصیب سایت خیمه شده بود، دریافت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما