تاریخ انتشار
شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۴
۰
کد مطلب : ۹۶۲۰
نهادهای دولتی

درباره اداره کل نغمات آیینی

درباره اداره کل نغمات آیینی
اداره کل نغمات آیینی با رویکرد قومی و محلی یعنی تثبیت تمامیت ارضی کشور و تحکیم وحدت ملی یعنی شرکت دادن قومیت‌های مختلف مذهبی و ملی در فرهنگ عمومی کشور از سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.

یکی از رسالت‌های رسانه انعکاس آیین‌های جامعه است اعم از مناسبت‌های دینی، مذهبی، ملی و سیاسی که از مصادیق آن دهه آغازین محرم، تاسوعا و عاشورا حسینی است که رسانه حضور پررنگ‌تر در میان مردم یافته و مشاهدات بی‌واسطه خود را از آنچه در مساجد، تکایا و کوچه و خیابان می‌گذرد روایت می‌کند.

اقوام و ملل مختلف، موسیقی‌های محلی و سنتی خاص خود را دارند و شاید موسیقی پاپ امروز فصل مشترک تمام فرهنگ‌ها باشد، اما آنچه که متعلق به ایرانیان است سنت مدح اولیای دین در قالب مداحی است.

حلقه‌های خودجوش و مردم محوری که همواره عظمت بخش اسلام و انسان بوده‌اند، احیاگر یکی از نغمات آیینی و دینی یعنی مداحی و مرثیه سرایی هستند.

نابسامانی فضای فعلی مداحی و نغمه‌سرایی عاشورایی کشور، علی رغم توسعه کمی و کیفی شعر عاشورایی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است. یکی از وظایف اداره کل نغمات آیینی ساماندهی در این حوزه است.

نغمات آیینی مجموعه‌ای از مفاهیم بلند دینی، عرفانی و اعتقادی درهم آمیخته با هنرهای زیبای آواز (vocal) ، همخوانی (choral)، ادعیه خوانی، ابتهال، تلاوت و ... است که پخش و ترویج آنها به حضور هرچه بیشتر ایران و تحکیم جایگاه آن در منطقه به عنوان فرهنگ انحصاری کمک می‌کند.

اداره نغمات آیینی در ابتدا به منظور تولید، تدوین و نظارت بر ادعیه، ابتهال، هم‌خوانی و تولید اذان زیر نظر معاونت صدا فعالیت خود را آغاز کرد و از سال ۸۶ به اداره کل تبدیل شد.

شناسایی چهره‌های مداحی، موذنین، گروه‌های هم‌خوانی و سامان دادن به آنها، جمع آوری آثار و نظارت بر آنها با توجه به مسائل فرهنگی و اسلامی از اهداف این اداره کل است.

تاکنون مجموعه‌های بسیاری در قالب لوح فشرده اعم از گزیده‌های سخنرانی‌ها، آیات قرآن به صورت موضوعی، اذان، ابتهال، مداحی و مراثی به مراکز استانی شبکه‌ها و همچنین شبکه‌های صدا و سیما ارسال شده‌است.

در سال جاری اداره کل نغمات آیینی همایش بزرگ گروه‌های هم‌خوانی کشور را برگزار کرد و در نظر دارد که در‌ آذرماه نیز هفتمین همایش تجلیل از پیرغلامان را برگزار کند.

مهدی دهقان نیری، ریاست فعلی اداره کل نغمات آیینی و رادیو نواست.


براي مطالعه بيشتر :

مدیرکل نغمات آیینی صدا و سیما میهمان خیمه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما