تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۳۸
۰
کد مطلب : ۶۹۲۰

نرم‌افزارهاي قرآني «جامع‌التفاسير نور» و «نورالانوار» نقد و بررسي شدند

نرم‌افزارهاي قرآني «جامع‌التفاسير نور» و «نورالانوار» نقد و بررسي شدند
نشست نقد و بررسي نرم‌افزارهای قرآنی «جامع‌التفاسير نور» و «نورالانوار» توليد شده در مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی(نورسافت)، در سالن کنفرانس خبرگزاري قرآني ايران (ايکنا) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلين محمدباقر خوانساری، مدير خدمات فرهنگی نورسافت با بيان اينکه  ۱۰۰ نرم‌افزار در نورسافت از سال ۷۵ تاکنون توليد و عرضه شده‌است، گفت: «تاکنون ۱۵هزار جلد کتاب از منابع اسلامي و کتب روز در زبان‌هاي عربي، فارسي و انگليسي و ساير زبان‌ها به عنوان محتواي نرم‌افزارها استفاده شده‌اند.»

اين مجموعه ۱۷ هزار مجله اسلامي انتشار داده‌است و ۱۶ پايگاه اينترنتي دارد.

حجت‌الاسلام و‌المسلين عزت‌الله مرتضايی، مسئول گروه قرآن نور‌سافت و پژوهشگر نرم‌افزار «نورالانوار» در ادامه از توليد سه نرم‌افزار قرآني در اين مجموعه خبر داد که هر کدام از اين نرم‌افزارها در تکلمه هم ساخته شده‌اند.

وي نرم‌افزار «نورالانوار ۲» را به عنوان کم‌هزينه‌ترين و به عنوان پرافتخارترين نرم‌افزار معرفي کرد که توانسته بود در جشنواره خوارزمي مقام کسب کند.

نرم‌افزار فوق شامل دائرة‌المعارف قرآن کریم، نمایش متن قرآن با خط زیباى عثمان طه (مصحف مدنیه) و قرآن رایج (نیریزى) با اعراب، امکان تغییر اندازه خطوط آیات و تفاسیر، امکان جستجو در قرآن از طریق مشتق و ریشه، جستجوى کلمات هم‏خانواده، نمایش ۴ ترجمه فارسى، ۳ ترجمه انگلیسى و غيره، نمایش تفسیر آیه انتخابى از تفاسیر المیزان (عربى،فارسى)، تفسیر نمونه، تفسیر مجمع البیان و تفسیر شبر، ارایه روایات تفسیرى، روایات مرتبط با آیات، فضیلت و شأن نزول سور و آیات از 9 تفسیر معروف است.

هم‌چنين بخش‌هاي عکس و فیلم، کتابخانه تفاسير، کتابشناسي، قرائت، نگارخانه، فهرست اعلام موجود در شأن نزول‌ها، ارایه آیات همراه با مدرک تفسیرى ارتباط اعلام با آيات از ديگر قابليت‌هاي اين نرم‌افزار است.

ابوالحسن عبدالعلی‌زاده، برنامه‌نويس نرم‌افزار «جامع‌التفاسير نور» و مسئول بخش برنامه‌نويسی محلی نورسافت نيز عنوان کرد که ۱۲۰۰نفر ـ ساعت براي توليد نرم‌افزار فوق در ۵ ماه وقت کار کرده‌اند.

در نقد و بررسي اين دو نرم‌افزار که در دل جامع التفاسير، نورالانوار۲  نيز موجود است، منتقدان به واحد تقسيم نادرست، عدم اعراب‌گذاري، هزينه بالاي خريد و محدوديت نصب اشاره کردند.

خوانساري در پاسخ به عدم اعراب‌گذاري آيات و روايات در ترجمه‌هاي تفاسير، به کمبود وقت در توليد آن اشاره کرد و هم‌چنين افزايش نصب تا ۵بار و کاهش هزينه تا ۷۰درصد را از تمهيدات نوين اين شرکت عنوان کرد.

اما برخلاف آنچه که به عنوان مخاطب براي چنين‌نرم‌افزارهايي چون دانشجويان علوم قرآني و حوزويان تعريف شده‌است، عده‌اي از منتقدان براين باور بودند که مخاطب عام نيز از جامع التفاسير استقبال کرده‌است و در نظر گرفتن سطح متناسب با مخاطب عام نيز ضروري است.

مرتضايي بین کرد که تاکنون به صورت رسمي بخشي براي مخاطب‌سنجي در شرکت نورسافت در نظر نگرفته شده‌است، و خوانساري از بازخورد ۳۰هزار پيشنهاد و انتقاد از سوي کاربران و دسته‌بندي آنها در زير مجموعه‌ها خبر داد.

مرتضايي يکي از وي‍ژگي‌هاي جامع التفاسير را وجود تفاسير اهل سنت در آن ذکر کرد.

خوانساري با اعتراف به اينکه حلقه‌هاي مفقوده‌‌اي در اين نرم‌افزارها هست، گفت:« ما حلقه‌هاي مفقوده داريم که از مهم‌ترين آن، جمله قرآني است، که لزوما جمله مساوي با آيه نيست.»

در پايان اين نشست توليدکنندگان نرم‌افزارهاي فوق، به نقد کار خود پرداختند و از برطرف کردن برخي از اشکالات مطرح شده در آينده خبر دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما