تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۴
۰
کد مطلب : ۳۵۸۹۳
در پانزدهمین قسمت محیا عنوان شد؛

زیارت بلاگری آفت زیارت‌های امروز شده است

زیارت بلاگری آفت زیارت‌های امروز شده است
به گزارش آرمان هیأت، هم‌زمان با ایام زیارت مخصوص امام رضا (علیه‌السلام) و به مناسبت یادبود استاد محمدعلی کریمخانی، ششمین قسمت از فصل دوم برنامه‌اینترنتی محیا (اولین مجله تصویری هیئت) به‌صورت زنده از حرم رضوی از صفحه اینستاگرام و آپارات عقیق و صفحه اینستاگرام برنامه محیا پخش شد.

مهمانان ویژه این قسمت از برنامه، صابر خراسانی از شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام و حجت‌الاسلام شیخ مهدی شریف از سخنران مذهبی شهر مشهد بودند.
صابر خراسانی در این برنامه ضمن بیان برخی خاطرات از استاد محمدعلی کریمخانی، ایشان را شیفته اهل‌بیت علیهم‌السلام خواند.
وی در بخشی از صحبت‌های خود اظهار کرد: گاهی به من نقد می‌کنند که چرا از هیئت‌های مذهبی بیرون رفتید و دیگر برنامه اجرا نمی‌کنید، البته این نوع نگاه از روی محبت بیان می‌شود، چون مردم من را دوست دارند و از پول همین مردم من صابر خراسانی شدم؛ این در حالی است که من کارم را با استیچ شروع کردم و از ابتدای کار هم به این شکل اجرا داشتم.
صابر خراسانی تصریح کرد: من از امام رضا علیه‌السلام خواسته بودم که استیچ بخوانم و لطف امام رئوف هم شامل حال من شد و توانستنم در این زمینه به موفقیت برسم؛ اما پس از 10 سال اجرا به این نتیجه رسیدم که کم‌کم برای هیئت‌های مذهبی هم برنامه اجرا کنم، وگرنه این‌گونه نبوده که من از اول در هیئت‌های مذهبی اجرا داشته باشم، بعد بروم در استیچ اجرا کنم. البته این دو تفاوت‌های با هم دارند، از جمله اینکه در استیچ مخاطب یک‌طرفه گوش می‌دهد؛ اما در مراسم و هیئت‌های مذهبی ارتباط دوسویه برقرار می‌شود و من هم برای اینکه از مردم انرژی بگیرم، وارد فضای اجرا در هیئت‌های مذهبی شدم تا این انتقال انرژی به من صورت بگیرد.
اولویت اول من در اجرا، همیشه شعرخوانی است، شعرخوانی یک اجرایی است که به همه‌چیز کمک می‌کند. شعرخوان امروز باید هم‌ داستان‌گو باشد، هم شعر خوب را به‌خوبی بخواند. مردم شعرخوانی را دوست دارند، چون بین سخنرانی و مداحی فضای متنوعی ایجاد می‌کند، شعرخوانی در مراسم‌های مذهبی به مداحی و منبر کمک می‌کند، فضا را برای هر دو آن‌ها آمده می‌کند به‌گونه‌ای که حلقه وصل منبر و مداحی، شعر است. البته اگر شعر درست و به‌درستی در موقعیت خودش استفاده شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید برای این مردم که همه وجودشان را گذاشته‌اند، کار کرد، افزود: کار فرهنگی پرهزینه و کم بازده است، باید برای تربیت شاعران شعرخوان مذهبی و جوان بیشتر تلاش کنیم؛ البته در این زمینه قدم‌های در سال‌های اخیر برداشتیم، اما به دلیل نبود حمایت لازم و کافی نتوانستیم ادامه دهیم، حتی فراخوانی در همین زمینه اعلام کردیم که شماری از جوانان و نوجوانان دارای استعداد شناسایی شدند؛ اما تنها به اجرای یک همخوانی اکتفا کردیم.
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام مهدی شریف از کارشناسان مذهبی شهر مشهد مقدس در گفت‌وگو با مجری این برنامه به حضور زائران در حرم رضوی اشاره کرد و گفت: مردمی که امروز در این فضای معنوی حاضر شدند با تمام عشق و ارادتشان به حضرت رضا علیه‌السلام به این مکان مقدس آمده‌اند و به آن حضرت عرض ارادت می‌کنند که باید قدردان آن‌ها بود.

وی با بیان اینکه ایام شهادت حضرت رضا علیه‌السلام به‌عنوان روزهای خاص زیارت آن حضرت معروف شده است، تصریح کرد: البته من درباره دلایل مختلف این عنوان نمی‌خواهم زیاد سخن بگوئیم، ولی به‌صورت کلی آنچه که از بزرگان ما در این خصوص نقل شده است، اینکه در این ایام برای زیارت حضرت برنامه‌ریزی می‌کنند تا در چنین روزهای در حرم حضور داشته باشند، البته ایام زیارتی تنها به یک روز خاص نمی‌شود.
حجت‌الاسلام شریف با اشاره به توهین صورت گرفته در جشنواره کن به ساحت مقدس علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام گفت: برخی با ساخت فیلم عنکبوت مقدس در حالش هستند که به مقدسات شیعیان توهین کنند، البته این نوع توهین‌ها و برخوردها از گذشته تا به حال بوده و استمرار هم خواهد داشت، کار جدیدی نیست که بخواهیم بگوئیم، تنها همین یک فیلم و یک برنامه‌ای هست که ساخته می‌شود.
وی افزود: مردم ایران اسلامی و شیعیان جهان و حتی سایر ادیان و مسلمانان ‌هم به حضرت رضا علیه‌السلام ارادت خاصی دارند، اینکه برخی با ساخت فیلمی می‌خواهند به ساحت آن حضرت توهین کنند، می‌دانند این زیارتگاه و شهر مقدس دارای قداست خاصی میان مردم است، برای همین برای نقطه شروع از این شهر و جایگاه کارهای خودشان را آغاز می‌کنند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: اینکه شاهد هستیم برخی به مقدسات ما توهین می‌کنند، کار طبیعی آن‌ها است که طبق سلایق خودشان این کار انجام می‌شود، اما باید دقت کنیم که ما در این زمینه چه وظیفه‌ای بر عهده داریم و آیا به این وظیفه خودمان به‌درستی و کامل عمل کرده‌ایم، متأسفانه باید جواب منفی داد، چون خیلی از ماها در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم چه در بخش کارهای ایجابی و چه در بخش سلبی، در هر دو زمینه کوتاهی‌ها داشته‌ایم که همچنان این شیوه ادامه دارد.
ما باید خودمان را برای دفاع از حریم ولایت آماده کنیم و همیشه با اقدامات درست به مقابله با دشمنان بپردازیم، دشمنان وقتی سستی و کاهلی را در ما شاهد باشند، اقدام به چنین حرکات ناشایست می‌زنند، نشان می‌دهد کوتاهی‌های هم از طرف ما صورت می‌گیرد که وظیفه خودمان را درست انجام نداده‌ایم، متأسفانه همیشه در این زمینه غفلت کرده‌ایم.
امروز برخی حتی در زیارت به حرم رضا علیه‌السلام با آداب آن‌هم آشنا نیستند، به‌گونه‌ای که زیارت تبدیل به یک زیارت بلاگری شده و همه برای عکس یادگاری گرفتن و استوری کردن در شبکه‌های اجتماعی حاضر می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما