تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۱
۰
کد مطلب : ۳۱۱۲۴
جواد حیدری و سید علی قریشی در گفت‌وگوی آیینی؛

انقلاب اسلامی باید تراز هیئت باشد/ حاج منصور ناسزا نمی‌گوید، آنچه سزاست می‌گوید

انقلاب اسلامی باید تراز هیئت باشد/ حاج منصور ناسزا نمی‌گوید، آنچه سزاست می‌گوید
هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های «گفت‌وگوی آیینی» با حضور جواد حیدری و سید علی قریشی از مدیران موسسه قدیم الاحسان و اصحاب رسانه صبح امروز در سالن اجتماعات بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.
مهمترین مطالب بیان ‌شده در این نشست را مرور می‌کنیم؛
  1. ♦ موسسه قدیم‌الاحسان با پیشینه آموزشی و پژوهشی 20ساله در سال89 ثبت شد و رسماً فعالیت‌های خود را آغاز کرد. تشکیل چنین مجموعه‌ای پس از رحلت امام خمینی(ره) بیش‌از پیش ضروری می‌نمود.

    ♦ از مهم‌ترین اهداف موسسه تولید محتوای علمی در عرصه ستایشگری اهل‌بیت(ع) با بهره‌گیری از نخبگان حوزه و دانشگاه بوده است. موسسه با تشکیل کارگروه‌های متعدد در قم، تهران و مشهد تلاش دارد بر غنای علمی و تجربی تولیدات خود بیفزاید.

    ♦ تاکنون 24عنوان کتاب در موضوعات مرتبط با عرصه مداحی و شعر منتشرشده است. همچنین 20جلد درس‌نامه از اساتیدی که در مناسبت‌های مختلف در موسسه برنامه داشته‌اند آماده‌شده که در دست تدوین و انتشار است.

    ♦ همواره این نکته را سرلوحه خود قراردادیم که انقلاب اسلامی باید تراز هیئت باشد نه هیئت تراز انقلاب اسلامی. در حال حاضر و در حد تئوری، تراز انقلاب اسلامی و هیئت نزدیک و مطلوب است ولی در عمل فاصله زیادی دارد.  

    ♦ اخیراً برای اولین بار برنامه آموزش مداحی در صداوسیما پخش شد که از خروجی‌های موسسه قدیم‌الاحسان بوده است. برنامه «سلام بر فاطمه علیهاالسلام» برای ایام فاطمیه و برنامه «سلام بر حسین علیه‌السلام» برای ایام محرم. همچنین سه تله‌فیلم درباره هیئت تولیدشده است.

    ♦ دکورهای مذهبی که توسط موسسه تولیدشده بسیار مورد استقبال صداوسیما و هیئت ها قرارگرفته است.

    ♦ همایش‌های فصلی و استانی و اردوهای متعدد با اهداف آموزشی و تبلیغی از برنامه‌های مستمر موسسه است.

    ♦ حاج منصور ارضی معتقد است هیئت آسیب ندارد و عبارت «آسیب‌شناسی» صحیح نیست. بلکه آسیب سازی شده است و درواقع باید شناسایی آسیب‌سازی‌ها صورت پذیرد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که ریشه آسیب‌ها قطع رابطه نسل جدید ستایشگری با نسل قبل و پیشکسوتان عرصه مداحی و شعرآیینی است.

    ♦ اخیراً مأموریت جدیدی برای موسسه قدیم‌الاحسان تعریف‌شده که عبارت است از معرفی پیشکسوتان به جوانان، و در این زمینه کتابی در دستور کارداریم.

    ♦ تمرکز آموزش موسسه روی سنین 18 تا 28 سال باهدف پرورش افراد باسواد و توانمند بوده است.

    ♦ ازجمله نوآوری‌های موسسه در عرصه علمی، فعالیت‌های بین‌رشته‌ای است. تولید آثاری درزمینه «جامعه‌شناسی مداحی»، «روانشناسی مداحی» و «طب حنجره» از این قبیل است.
***
سید علی قریشی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره جنجال رسانه‌ای اخیر پیرامون مصاحبه تلویزیونی حاج منصور ارضی گفت: ما معتقدیم صحبت ایشان درست بوده و از آن دفاع می‌کنیم و در این زمینه چند ملاحظه وجود دارد: مصاحبه در زمان نامناسبی انجام شد. مصاحبه به‌صورت گزینشی و ناقص پخش شد. برداشت‌های نادرست از آن صورت گرفت. البته ما معتقدیم ایشان ناسزا نگفته و آنچه گفته سزاوار افراد موردنظر بوده و اهل بیت نیز آنچه سزای افراد بود را می‌گفتند. دقت در این موضوع و حواشی آن نشان می‌دهد که منتقدان حاج آقا منصور دغدغه‌های سیاسی دارند نه دینی.
 
                                   عکس: پریسا عباسی


انتهای پیام/
 
 
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما