تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۸
۰
کد مطلب : ۳۱۰۴۲
بعد از نیم‌قرن مداحی اهل‌بیت(ع)؛

استاد سلیم موذن زاده درگذشت

استاد سلیم موذن زاده درگذشت
خالق نوحه ماندگار  «زینب، زینب» درگذشت. «سلیم موذن‌زاده اردبیلی» صبح دیروز پس از درک آخرین اربعین عمرش در سن 80 سالگی به دیدار حق شتافت تا ان‌شاءالله در جوار رحمت او، میهمان خوان کرم مولایش اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام باشد.

 حاج سلیم بعد از خواندن نماز صبح آسمانی شد
پسر مرحوم سلیم موذن‌زاده با بیان اینکه «پدرم هیچ بیماری نداشت و حالش کاملا خوب بود و فقط یک سرماخوردگی خفیف داشت که در حال بهبود بود و این اتفاق ناگهانی بود.» اظهارکرد: پدرم پس از خواندن نماز صبح از میان ما رفت و از همین طریق من به تمام عالم تشیع تسلیت عرض می‌کنم. ودود موذن‌زاده در گفت‌و گو با میزان خاطرنشان کرد: مراسم تشییع پیکر استاد سلیم موذن‌زاده روز چهارشنبه ساعت 14:30 از مقابل مصلی اردبیل برگزار و سپس در بهشت زهرا (س) در قطعه مشاهیر و هنرمندان به خاک سپرده می‌شود. بهرام یوسف پور آذری یکی از نزدیکان مرحوم سلیم موذن‌زاده اردبیلی هم در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس رسم مردم اردبیل، مراسم ختم (شام غریبان) سلیم موذن‌زاده، امشب در مسجد اعظم اردبیل برگزار می‌شود. روز پنجشنبه هم از ساعت 14 تا 16:30 در همان محل، مجلس یادبود آن مرحوم برگزار خواهد شد.

 مداحی که عمرش را صرف روضه‌خوانی اهل‌بیت (ع) کرد
مرحوم استاد «سلیم مؤذن‌زاده» از مداحان ایرانی به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی بود در محضر اساتید بزرگی چون جلیل شهناز، تاج اصفهانی و اقبال آذر بهره برده بود و همه موفقیت‌هایش در عرصه مداحی را مدیون توجه حضرت سیدالشهدا (ع) می‌دانست.
پدرش شیخ «عبدالکریم مؤذن‌زاده اردبیلی» نخستین مؤذن رادیوی ایران و برادرش «رحیم مؤذن‌زاده اردبیلی» نیز از مؤذنان مطرح اسلامی است. وی در 78 سالگی در دستگاه بیات ترک اذان گفت؛ ویژگی این اذان، استفاده از سه بیت اشعار فارسی شهریار در فلسفه اذان در مقدمه و اجرای ترجمه فارسی عبارات در قالب یک بیت شعر فارسی است.
موذن‌زاده به‌طور متوسط روزانه 5 ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده بود و بیش از 2 هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است. مرحوم «سلیم» صدای خوب در مداحی را از رشته‌های هنری ظریف توصیف می‌کرد که ملاحت، زیر و بم آهنگ، ادای کلام و تحریرهای مناسب لازمه این هنراست.
وی که خود علاوه برحفظ روش‌های قدیمی، سبک‌های جدیدی با اصالت فرهنگی را در نوحه خوانی و مداحی ابداع کرده، گفته بود: صدای من در برابر صدای پدرم مانند قطره‌ای در مقابل دریا است.
مرحوم «سلیم موذن‌زاده» همچنین از خاطرات خود با اساتید موسیقی ایرانی گفته است: «من در محضر استاد جلیل شهناز بوده‌ام و از محضر تاج اصفهانی استفاده کرده‌ام. از مرحوم اقبال آذر هم استفاده‌ها کرده و حظ ها برده‌ام. در سفری که به باکو داشتم، با اساتید موسیقی آذربایجان که واقعا استاد صدا و آواز هستند، دیدار داشتم. هابیل علی‌اف و آقاخان عبداله‌اف از صدای من تعریف می‌کردند و من هم همه اینها را مدیون توجه حضرت سیدالشهدا (ع) هستم.»
وی گفته بود که حنجره من یک موهبت الهی و وقف سیدالشهدا (ع) است و استفاده از آن در زمینه‌های غیر از این، صحیح نیست.


 پیام تسلیت مقامات و چهره‌های فرهنگی

درپی درگذشت استاد «سلیم موذن‌زاده اردبیلی» جمعی از مقامات کشوری، مسئولان فرهنگی و چهره‌های سرشناس فقدان این مداح اهل بیت (ع) را تسلیت گفتند.

رییس جمهور نیز در پیامی رحلت ذاکر نامدار اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) استاد «سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی» را تسلیت گفت.
متن پیام حجت‌الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم
انَّا للّه و إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُون
رحلت ذاکر نامدار اهل بیت عصمت و طهارت (ع) استاد سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی، موجب تاثر و تألم فراوان شد.
نوای دلنشین، صدای سوزناک و لحن پرصلابت آن مرحوم، همراه با آثار بدیع پدر بزرگوارش شیخ عبدالکریم و برادرگرانقدرش، مرحوم رحیم مؤذن‌زاده که از مؤذنان بزرگ ایران و جهان اسلام بودند؛ گنجینه ای فرهنگی و معنوی از ارادت به خاندان رسالت، بویژه در مکتب مداحی خطه آذربایجان را ماندگار ساخته است.
اینجانب ضایعه درگذشت آن ذاکر سلیم‌النفس را، به ملت مومن و قدرشناس ایران، همه دوستداران خاندان مؤذن‌زاده و به خصوص مردم شریف اردبیل و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند سبحان برای آن فقید سعید علو درجات و همجواری با ائمه اطهار (ع) و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.
حسن روحانی / رییس جمهوری اسلامی ایران


 همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی درگذشت «سلیم موذن زاده اردبیلی» ذاکر و چهره ماندگار هنر کشورمان را تسلیت گفت.
متن پیام تسلیت «سیدرضا صالحی امیری» به شرح زیر است:
انالله و اناالیه راجعون
درگذشت استاد گرانقدر، ذاکر خوش الحان و چهره ماندگار هنر، مرحوم مغفور حاج سلیم موذن‌زاده اردبیلی را به هموطنان گرامی و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تسلیت عرض می‌کنم. بی شک نام و یاد آن عزیز که در ذکر مناقب اهل بیت علیهم السلام جلال و شکوهی دیگر به این حوزه بخشید در سپهر فرهنگ دینی این مرز و بوم جاودان خواهد ماند. از خداوند بزرگ، تعالی روح و علو درجات ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل برای خاندان ارجمندشان مسئلت دارم.

 دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، نیز پیام تسلیتی صادر کرد.
حجت‌الاسلام یونسی در این پیام، از این ذاکر آذری زبان،‌ با عنوان هنرمندی عالم یاد کرد که در طول عمر خود،‌ توانست با بهره گیری ازصوت ملکوتی و خدادادی،‌ ایمانی استوار و استعدادی درخشان،‌ روح و جان هر مسلمان خداجویی را جلا بخشیده و همگان را به عبادت و معنویت رهنمود سازد. وی همچنین از مرحوم مؤذن‌زاده اردبیلی،‌ به عنوان تقویت‌کننده وحدت و هویت ایرانی یاد کرد.
پیام تسلیت مجمع نمایندگان استان‌های اردبیل و آذربایجان‌ هم در پی درگذشت «سلیم موذن‌زاده اردبیلی» در صحن علنی مجلس قرائت شد.
میرحمایت میرزاده نماینده مردم گرمی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، بیانیه مجمع نمایندگان استان اردبیل و آذربایجان را در پی درگذشت استاد سلیم موذن زاده اردبیلی مداح اهل بیت(ع) قرائت کرد.

متن پیام تسلیت مجمع نمایندگان استان اردبیل و آذربایجان به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
إنا لله وإنا إلیه راجعون
در ایام اربعین حسینی که بانوی قهرمان کربلا حضرت زینب کبری‌(س) باید لب گشاید تا مظلومیت بزرگی را در پیام‌رسانی انقلاب خونین حسین به جهانیان آغاز نماید انسانی لب فرو بست که نمی‌شود نوحه ناله جانسوزش را در رثای فراغ و درد زینب فراموش کرد که اگر زنده بود نوحه امروزش شاید این بود؛ "زینب زینب زینب، کنز حیا زینب، کان وفا زینب/ زینب زینب زینب، درد آشنا زینب، غرق بلا زینب". استاد موذن‌زاده اردبیلی لب فرو بست. روح بلندش به ملکوت اعلی پیوست. ان‌شاء‌الله با حسین زهرا(ع) که یک عمر خادمش بود و ابوالفضل العباس(ع) که همیشه وفادارش بود، محشور شود. ضمن عرض تسلیت به هموطنان عزیز، مردم متدین آذربایجان و هم استانی‌های شریف از خداوند مهربان شادی روح آن سفر کرده، صبر و شکیبایی برای خانواده، دوستان و همشهریان عزیز، سلامت و استمرار راهش را برای عاشقان حسین(ع) از درگاه احدیت آرزومندیم.»

 محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری هم در پیامی درگذشت سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی، این مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) را تسلیت گفت و وی را سرمایه معنوی و دردانه مدح و منقبت توصیف کرد. «عاقبت روح بی‌تاب و جان مشتاق استاد سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی، آن نغمه‌گر نوحه‌نواهای جانبخش و روح‌نواز هم به دیدار دوست شتافت و خیل عاشقان و شیفتگان فرهنگ اصیل عاشورایی و دوستداران و علاقه‌مندان آن پیرغلام حسینی را در غم و اندوه نشاند. او که عمر پر از معنویت خود را در راه آینه‌داری حقیقت و روایت حقانیت خاندان عصمت و طهارت (ع) سپری کرد، در قالب نواهایی دلنشین، معانی بلندی آفرید که در ذهن و زبان مردم جاودانه خواهد بود. آثار و ثمرات هنر باورمندانه و اراده عاشقانه او در دفاع از حریم ولایت و ترویج شعائر دینی بر کسی پوشیده نیست و ان‌شاءالله اسوه‌هایی که نام نورانی آن ها بر پیشانی مدیحه‌ها و مرثیه‌های ماندگار این هنرمند متعهد می‌درخشند، دستگیر و شفیع او در سرای باقی باشند. حوزه هنری انقلاب اسلامی، فقدان این سرمایه معنوی و دردانه عرصه مدح و منقبت را محضر بیت شریف آن مرحوم، مردم انقلابی و متدین دارالارشاد اردبیل و همه ارادتمندان و دلباختگان اهل‌بیت علیهم‌السلام تسلیت می‌گوید و از خداوند متعال در این لحظه‌های آکنده از شمیم ارادت به ساحت سرور و سالار آزادگان عالم، برای این هنرمند آیینی آرزوی رحمت، مغفرت و علو درجات دارد.»


انتهای پیام/
مرجع : روزنامه حمایت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما