تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۵
۰
کد مطلب : ۳۰۸۲۸

نگاه کلی به مقالات علمی-پژوهشی در موضوع ستایشگری

نگاه کلی به مقالات علمی-پژوهشی در موضوع ستایشگری
مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان در سال95 ضمن اشاره به ویژگی های ستایشگری اهل بیت(ع) و وسعت کمی و کیفی آن فرمودند: «این پدیده درخورِ کار علمی است؛ یعنی واقعاً جا دارد دانشجویان ما، اساتید ما، محقّقین ما بنشینند و روی این پدیده فکر کنند، کار کنند؛ هم تفسیر و تحلیل کنند، هم راه‌های علمیِ گسترش این را به ما نشان بدهند و یاد بدهند».

با توجه به تاکید ایشان بر بررسی علمی موضوع ستایشگری توسط محققین، لازم است پیشینه این فعالیت علمی ارزیابی شده و در فعالیت های آتی، نقاط قوت و ضعف آن، تقویت و جبران شود. در این بین استانداردهای علمی کشور جایگاه ممتازی برای مقالات علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی قائل شده است.

در این گزارش* از بین مقالات علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی، برخی از آثار با موضوعات عزاداری، روضه خوانی، آیین‌ها، شعر، هیئت و... از منظر تاریخی، جامعه شناسی، دین، ادبیات و هنر مرور شده که فهرست برخی از آنها را می توانید در اینجا ملاحظه نمایید.

بررسی آماری مقالات نشان می دهد که حدود 25درصد پژوهش ها در زمینه تاریخ، 23درصد در زمینه جامعه شناسی، 21درصد در زمینه ادبیات، 15درصد در زمینه دین، 15درصد در زمینه هنر و حدود یک درصد در زمینه های دیگر بوده است.

همچنین در 37درصد مقالات واژه «عاشورا»، در 24درصد واژه «تعزیه»، در 14درصد واژه «عزاداری»، در 12درصد واژه «شعر» (شعر آیینی) و در 7درصد واژه «روضه» جزو کلمات کلیدی بوده اند.

هرچند تولید مقالات علمی در موضوعات مرتبط با ستایشگری اهل بیت(ع) طی سال های 1381 تا 1392 روند افزایشی داشته، ولی فقدان پژوهش در زمینه شناخت ماهوی پدیده مداحی و راه کارهای علمی گسترش آن کاملا مشهود است.


---------------------------

*مبنای این گزارش مقالاتی است که متن و مشخصات آنها در دسترس عموم قرار دارد.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما