تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۵۱
۰
کد مطلب : ۳۰۵۲

افزايش زائران ايرانی به شهر نجف رنگ‌و بوی ايرانی داده است

افزايش زائران ايرانی به شهر نجف رنگ‌و بوی ايرانی داده است
به گزارش خيمه، شهر مقدس نجف که در جنوب غربی بغداد ـ پایتخت عراق ـ قرار دارد و مدفن نخستین امام شيعيان است، از نظر سابقه‌ تاريخی پيشينه‌ قابل توجهی دارد.

در کشور ایران، شیعیان بسیاری زندگی می‌کنند و این امر، افزایش چشمگیری سفر زائران شیعه‌ی ایرانی را برای زیارت حرم امام علی(ع) درپی داشته است.

در همه‌ جای نجف، زایران ایرانی به‌چشم می‌خورند، آن‌ها با فروشندگان به زبان فارسی صحبت می‌کنند و حتی بدون تبدیل پول خود، کالاهای مورد نیاز را با پرداخت پول رایج ایران می‌خرند و این امر، به نجف رنگ و بوی ایرانی داده است.

البته این اتفاق، نگرانی‌هایی را برای نیروهای آمریکایی و مسلمانان سنی عراق درپی داشته است، ولی ساکنان شهر نجف که بیشتر آن‌ها شیعه‌اند، از این مسأله راضی هستند و بر این باورند که حضور زائران ایرانی در نجف منافع اقتصادی قابل توجهی را برای مردم این شهر داشته است.

اکنون ایران هزینه‌ پروژه‌های فراوانی از جمله نوسازی تجهیزات بیمارستان شهر نجف و پروژه‌ی بازسازی و توسعه‌ی حرم امام علی(ع) را تقبل کرده و حتی آمادگی خود را برای تأمین برق این شهر اعلام کرده است.

با وجود ادعای نگرانی دولت آمریکا از حضور ایرانی‌ها در شهر نجف و پروژه‌های عمرانی که ایران هزینه‌های اجرای آن‌ها را تقبل کرده است، مردم محلی عقیده‌ای متفاوت نسبت به آمریکایی‌ها دارند.

یکی از مسئولان شهر نجف درباره‌ حضور ایرانیان در نجف به خبرنگار رویترز گفت: «آیا شما بین مسؤولان شهر، یک ایرانی می‌بینید؟ آیا یک پلیس ایرانی می‌بینید؟ ایرانی‌ها هیچ نفوذ و دخالتی در اینجا ندارند و همه‌ کارها توسط عراقی‌ها انجام می‌شوند.»

با این وجود، برخی مردم محلی با قبول نفوذ ایران در این منطقه، آن را یک امر مثبت و مایه‌ پیشرفت اقتصادی و رفاه مردم این شهر می‌دانند.

در دهه 80 میلادی و زمانی که صدام بر کشور عراق حکومت می‌کرد، توسط او جنگ هشت ساله‌ای به کشور ایران تحمیل شد که حاصل آن، مرگ نزدیک به یک میلیون نفر بود که بخش اعظم آنها شیعه بودند.

پس از سقوط حکومت صدام توسط آمریکا در سال 2003 میلادی، شیعیان در عراق به قدرت رسیدند و این امر، شرایط لازم را برای تحکیم روابط عراق با ایران و به طبع آن، حضور زائران ایرانی در چهار شهر مذهبی عراق، به ویژه نجف فراهم کرد.

این درحالی است که دولت‌های ایران و آمریکا از 30 سال پیش روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند.

کشور عراق علاوه بر شهر نجف، سه شهر مذهبی دیگر به نام‌ها‌ی سامرا، کربلا و کاظمین دارد که هر سال پذیرای هزاران زائر شیعه‌اند، که البته شهرهای مذهبی نجف و کربلا نسبت به دو شهر دیگر زایران بیشتری دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما