تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۱
۰
کد مطلب : ۳۰۱۴۹

حاج محسن طاهری در نشست «گفتگوی آیینی»:بعضی می خواهند یک شبه ره صد ساله بروند

حاج محسن طاهری در نشست «گفتگوی آیینی»:بعضی می خواهند یک شبه ره صد ساله بروند

اولین جلسه از سلسله نشستهای «گفتگوی آیینی» صبح امروز با حضور مداح اهل بیت(ع) حاج محسن طاهری و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد. در این نشست حاج محسن طاهری به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه در موضوعات مرتبط با حوزه ستایشگری اهل بیت علیهم السلام پاسخ داد.


راهکار جلوگیری از انحراف مداحان و هیئت ها

هدایت هیئت ها برعهده شورای هیئتهای مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی است که در این زمینه سیاست گذاری کرده و تصمیم های کلان گرفته می شود که البته این شورا در مسائل جزیی ورود پیدا نمی کند چرا که بهتر است هیئات مذهبی دولتی نباشند کما اینکه نظر مقام معظم رهبری این است. مانند روحانیون و منبری ها که نباید دولتی باشند. اما در عین حال نوعی سازماندهی لازم است که وجود داشته باشد.

هدایت مداحان از سوی نهادهای مختلفی مانند خانه مداحان، بسیج مداحان، بنیاد دعبل، جامعه ایمانی مشعر و... انجام می شود و برای مداحان دوره های آموزشی برگزار می شود. البته هرکدام از نهادها برروی موضوعی تمرکز بیشتری دارند. مثلا خانه مداحان روی آموزش و تکریم پیشکسوتان، بنیاد دعبل روی پژوهش و کار علمی.


دغدغه مطرح شدن، آفت نسل جوان

شهرت آفتی است که مداحان و ذاکران پیشکسوت از آن فرار می کنند ولی شهرت و محبوبیت به سراغ آنها می آید. آنها دوری می کنند ولی خداوند محبت آنها را در دلها می اندازد.

بعضی دوستان جوان می خواهند یک شبه ره صد ساله بروند. شخصی با یک اجرا، با یک برنامه بر سر زبانها افتاده، در حالیکه این ریشه ندارد. برخی از این دوستان که مطرح می شوند، شاگرد هم می گیرند و دچار «پیرغلامی زودرس» می شوند. ما گاها تذکر می دهیم اما حرف شنوی کم است. بنده با در سن ۵۴سالگی هنوز هم خوشحال می شوم از اساتیدی مانند حاج غلامرضا سازگار یا حاج علی انسانی و امثال ایشان نکته ای بشنوم.


پخش آنلاین جلسات مذهبی و هیئت ها

ممکن است تصور شود که پخش آنلاین جلسات و برنامه ها از حضور فیزیکی در هیئت ها می کاهد ولی بنظر بنده اینطور نیست. جمعیت اصلی هیئت ها کم نمی شود و کسانیکه علاقمند هستند حضور می یابند. مضافا اینکه حسن این نوع پخش این است که افراد بیشتری می توانند بهره ببرند. قبلا ما برخی جلسات آموزش خانه مداحان را بصورت آنلاین منتشر می کردیم و دوستان استفاده می کردند.


تعامل خانه مداحان با شخصیت های حوزوی

در زمان مرحوم آهی دیدگاه های خاصی در این زمینه وجود داشت. ایشان در این زمینه کار کرده بود و بنده هم معتقدم مداح باید در زمینه اعتقادی قوی باشد، در اشعار خود دقت نماید و روی محتوای مطالب حساس باشند. مرحوم آهی بارها در این زمینه تذکر دادند.

اعتقاد بنده این است که باید از اساتید فن استفاده بشود. چه در خانه مداحان و چه در جاهای دیگر. بهرحال هرکس در یک زمینه تخصص دارد و در زمینه های تخصصی باید از اساتید حوزه بهره برد. خیلی از جلسات امروز که بنام دین و ولایت برگزار می شود، برای جوانان ما دام است. ما در جلسات خانه مداحان از اساتید حوزه استفاده می کردیم. اما مداح برای اینکه به لحاظ اعتقادی ساخته شود باید استاد اخلاق ببیند. استاد اخلاقی که نفسش انسان را منقلب می کند و این بنظر بنده از سایر امور مهم تر است.


عدم تمایل برخی چهره های مطرح عرصه مداحی جهت حضور در خانه مداحان

ما چندین همایش بزرگ داشتیم از جمله در مشهد و بنده شخصا با برخی از همین چهره های مطرح -پیر و جوان- تماس گرفتم و دعوت کردم، اما اقبالی نبود و حضور پیدا نکردند. «هر چه هست از قامت ناساز بی اندام ماست» شاید کسی توهم جایگاهی دارد و شان خاصی برای خودش قائل است. بهرحال این موضوع به خود آنها برمی گردد. هم از جوانان و از پیشکسوتان هستند کسانیکه حتی یکساعت در خانه مداحان حضور نیافتند و اجازه مصاحبه و پرسش و چالش را به هیچکس نمی دهند. افراد مطرح نگاهی به پیشکسوتانی بیندازند که صاحب اسم ورسم بودند اما الان ماه ها منتظرند یک نفر در خانه شان را بزند!


باندی شدن مداحان

این مطلب که عدم استقبال برخی مداحان از بعضی تشکل ها بخاطر باندی شدن مداحان است، درست و دقیق است. اما واقعیت این است که همه ما سرباز یک سپاهیم و حنجره های ما در یک درگاه خدمت می کند. آنهایی که مرز بندی می کنند موفق نیستند و در امور فرهنگی نباید مرز بندی کنیم. حوزه ستایشگری اهل بیت علیهم السلام حوزه پاکان است و امیدواریم غیرپاکان هم اگر بیایند هدایت شوند.لذا ما خط کش نمی گذاریم و مرزبندی نمی کنیم. در مجموع باید نگاهمان ترمیم شود.


لوازم مناجات خوانی

امروز همه چیز دسته بندی شده است. در مداحی نیز همین طور است. در گذشته خیلی ها منبرخوان بودند، روضه خوانی نمی کردند، چهارپایه خوان بودند، فقط و فقط و در سبک های دیگر ورود نمی کردند. در ادعیه و مناجات خوانی هم همین طور است. مناجات خوانی کار کسی است که اهل آن باشد. اگر می خواهیم مستمع را به خدا برسانیم باید لوازم آن را رعایت کنیم. اگر برای رسانه و سیاست و مطرح شدن است، موضوع فرق دارد. در تهران افراد انگشت شماری داریم که مناسب مناجات خوانی هستند ولی بنظرم در شهرستانها بیشتر داریم و بنده برخی از آنها را می شناسم. اما در هیاهو نمی شود معرفی کرد.


آسیب شناسی سبک های جدید

حوزه سیدالشهداء علیه السلام و مراثی و مدح ائمه علیهم السلام حوزه پاکی است و باید دقت شود. اما توجه نماییم که تا کسی در کلاس ها و دوره های آموزشی حضور نیابد، تغییری رخ نمی دهد. چون آسیب شناسی در این کلاس ها انجام می شود ولی نمی آیند و شرکت نمی کنند در نتیجه بی خبرند و از معارف صحیح برخوردار نمی شوند. البته بهره مادی می برند چون نگاهشان مادی است. معنویت جلوی نگاه ابزاری را می گیرد.

بحث موسیقی و ملودی ها بحث فقهی است و باید نظر مراجع را جویا شد. البته نوع مراجع می گویند موسیقی لهوی جایز نیست و هرکس در هر حوزه ای از آن استفاده کند خلاف مرتکب شده است.


نظارت بر هیئت ها

بارها در جلسات صحبت شده که چیزی شبیه دادگاه ویژه روحانیت برای مداحان تشکیل شود اما چون انحرافات و تخلفات در حوزه ستایشگری نسبت به سایر اقشار در کشور بسیار کمتر بوده، این موضوع محقق نشده است. البته برای نظارت بر هیئت ها شورایی وجود دارد و در موارد لزوم تذکر می دهد و غالبا هم موثر بوده، اما شأن قضایی ندارد.

 

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما