تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۹۹۱۱

نشست تدوین کتاب «اشعار برجسته عاشورایی در ادب فارسی» برگزار شد

نشست تدوین کتاب «اشعار برجسته عاشورایی در ادب فارسی» برگزار شد
دومین جلسه بحث و بررسی در خصوص تدوین کتاب «اشعار برجسته عاشورایی در ادب فارسی» با حضور جمعی از اساتید و شاعران آیینی صبح دوشنبه در سالن اجتماعات بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.

در این نشست که با حضور آقایان محمدرضا سنگری، علیرضا قزوه، ابوالقاسم حسین جانی، عبدالجبار کاکایی، حسین اسرافیلی، اسماعیل امینی، علی انسانی، حمیدرضا شکارسری، رضا اسماعیلی، سید اکبرمیرجعفری، مصطفی محدثی خراسانی، محسن حسام مظاهری، مرتضی امیری اسفندقه، محمود حبیبی کسبی و خانم مرضیه محمدزاده برگزار شد راجع به موارد موثر در انتخاب و داوری و امتیازدهی به اشعار بحث و تبادل نظر شد.

\"\" 

محمدرضا سنگری عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، با طرح این پرسش که «ملاک در انتخاب شعر، شاعر است یا خود شعر؟» گفت: گاهی شعری بواسطه رخدادی مشهور می شود، ولی آنقدر قوی نیست. و همین طور است شعرهایی که ممکن است بخاطر شهرت سراینده شان مطرح شده باشند ولی بخودی خود شعر فاخری نباشند.

در ادامه حمیدرضا شکارسری به این نکته اشاره کرد که در شعر آیینی فقط امام حسین(ع) دیده نشود و حیف است که شاعران ما نسبت به سایر ائمه طاهرین و بزرگان دین کم توجه باشند. وی افزود: باید شعر بعد از انقلاب به لحاظ فضا و محتوا با شعر قبل از انقلاب متفاوت باشد. گاهی اشعاری در عصر کنونی سروده شده است، ولی معاصر نیست.

\"\"

ابوالقاسم حسین جانی با تاکید بر اهمیت موضوع عاشورا و لزوم توجه به ماهیت و پیام قیام عاشورا گفت: لازم نیست در شعر عاشورایی حتما نام شخصیت های عاشورایی باشد بلکه انتقال پیام قیام عاشورا اهمیت دارد چنانکه ممکن است کسی از اشعار حافظ هم شعر عاشورایی انتخاب کند.

تقسیم کتاب «اشعار برجسته عاشورایی در ادب فارسی» به سه قسمت: شامل اشعار معروف، شاعران مشهور و بخش سومی که فارغ از این دو گزینه باشد، پیشنهادی بود که سعید بیابانکی ارائه کرد.

در ادامه محسن حسام مظاهری ضمن بیان این مطلب که کتابهایی با موضوع «گزیده اشعار عاشورایی» فراوان است، به تشریح تفاوتهای این اثر با آثار مشابه پرداخت و اظهار کرد: این اثر با عقل جمعی تدوین می شود و هر داور به آثار امتیاز میدهد. یعنی مشخص است که هر داوری به هر اثری چه امتیازی داده و دلایل آنرا ذکر می نماید. وی در ادامه «قوت شعری» و «اثرگذاری» را از پارامترهای مهم و مورد نظر داوران جهت امتیازدهی به آثار برشمرد.

\"\"

عبدالجبار کاکایی گفت: چنانچه این کتاب چند فصل داشته باشد و در این فصول اشعار منتخب دانشگاهیان، شاعران، مردم و... گنجانده شود، نتیجه بهتر و فراگیری بدست خواهد آمد.

علی انسانی برتوجه به جنبه های گوناگون شخصیت امام حسین(ع) و قیام عاشورا تاکید کرد و افزود: باید توسل و اشک برای امام توام با اهتمام به جوانب دیگر مثل حماسه و عرفان و آزادگی باشد. بعضی بر تفکر درباره عاشورا تاکید می کنند و با گریه می ستیزند.

\"\" 

اسماعیل امینی گفت : باید به شعر عاشورایی خالی الذهن بنگریم. عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی با تاکید بر بررسی پژوهشگرانه اشعار افزود: فقط در این صورت است که یک اثر منطقی حاصل خواهد شد. امینی ضمن انتقاد از غلطهای فراوانی که در اشعار عاشورایی منتشر شده در فضای مجازی وجود دارد، از مسئولان بنیاد دعبل خواست آرشیو جامع و قابل استنادی از اشعار عاشورایی را در قالب یک پایگاه اطلاع رسانی ایجاد نمایند.

مرتضی امیری اسفندقه با تاکید بر این مطلب که انتخاب باید توام با داوری باشد گفت: انتخاب به تنهایی کار آسانی است اما باید توجه و اهتمام کافی در اشعار و بخصوص در غلطهایی که در نسخ وجود دارد لحاظ شود.

لازم بذکر است کتاب «اشعار برجسته عاشورایی در ادب فارسی» در دو جلد، که جلد اول شامل اشعار عاشورایی دوره قبل از انقلاب اسلامی و جلد دوم شامل اشعار عاشورایی دوره بعد از انقلاب است، منتشر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما