تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۲
۰
کد مطلب : ۲۴۵۶۰

کتاب«آفتاب در مصاف» رهبر انقلاب، به ابعاد و زوایای گوناگون قیام امام حسین(ع) می پردازد

کتاب«آفتاب در مصاف» رهبر انقلاب، به ابعاد و زوایای گوناگون قیام امام حسین(ع) می پردازد
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی در خصوص کتاب آفتاب در مصاف مقام معظم رهبری اظهار داشت: عاشورا پژوهی مقام معظم رهبری که در این کتاب به خوبی به آن پرداخته شده تنها به نفس حادثه نپرداخته است بلکه به چرایی ها، زمینه ها، انگیزه ها، تحلیل شرایط اجتماعی و ابعاد و زوایای گوناگون قیام امام حسین(ع) اشاره شده است.

وی افزود: واژه قیام که به طور مکرر در این کتاب آمده است حرکت همه جانبه و هوشمندانه مبتنی بر تحلیل شرایط آن روز جهان اسلام و اهل بیت(ع) را در راهبری هویت جامعه اسلامی معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام مرویان حسینی بیان داشت: در اندیشه مقام معظم رهبری سه جویبار احساس، عاطفه و شور از یک سو در کنار منطق و خردمندی و عقلانیت، همراه با عزت، مسئولیت و حماسه بر گرد چشمه جوشان حادثه عاشورا تلاقی شده است.

وی تصریح کرد: در این مجموعه به نفس حادثه، یاران حماسه و شهدای کربلا، خباثت دشمنان، سکوت و تعارض و بی مسئولیتی افراد سرشناس و خواص، مقاومت و تبلیغ موثر حضرت زینب(س)، نقش افشاگری و بیدارگری امام سجاد(ع) به خوبی سهم گذاری شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این مطلب که در کتاب" آفتاب در مصاف" مقام معظم رهبری در خصوص مجالس عزاداری حسینی سه رسالت اصلی را برای آن تبیین می‌کنند، ابراز کرد: ارتقا سطح اندیشه سیاسی و اسلامی مردم، ترغیب مردم به خطر کردن در راه اسلام و درس ها و عبرت های عاشورا مواردی است که باید در مجالس حسینی بدان ها اشاره شود.

وی گفت: در بحث انگیزه و فلسفه قیام امام حسین(ع) مقام معظم رهبری به بیان نظریه حکومت و شهادت می پردازند و در جمع بندی تاکید دارند که حکومت و شهادت نتیجه قهری قیام امام حسین(ع) نبوده اما هدف از قیام ایشان مبارزه با کفر و ظلم بوده است.

حجت‌الاسلام مرویان حسینی با اشاره به اینکه مقاومت سیاست متمرکز شیعه در اعصار گوناگون بوده است، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی قیام عاشورا را مقابله با جدایی دین از سیاست می دانند و سیاست امام حسین(ع) را به معنای استقامت در شرایط مظلومیت تا نیل به هدف معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبانی اعتقادی و اصولی اسلام را یک ضرورت برای همگان و مسئولان جامعه می دانند، اظهار کرد: از جمله بحث های ارزشمندی که در این کتاب به نقش عالمان، مبلغان و روحانیون در معرفی حادثه عاشورا خوبی بیان شده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: مقام معظم رهبری حادثه عاشورا را به صورت یک مسئله اصلی به‌عنوان پشتوانه معرفتی مردم و اجتماع نظام اسلامی می دانند که باید به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه از دیدگاه مقام معظم رهبری شرط بهره مندی حقیقی از محرم آنست که محققان، مرثیه خوانان، علما و مجتهدان به واقعیات حادثه عاشورا بپردازند، ادامه داد: مطالب سست، اهانت به دیگر مذاهب، بدعت ها، خرافه ها و آنجه موجب سبک نمایان کردن شیعه در اذهان دنیا می‌شود باید زدوده شود.

حجت‌الاسلام مرویان حسینی با اشاره به اینکه انقلاب بر حسب اتفاق بیمه نمی شود بلکه به مطالعه و بصیرت نیاز دارد، بیان داشت: از نگاه رهبری بدفهمیدن، نفهمیدن، دیر فهمیدن و اختلاف بین خواص می تواند کربلای مجددی در تاریخ رقم بزند و عمل به تکلیف با وجود سختی ها رمز پیروزی ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه در کتاب" آفتاب در مصاف" نگاه جامع و عالمانه وجود دارد که اساتید، بزرگان و اهالی فرهنگ و عرصه خدمت به ساحت امام حسین(ع) می توانند از معارف آن بهره مند شود، تاکید کرد: گفتار رسا و بیان معیار رهبری در موضوع حادثه عاشورا نگاهی فاخر، همه جانبه وسامان مند بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود محبت و مودت اهل بیت(ع) را سرمایه بزرگ پیروان اهل بیت(ع) و همه مسلمانان در طول تاریخ دانست و افزود: ارادت به امام حسین(ع) سرمایه عظیمی است که موجب توسعه فرهنگ دینی، رشد اخلاق و فضیلت و ارائه همه جانبه معارف اسلامی، حفظ و حراست نسل ها در برابر شبهات، افکار، اندیشه ها و فرقه های انحرافی است.

وی تاکید کرد: فرهنگ عاشورایی از موثرترین سپرهای فرهنگی برای نسل در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان است و این فرهنگ بیشترین ظرفیت را برای حفظ و حراست نسل ها دارد.

حجت‌الاسلام مرویان حسینی با اشاره به اینکه دو آسیب مهم در حاشیه مراسم های عزاداری حسینی باید مدیریت شود، افزود: نگاه سطحی و یک جانبه همراه با خرافه ها و بدعت ها و همچنین ظهور و بروز فرقه گرایی به نام محبت و مودت و توسعه اختلافات مذهبی در حاشیه مراسم های عزاداری حسینی باید ساماندهی شود.
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما