تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۹
۰
کد مطلب : ۱۸۵۱۸
گزارشی از نشست بازخوانی رهنمودهای مقام معظم رهبری به مداحان در بنیاد دعبل خزاعی

مفهوم‌پردازی، واژه‌سازی، نهادسازی و گفتمان‌سازی در هیئات و مجالس مذهبی

مفهوم‌پردازی، واژه‌سازی، نهادسازی و گفتمان‌سازی در هیئات و مجالس مذهبی
نشست بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری به جامعة مداحان و ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام، روز چهارشنبه، هفدهم اردیبهشت ۱۳۹۳ ش. با حضور نمایندگان و مسئولان فعال در حوزة ستایشگری اهل‌بیت علیهم‌السلام در دفتر مرکزی بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.

رهبر انقلاب در آخرین دیدار خود با مداحان و ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام در تاریخ ۳۱/۱/۱۳۹۳ بر اهمیت محتوا و مضمون مجالس مذهبی و هیئات تأکید کردند و با اشاره به تلاش‌های گوناگون دشمنان انقلاب برای ضربه زدن به ارزش‌های اسلامی و انقلابی ایران گفتند: «اگر محتوا و مضمون منبرهای ما، مداحی‌های ما، هیئت‌های ما، نوحه‌خوانی‌های ما، محتوا و مضمون شایسته‌ای باشد، هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند با آنها مواجهه و مقابله بکند، یعنی [فرصت مداحی برای اهل‌بیت علیهم‌السلام] کاملاً منحصربه‌فرد است؛ ببینید، فرصت، این است؛ این فرصت را نباید ضایع کرد؛ این امکان را نباید از دست داد. بدتر از از دست‌دادن این فرصت، این است که ما آن را در راه بد مصرف کنیم. اگر جلسة مذهبی ما و خوانندگی و مداحی ما یا منبر ما به این نتیجه منتهی بشود از پای منبر، بی‌اعتقاد به آینده و ناامید از آینده بلند شوند، ما این فرصت را هدر داده‌ایم و کفران کرده‌ایم این نعمت را.»

در پی رهنمودهای مقام معظم رهبری، در نشست بازخوانی بیانات ایشان در بنیاد دعبل خزاعی، کارشناسان، مسئولان و فعالان حوزة ستایشگری اهل‌بیت رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم، رهنمودهای ایشان را از منظر اتخاذ تصمیمات راهبردی مورد مداقه و مطالعه قرار دادند.

در ابتدای این نشست «محمدمهدی سالاری» با ارائة مقاله‌ای با نام «جایگاه واژه‌سازی و نهادسازی در تأسیس تمدن بزرگ اسلامی» به مهم‌ترین اندیشه‌های راهبردی رهبر انقلاب و مراحل پنج‌گانة تکاملی انقلاب اسلامی یعنی تحقق انقلاب اسلامی، تأسیس نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تحقق جامعة اسلامی و تشکیل تمدن اسلامی اشاره کرد. وی با اشاره به اهمیت شناخت و بهره‌برداری از چهار تکنیک «مفهوم‌پردازی»، «واژه‌سازی»، «نهادسازی» و «گفتمان‌سازی» در مراحل تکاملی انقلاب اسلامی، بر ضرورت استفادة همة نهادها و مجموعه‌های فرهنگی ـ از جمله نهاد مداحی و ذاکری اهل‌بیت علیهم‌السلام ـ از این فنون تأکید کرد.

«مصطفی خورسندی»، رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی کشور نیز جلسات مداحی برای اهل‌بیت علیهم‌السلام را ظرفیت مناسبی برای مفهوم‌پردازی و گفتمان‌سازی برای تحقق جامعة اسلامی دانست و تأکید کرد که این قبیل جلسات باید با جلوة روشنی از حیث موضوعی و موضعی دغدغه‌ها و اشخاص برگزار شود؛ که به این ترتیب زودتر به نتایج مطلوب می‌رسد.

دکتر «سعید سیاح» ، عضو هیئت امنای خانة مداحان اهل‌البیت علیهم‌السلام، ابتدا ارزیابی از فعالیت‌های مداحان و ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام و مجموعه‌های فعال در این زمینه را الزامی دانست و گفت: «طبیعتاً یکی از نتایج این نشست باید این باشد که بررسی کنیم و ببینیم مداحان و ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام چگونه می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در جلسات و هیئات استفاده کنند تا فنون مفهوم‌پردازی، واژه‌سازی، نهادسازی و گفتمان‌سازی را در خدمت تشکیل تمدن بزرگ اسلامی به‌کار گیرند. این قبیل موضوعات نیازمند مداقه و مطالعة مستمر و پیگیر است.»

«جواد حیدری»، مدیر عامل مجمع شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز با انتقاد از عملکرد برخی مجموعه‌های فعال در حوزة ستایشگری اهل‌بیت علیهم‌السلام، برخی اقدامات این مجموعه‌ها را صرفاً رزومه‌سازی و هدر دادن منابع دانست و گفت: «در این حوزه کارهای زیادی با انگیزة اقتصادی و صرفاً برای ارائة گزارش به مافوق انجام می‌شود.»

در انتهای این نشست، «غلامحسن رفیعا»، دبیر این نشست با اشاره به این‌که در حال حاضر مجموعة فعالیت‌هایی که در حوزة ستایشگری اهل‌بیت رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم می‌شود، فاصلة زیادی تا منویات مقام معظم رهبری دارد، تأکید کرد: «همة ما نهادهای فعال در حوزة امر مداحی و ذاکری اهل‌بیت علیهم‌السلام، باید رهنمودهای رهبر انقلاب را از وجوه گوناگون مطالعه کنیم؛ برای این منظور باید همة جوانب را در نظر بگیریم و فقط به بیانات ایشان در دیدار با مداحان و ذاکران بسنده نکنیم؛ بلکه رهنمودهای ایشان در شورای عالی انقلاب، جمع نخبگان و ... را مورد مداقه قرار دهیم و با احصاء محورها و موضوعاتی که باید مد نظر قرار دهیم، برنامه‌ها و فعالیت‌های‌مان را اجرایی و عملیاتی کنیم.»

این نشست به منظور ایجاد هماهنگی میان فعالان عرصة ستایشگری اهل‌بیت رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم در بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد. بنیاد دعبل پیش از این نیز با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی نظیر نشست هم‌اندیشی درخصوص موضوع آموزش در حوزة ستایشگری اهل‌بیت علیهم‌السلام با نام «دانشگاه مداحی آری یا خیر؟!» سعی در ایجاد و تقویت یک اتاق فکر و شورای هماهنگی برای فعالیت‌هایی که در حوزة ستایشگری اهل‌بیت علیهم‌السلام انجام می شود، دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما