تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۰۵
۰
کد مطلب : ۱۲۶۹۲

بزرگداشت سلیم مؤذن‌زاده // درباره «مرصع خوان خورشید»

بزرگداشت سلیم مؤذن‌زاده // درباره «مرصع خوان خورشید»
فرهنگ- پیمان اسحاقی: مرصع خوان خورشید عنوان مستندی است تلویزیونی درباره استاد سلیم موذن زاده اردبیلی، مداح و مرصع‌خوان برجسته ایرانی. این برنامه تلویزیونی در دو قسمت تهیه شده که قسمت اول آن به معرفی زندگی فرهنگی استاد موذن زاده و قسمت دوم آن به بررسی فرهنگ عزاداری حسینی در شهر اردبیل می‌پردازد.

مرصع خوان خورشید (قسمت اول) با بهره‌گیری از شماری از کارشناسان مذهبی، مداحان، شاعران و موسیقی دانان ایرانی و غیر ایرانی به معرفی استاد موذن زاده و ویژگی‌های مداحی و مرصع‌خوانی ایشان می‌پردازد.

در این برنامه ۳۷ دقیقه‌ای حسام‌الدین سراج، خواننده و پژوهشگر؛‌ بیوک جامعی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر؛‌ علی معلم، شاعر و پژوهشگر؛‌بابا محمداف، آهنگساز و استاد ردیف‌های آوازی آذربایجان، باکو؛ ساعد باقری، شاعر و پژوهش‌گر؛ سید عباس سجادی، شاعر و پژوهشگر؛ پروفسور واسیم محمدعلی اف، رئیس دانشکده الهیات آذربایجان/ باکو؛ علمدار ماهر، شاعر آذربایجانی/ باکو؛ شاهین وردی‌اف، دبیر خانه ادبیات آذربایجان/باکو؛ ودود موذن، شاعرو نقاش، فرزند استاد؛ هابیل علی‌اف، موسیقیدان آذربایجانی/باکو؛ عسگرشاهی، شاعر و نوحه سرا؛ ابوذر بیدار، محقق و پژوهشگر دینی و جلیل پورکهن، شاعر درباره شیوه‌ها، نکات منحصر به فرد و ارزش ویژه مداحی و مرصع‌خوانی استادسلیم موذن زاده اردبیلی سخن می‌گویند.

در این برنامه گوشه‌های از برنامه‌های مرصع‌خوانی و نوحه‌خوانی استاد موذن زاده در داخل و خارج از کشور نمایش داده می‌شود. «مرصع‌خوان خورشید» با تحقیق و نگارش سید عباس سجادی، تهیه‌کنندگی سید فتانه سجادی، کارگردانی کاظم حلیمی و گویندگی پرویز بهرام در گروه معارف اسلامی شبکة دو سیما تهیه شده است.

مرصع‌خوانی گونه‌ای از مداحی است که در آن مداح به سه زبان عرب، ،فارسی و ترکی اشعاری را می‌خواند. 

* با سپاس بسیار از آقای غلامرضا حسینی معز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما