تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۰۲
۰
کد مطلب : ۱۱۹۰۵
چهره

درباره حجت‌الاسلام علی قاضی عسکر

درباره حجت‌الاسلام علی قاضی عسکر
تحصیلات دوره ابتدایی را در دبستان جعفری وابسته به تعلیمات اسلامی که در محله بیدآباد اصفهان واقع شده بود سپری کرد و دوره راهنمائی را نیز در مدرسه احمدیه که مدیریت آن را یک روحانی به نام حجت الاسلام سید ابوالحسن بدری برعهده داشت گذراند.

پدرش  سید مصطفی قاضی عسکر که کارمند کارخانه صنایع پشم اصفهان و از مقلدان حضرت امام خمینی (ره) بود بسیار علاقه داشت تا یکی از فرزندان خود را به حوزه فرستاده تا دروس حوزوی بخواند، از این رو در سن ۱۵ سالگی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و جامع المقدمات را آغاز کرد.

با گذشت یک سال به دلیل آوازه و شهرتی که قم داشت تصمیم گرفت به قم آمده و در حوزه کهن قم ادامه تحصیل دهد.

در قم به ترتیب در مدرسه مومنیه واقع در خیابان چهارمردان، مدرسه آیت الله نجفی مرعشی واقع در خیابان ارک قم، مدرسه فیضیه و سپس در مدرسه حجتیه سکونت داشت.

دروس مقدماتی را از محضر اساتیدی از جمله مرحوم حجت الاسلام کافی اصفهانی، مرحوم شهید حجت الاسلام سید حسن بهشتی طاب ثراه،حجت الاسلام حجازی اصفهانی، مرحوم حجت الاسلام یحیی سلطانی و غیره فراگرفت، سپس به درس مرحوم آیت الله ستوده، آیت الله خزعلی، آیت الله انصاری شیرازی حاضر شد و مکاسب را در درس آیت الله حاج شیخ یوسف صانعی و کفایه را از محضر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی بهره گرفت.

او در سال ۱۳۷۳ از شورای مدیریت حوزه علمیه قم ، مدرک دوره دوم خارج معادل دکترا را دریافت کرد.

مسئولیت در تدوین و تنظیم پیش نویس اساس‌نامه و تشکیلات نهاد مقدس نماز جمعه از جمله فعالیت‌های او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است (آشنايی با تاريخچه نماز جمعه در انقلاب‌اسلامی) که از سوی شورای مرکزی ائمه جمعه به عنوان عضو شورا و مسئول امور فرهنگی دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه منصوب شد.

او در سال ۱۳۷۶ نیز از سوی مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه موقت اصفهان منصوب شد و به مدت ۵ سال در این سمت انجام وظیفه کرد.

حجت الاسلام  قاضی عسکر سال‌های متمادی در بعثه امام خمینی(قدس سره) و سپس در بعثه مقام معظم رهبری مسئولیت داشته و از سال ۱۳۷۰ تاکنون توسط حجت الاسلام و المسلمین ری شهری به ترتیب به عنوان معاون فرهنگی و ارشاد، سرپرست معاونت امور روحانیون و معاون آموزش و پژوهش بعثه مشغول فعالیت بوده است.

از او تعداد ۱۶ جلد کتاب و نزدیک به ۵۰ مقاله علمی تاکنون به چاپ رسیده و چند مقاله نیز به کنگره‌های بین‌المللی حج که در عربستان برگزار می‌شود ارائه داده است.

سید علی قاضی عسکر قبل از انتصاب به عنوان نماينده ولی فقيه در سازمان حج و زيارت و سرپرستی حجاج ايرانی، معاون پژوهش بعثه مقام معظم رهبری بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما