تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۵۴
۰
کد مطلب : ۱۰۶۸۸

تأکید مقام معظم رهبری بر مودت و استفاده از شیوه‌های سنتی در عزاداری‌ها

تأکید مقام معظم رهبری بر مودت و استفاده از شیوه‌های سنتی در عزاداری‌ها
مقام معظم رهبری روز گذشته در دیدار با علما، فضلا، طلاب، اساتید و مدیران حوزه علمیه قم، با اشاره به نزدیکی ایام محرم، بر ضرورت تبلیغ دین، ابلاغ حقیقت و پرداختن به جایگاه آن تأکید کردند.

ایشان خطاب به حضار فرمودند، دیروز روز مباهله بود و مباهله همان روزی است که پیامبر(ص) عزیزترین کسانش را به صحنه آورد و تأکید کردند: نکته مهم در باب مباهله این است که «و انفسنا و انفسكم» و «و نساءنا و نساءكم» چرا که عزیزترین انسان‌ها را پیغمبر اکرم انتخاب می‌کند و به صحنه می‌آورد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بیانات خود با قیاس محرم به عنوان نماد عملی این مباهله، فرمودند: امام حسین(ع) نیز برای بیان حقیقت و روشنگری، عزیزترین کسان خود (زینب، فرزندان،‌ همسران و برادران) را به میدان برد.

ایشان با ذکر این مطلب که در حادثه عاشورا نیز مسئله تبلیغ به معنای حقیقی کلمه، مطرح است، عاشورا را رسالت و تبلیغ دینی امام حسین(ع) دانستند.

مقام معظم رهبری با اشاره به لزوم وحدت حوزه و دانشگاه به ویژه در امر تبلیغ دین، بر ارتباط دانشجویان با علمای دین تأکید کردند و فرمودند درس خواندن نیز برای آن است که بتوان پیام الهی را ابلاغ کرد، چه در زمینه معارف و احکام دینی و چه در زمینه اخلاق الهی.

ایشان که در سخنان خود سه مناسبت، روز مباهله، ایام محرم و روز وحدت حوزه و دانشگاه را به ضرورت تبلیغ دینی گره می‌زدند، یادآور شدند، این مناسبت‌ها و مسئله تبلیغ، ناظر است به عمل همراه با بصیرت و یقین و یقین یعنی ایمان قلبی و متعهدانه.

مقام معظم رهبری در ادامه بر لزوم تأسیس مرکزی برای طراحی در باب تبلیغ دینی تأکید کردند و از سخنان رئیس حوزه علمیه قم، در باب تأسیس این مرکز و طراحی آن، که انجام شده است، استقبال کردند. ایشان فرمودند: «من نشنیده بودم که مرکزی برای طراحی در باب تبلیغ دین تشکیل شده است و این برای من نکته مهمی است.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه امروزه تبلیغ در دنیا بسیار اهمیت پیدا کرده است و ابزارهای مختلفی در این حوزه وارد شده است از مزیت تبلیغ چهره به چهره توسط معممین، منبر رفتن و با مردم حرف زدن به عنوان شیوه‌هایی کارسازتر یاد کردند.

ایشان فرمودند: علی‌رغم آنکه شیوه تبلیغات رو در رو، خلاء سایر روش‌ها و دستگاه‌های تبلیغی را پر می‌کند، بر استفاده از ابزارهای امروزی تأکید کرده و فرمودند آنها هم در جای خود لازم است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند باید در عرصه تبلیغ جریان‌ساز بود و تبلیغ می‌بایست به یک گفتمان بدل شود تا معرفتی همه‌گیر شود و این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی و کار فشرده و فعال است.

مقام معظم رهبری در ادامه فرمودند، این گفتمان،‌ت ولید اندیشه دینی و معرفت دینی در مخاطبان می‌کند و این همان چیزی است که پیغمبران به دنبال آن بود‌ه‌اند.

ایشان با اشاره به نزدیکی ایام محرم، این زمان را بهترین فرصت برای تبلیغ عنوان کردند و فرمودند از این طریق حقایق در مقابل چشم مردم قرار می‌گیرد تا تشخیص بدهند و گمراه نشوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند برای تبلیغ خشیت الهی لازم است و مبلغ می‌بایست در راه خدا و برای خدا تبلیغ کند.

مقام معظم رهبری در ادامه فرمایشات خود به طور ویژه به تبلیغ در ایام محرم اشاره کردند و فرمودند مبلغان که می‌خواهند نهضت امام حسین(ع) را بیان کنند نباید از شیوه‌های سنتی و اصیل تبلیغ فاصله بگیرند و از برخی شیوه‌های خطای وارد شده در سوگواری ایام محرم انتقاد کردند.

ایشان فرمودند برخی نگاه عاطفی و پشتوانه ارزشمند عزاداری سنتی را که بر روضه‌خوانی و گریه و زاری استوار است نادیده می‌گیرند و می‌گویند درباره عاشورا و حضرت، بروید، بنشینید و بیان کنید و اهداف امام را از قیام تشریح کنید؛ در صورتی که این خیلی فکر خطایی است و نگاه غلطی است؛ چرا که این عاطفه نسبت به اولیاء خدا، اولیاء دین و این پیوند عاطفی، پشتوانه‌ای بسیار ارزشمند برای پیوند فکری و عملی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه فرمودند: بدون این پشتوانه، خیلی سخت می‌شود در این راه حرکت کرد؛ چرا که این پیوند عاطفی خیلی مهم است. ایشان تصریح کردند: امام راحل(رضوان الله علیه) نیز بر عزاداری به شیوه سنتی تأکید داشتند و این نگاه امام را ژرف‌نگرانه خواندند.

مقام معظم رهبری با الهام از سه آیه قرآن، بر ولایت، اطاعت و مودت تأکید کردند و فرمودند: مودت پشتوانه‌ای است برای امت اسلامی؛ چرا که اگر مودت کنار گذاشته شود به تدریج اطاعت و ولایت هم کنار گذاشته می‌شود.

ایشان یادآور شدند که بحث مودت، بسیار مهم است و به وسیله آن ارتباط عاطفی حاصل می‌شود و در ادامه بر لزوم ذکر مصیبت‌ها، ذکر مناقب و فضائل تأکید کردند و آن را عاملی در جهت پیوند عاطفی خواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی انحرافات در برگزاری مراسم عزاداری محرم نظیر قمه‌زنی، آنها را تقبیح کرده اما سایر شیوه‌هایی را که مردم از گذشته، با دلبستگی به امامت و ولایت، نظیر سینه‌زنی، علم‌کشی، نوحه‌خوانی و... به جهت ابراز مودت، دنبال می‌کرده‌اند، مجاز دانستند و تصریح کردند: «بنابراین، این عزاداری‌هائی كه انجام می‌گیرد، این گریه و زاری‌هایی كه می‌شود، این تشریح حوادث عاشورا كه می‌شود، اینها چیزهای لازمی است. یك عده از موضع روشنفكری نیایند بگویند آقا، اینها دیگر لازم نیست. نه، اینها لازم است؛ اینها تا آخر لازم است؛ همین كارهائی كه مردم می‌كنند. البته یك شكل‌های بدی وجود دارد كه گفته‌ایم؛ مثل قمه زدن كه گفتیم این ممنوع است، نباید این كار انجام بگیرد؛ این، مایه‌ی دراز شدن زبان دشمنان علیه دوستان اهل‌بیت است. اما همین عزاداری متعارفی كه مردم می‌كنند؛ دسته‌جات سینه‌زنی راه می‌اندازند، عَلَم بلند می‌كنند، اظهار محبت می‌كنند، شعار می‌نویسند، می‌خوانند، گریه می‌كنند؛ اینها ارتباط عاطفی را روزبه‌روز بیشتر می‌كند؛ اینها خیلی چیزهای خوبی است.»

ایشان خطاب به طلاب، مبلغین و فضلا از ضرورت نیازسنجی و اهمیت دادن به مخاطب و استفهام مخاطب سخن گفتند و بر برنامه‌ریزی در این زمینه تأکید کردند.

مقام معظم رهبری با اشاره به فتنه دشمنان و استفاده از همه ابزارهای تبلیغی، فرمودند دشمن در زمینه مسائل دینی به دنبال اختلافات و تعصبات مذهبی بین مسلمانان است و مبلغین در این زمینه نیز وظیفه سنگینی برای روشنگری و بیان حقیقت دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما