تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۱
۰
کد مطلب : ۱۱۸۹۷
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

برخی مدیران میانی دیگران را به تصرف موقوفات تشویق می‌کنند

برخی مدیران میانی دیگران را به تصرف موقوفات تشویق می‌کنند
حجت الاسلام علی محمدی گفت: یکی دیگر از چالش‌های سازمان اوقاف، عدم شناخت واقعی بخش عمده‌ای از مردم به خصوص نسل جوان از حوزه وقف است که در کنار آن می‌توان به کم رنگ شدن فرهنگ وقف نیز در موضوعات مختلف اشاره کرد.

او کم توجهی به اصل وقف و احکام آن در سیاست‌های مراکز آموزشی همچون آموزش و پرورش و آموزش عالی را یکی دیگر از مشکلات سازمان اوقاف عنوان کرد و گفت: در متون آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها هیچ نام و نشانی از وقف نیست و اگر موردی وجود دارد مبهم و کلی بوده است.

نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: مطرح نشدن احکام وقف طبق فتوای علما و فقها نیز از مشکلات دیگری است که باید به آن اشاره کرد. به طور مثال اگر کسی موقوفات را بدون اذن شرعی تصرف کند، غاصب است و یا اگر بدون اذن در آن عبادت کرد عبادتش باطل است که متاسفانه بعضی از اوقات به این موارد توجه نمی‌شود.

تهیه اطلس و بانک اطلاعاتی موقوفات

حجت السلام محمدی با اعلام برنامه‌های خود برای رفع چالش‌های سازمان اوقاف گفت: تهیه اطلس موقوفات و بانک اطلاعات و شناسایی همه جانبه آنها برای بکارگیری این سرمایه عظیم ملی یکی از برنامه‌هایی است که به دنبال آن هستیم.

او با بیان اینکه باید نقش مردم را در موضوعات وقف پررنگ کرد، گفت: متاسفانه برخی وقف را تک بعدی محسوب می‌کنند در حالیکه وقف در تمام زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... است و ما اگر بخواهیم فرهنگ وقف باقی بماند باید آن را همچون نماز، روزه و صدقه در زندگی مردم مطرح کنیم در غیر این صورت در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

برخورد با موقوفه خواران

نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه برخورد با موقوفه خواران را از برنامه‌های خود در این سازمان خواند و افزود: موقوفه خواری یکی از پدیده‌های زشتی است که از گذشته بدان مبتلا بوده و هستیم. هرکس در هرجایگاهی حق وقف را ادا نکند و آن را حیف و میل نماید، موقوفه خوار است و تنها دانه درشت‌ها از مصادیق آن نیستند بلکه موقوفه در هر جایگاه و رتبه‌ای باید حفظ شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه ۱۲۵ هزار موقوفه عام و خاص و بیش از یک میلیون رقبه در کشور وجود دارد، ادامه داد: سرمایه‌های زیادی در سازمان اوقاف داریم که به نظر من شناسایی نشده‌اندو باید مردم در معرفی آنها کمک کنند.

او با بیان اینکه به اندازه تعداد رقبه‌ها مستاجر داریم که طرف قرارداد با سازمان اوقاف هستند، گفت: هشت هزار امام‌زاده و بقعه متبرکه در کشور هست که تعداد قابل توجهی از آنها برای مردم شناخته شده نیستند.

۹۰ میلیون بار زائر از بقاع متبرکه زیارت کرده‌اند

نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: ۹۰ میلیون بار زائر از امامزاده‌ها و بقاع متبرکه بازدید کرده‌اند که هیچ مرکز فرهنگی، تفریحی و هنری چنین ظرفیت جذب را ندارد و این نشان دهنده ارادت مردم به ائمه اطهار و معصومین است.

حجت الاسلام محمدی در پاسخ به سئوالی در خصوص «متروکه شدن یکی از بقاع متبرکه در حسن آباد قم و تبدیل آن به محلی برای حضور معتادان و بی توجهی سازمان اوقاف به این بقعه» گفت: چنین موارد استثنایی را می‌توان پیگیری کرد و حتما این مورد را هم در دست بررسی قرار می‌دهیم اما در کل بودجه ای برای آبادانی بقاع در نظر گرفته شده و همچنین ۴۰ درصد از نذورات مردم در بقعه صرف نوسازی آن می‌شود.

مکاتبه با رئیس قوه قضائیه

او درباره زمان حضور ماموران قوه قضائیه در دعاوی حقوقی مربوط به موقوفات در استان‌ها نیز گفت: با قوه قضائیه توافقاتی صورت گرفته که دعاوی حقوقی مربوط به موقوفات را در شعبه خاصی دنبال کنند که هم اکنون در حال انجام است و همکاری‌های خوبی در این زمینه صورت می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: همچنین مکاتبه‌ای را با رئیس قوه قضائیه در این زمینه داشته‌ایم که قول مساعدت و همکاری برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به موقوفات با سرعت و قاطعیت را داده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما