تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۵۴
۰
کد مطلب : ۱۲۶۹۰

مردم متدین برای مبارزه با موقوفه‌خواری به سازمان کمک کنند

مردم متدین برای مبارزه با موقوفه‌خواری به سازمان کمک کنند
حجت‌الاسلام علی محمدی صبح امروز در نشست خبری سال ۸۹ با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در سال گذشته و همچنین تشریح اولویت‌های سال جدید و حضور ایران در بانک توسعه اسلامی، افزود: امیدواریم در سال جدید که مقام معظم رهبری به عنوان سال «همت و کار مضاعف» نامیدند، همکاران در سازمان اوقاف با همت و تلاش مضاعف بتوانند به وظایف خود عمل کنند.

وی گفت: سازمان اوقاف به لحاظ قانونی وظیفه اداره موقوفات و اماکن مذهبی و بقاع متبرکه را بر عهده دارد، چراکه وقف یک سرمایه اسلامی و ملی است که متاسفانه در طول تاریخ ایران مورد بی‌مهری‌ها و غارت حکومت‌های جابر و مخالف با دین اسلام قرار گرفته است.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر این‌که برای حفظ این سرمایه عزم ملی و عمومی لازم است، از مردم و به ویژه مسئولان و مدیران کشور خواست تا در حفظ و بهره‌برداری صحیح از موقوفات، سازمان را در تمامی زمینه‌ها حمایت و مساعدت کنند.

محمدی یادآور شد: طبق تدبیر مقام معظم رهبری که تلاش مضاعف را در ابعاد مختلف بیان فرمودند، یکی از جاهایی که زمینه‌ فساد و تخلف وجود دارد حوزه موقوفات است که عده‌ای عادت کرده‌اند برای سوءاستفاده از سرمایه وقف حتی گاها با وجه قانونی و اسلامی اقدام کنند و حق و حقوق موقوفات را پایمال کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با تاکید بر این‌که یکی از وظایف سازمان در سال ۸۹ مبارزه با موقوفه‌خواران و کسانی است که عادت به سوءاستفاده از موقوفات دارند، تصریح کرد: در این ارتباط از همه مردم به ویژه متدینین جامعه و کسانی که اعتقاد به مساله شرعی و دینی دارند، می‌خواهیم تا برای مبارزه با موقوفه‌خواری و جلوگیری از این افراد از تجاوز به حقوق موقوفات و بیت‌المال مساعدت نمایند.

بانک اطلاعات موقوفات ایجاد می‌شود

محمدی درادامه با اشاره به برنامه‌های سازمان اوقاف برای سال ۸۹ در معاونت امور اوقاف و اماکن متبرکه تصریح کرد: در بخش موقوفات ایجاد بانک اطلاعات موقوفات در دستور کار است که باید ببینیم چه سرمایه‌ای در ابعاد مختلف تجاری، مسکونی و زراعی داریم که با شناسایی آنها را در اختیار مسئولان قرار دهیم.

وی ادامه داد: دومین اولویت در این بخش اخذ اجارات به صورت منصفانه است، چراکه متاسفانه مال‌الاجاره‌هایی که برای اموال موقوفه در نظر گرفته شده است بسیار ناچیز و غیرمنصفانه است، لذا برنامه داریم این اجاره‌ها منصفانه باشد و حقوق موقوفات به درستی استیفا شود.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه شناسایی موقوفات ناشناخته را از دیگر اولویت‌های معاونت اوقافی این سازمان برشمرد و گفت: یکسری از موقوفات بنا به علل مختلف به ویژه در زمان پهلوی‌ها مورد تصرف و غصب واقع شده که شناسایی‌ آنها نیاز به کار مضاعف و زمان دارد.

محمدی اضافه کرد: اخذ اسناد و مدارک قانونی برای موقوفات نیز از دیگر اولویت‌های این معاونت می‌باشد که در سال گذشته نیز تواقفنامه‌ای بین سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان اوقاف منعقد شد و اقدامات خوبی صورت گرفت که امیدواریم در سال جدید هم این اقدامات پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اولویت‌های معاونت بقاع و اماکن مذهبی سازمان اوقاف در سال ۸۹ گفت: این معاونت به لحاظ فیزیکی و عمرانی، ‌اماکن متبرکه و بقاع را اداره می‌کند که قرار است در سال ۸۹ در بعد عمران و آبادانی و آماده کردن زیرساخت‌های اماکن متبرکه برنامه‌هایی داشته باشد، به همین جهت برنامه‌های خاصی برای بقاع متبرکه در سال جدید در نظر گرفته شده است.

نماینده ولی فقیه در این ارتباط از برگزاری مراسم سوگواری با عنوان «یاس نبوی» در ۲۷ اردیبهشت‌ماه به مناسبت شهادت حضرت صدیقه‌کبری(س) در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه شاخص کشور به عنوان یکی از اولویت‌های سال  در بحث اماکن متبرکه خبر داد.

محمدی اضافه کرد: همچنین برنامه نوروزی ویژه‌ای برای سال ۹۰ و پایان سال ۸۹ با برگزاری اردوهای زیارتی بقاع متبرکه در دستور کار داریم. چراکه آمار زیارت ۳۵ میلیون مسافر از امامزاده‌ها و بقاع متبرکه در تعطیلات نوروزی نشان از ارزشمند بودن این حرکت و گرایش مردم به دین و اهل بیت‌(ع) دارد.

محمدی همچنین از برگزاری برنامه‌های ویژه فرهنگی در بقاع و امامزاده‌های شاخص در سطح کشور خبر داد و گفت: با توجه به تدبیر مقام معظم رهبری که فرمودند «امامزاده‌ها باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند» و با توجه به قابلیت‌های این اماکن مذهبی در نظر داریم تا از محل نذورات مردم به امامزاده‌ها فعالیت‌های فرهنگی را در همان بقعه برگزار کنند.

جوسازی‌ها درباره اینکه نذورات در جای دیگری خرج می‌شوند، صحت ندارد

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: ممکن است بعضا جوسازی‌هایی صورت گیرد که نذورات مردم به امامزاده‌ها و بقاع متبرکه در جای دیگری هزینه شود که این امر صحت ندارد و در سال گذشته مصوب شد نذورات مردم در همان بقعه یا در شعاع آن با ملاحظه به استقبال مردم صرف برنامه‌های فرهنگی ‌شود.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه شناسایی مساجد و اولویت‌بندی‌های آنها نسبت به تعمیر، بازسازی و احداث مساجد در مناطق محروم را از برنامه‌های سازمان اوقاف در حوزه عمران و آبادانی مساجد کشور عنوان کرد.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه درادامه نشست به اولویت‌های معاونت فرهنگی این سازمان در سال جدید اشاره کرد و افزود: مهمترین اولویت‌ این معاونت تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در جامعه است، چراکه سازمان مسئولیت مستقیم در رابطه با اطلاع‌رسانی مردم نسبت به قانون پیشرفته و مترقی اسلام یعنی وقف دارد که در سال ۸۹ و برنامه پنج‌ساله توسعه این ماموریت به معاونت فرهنگی واگذار شده است.

وی برگزاری مسابقات قرآنی در سطح شهرستانی، استانی، ‌کشوری و بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی سازمان اوقاف دانست و گفت: سال گذشته بیش از ۳۰ هزار نفر در مسابقات قرآنی شرکت کردند که افراد برگزیده به مسابقات بین‌المللی راه یافتند و در سال ۸۹ نیز این مسابقات دنبال خواهد شد.

محمدی انتخاب کتاب سال «قصه‌های قرآنی» در قالب ترجمه، فیلمنامه و نمایشنامه راجع پیامبر و ائمه(ع) را نیز از برنامه‌های مهم معاونت فرهنگی اوقاف در کنار برگزاری مسابقات قرآنی سال ۸۹ عنوان کرد.

نماینده ولی فقیه همچنین با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی در بقاع و امامزاده‌های شاخص کشور، از این برنامه‌ها به عنوان یکی از برنامه‌های محوری معاونت فرهنگی نام برد.

وی همچنین با بیان اولویت‌های مهم معاونت اداری، مالی و امور مجلس این سازمان تصریح کرد: یکی از اولویت‌های مهم این مجموعه کارآمد کردن منابع انسانی و نیروی انسانی سازمان اوقاف است، چراکه وقف یک امر تخصصی است و برای کارآمد کردن منابع انسانی آن نیاز است که از افراد تحصیل‌کرده، ‌جوان و متاهل استفاده کنیم.

اصلاح ساختار سازمان اوقاف، یکی از اولویت‌هاست

محمدی همچنین اصلاح ساختار سازمان اوقاف و امور خیریه را از دیگر برنامه‌های معاونت اداری، ‌مالی و امور مجلس برشمرد و افزود: ساختار سازمان بیش از ۲۵ سال است که تغییر نکرده و شاید یکی از اولویت‌های این معاونت اصلاح همین ساختار باشد. همچنین اصلاح قوانین و مقررات وقف نیز از دیگر اولویت‌هاست که بایستی متناسب با نیاز جامعه و سازمان قوانین بازنگری شده و به مراجع ذی‌ربط ارسال شود.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین از توافق این سازمان با وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت ۱۱ هزار واحد مسکن مهر برای جوانان از املاک وقفی در سال ۸۹ خبر داد.

‌محمدی با بیان اینکه آنچه به عنوان حق وقف در ارتباط با فرهنگ و اصل آن بوده در جامعه ادا نشده است اظهار کرد: از اصحاب رسانه انتظار داریم نسبت به تبلیغ و ترویج این قانون همت کنند تا در سال همت و کار مضاعف نسبت به معرفی قانون وقف و برکات و نقش آن در جامعه سازمان را در سطح کشور کمک کنند.

نماینده ولی فقیه با تاکید بر این‌که اخذ مطالبات موقوفات از اشخاص حقیقی و حقوقی به طور جدی در سال ۸۹ از سوی سازمان پیگیری می‌شود گفت: بخشی از دستگاه‌های دولتی و اشخاص حقوقی نسبت به اوقاف بدهکار هستند، در حالی که بخشی از حقوق وقف را در اختیار دارند. لذا امیدواریم با حمایت مسئولان قوای سه گانه بتوانیم این مطالبات را استیفا کنیم و در جهت نیات واقفین به کار گیریم.

محمدی گفت: ما حتی به تمام ادارات مربوطه که مستاجر اوقاف هستند و برای وقف خدمت می‌کنند ابلاغ کرده‌ایم که اجاره بدهند، چراکه مال واقف است و نیت واقف هم باید به جا آورده شود لذا دستگاه‌های مربوط به دولت و مردم که مستاجر اوقاف هستند واجب است که حق و حقوق اوقاف را بپردازند.

وی با تذکر و یادآوری به برخی از مدیران به خصوص بعضی از شهرداری‌ها در سطح کشور گفت: امیدواریم این اشخاص به حقوق موقوفات توجه کنند، چراکه املاک وقفی شرایط خاص خود را دارد و ممکن نیست با قوانین شهری و بدون توجه به قوانین شرعی و اسلامی املاک وقفی را تصرف کرد. البته متاسفانه برخی این کار را انجام می‌دهند که خلاف قانون بوده و جرم محسوب می‌شود و قابل پیگیری است.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه در این ارتباط و در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه مصادیقی از تخلفات شهرداری‌ها با اشاره به مساله شهر لاله‌جین همدان که اخیرا در رسانه‌ها مطرح شده بود گفت: این شهر سند قطعی وقفی تایید شده بیش از ۱۳۰ سال دارد که به تایید علمای منطقه در آن زمان نیز رسیده است، اما برخی از مدیران این شهرستان از جمله شهرداری بدون توجه به حق و حقوق وقف املاک وقفی را در اختیار مردم قرار می‌دهند و برای توجیه اقدام خود مردم را به خیابان می‌کشانند و شعارهایی علیه وقف سر می‌دهند.

محمدی متذکر شد: تعیین حق و حقوق وقف در خیابان‌ها نیست، بلکه باید در جمعی از مدیران و مسئولان حقوق مردم و حقوق موقوفات مشخص شود اما این افراد می‌خواهند با این کارها به این مساله جنبه مردمی بدهند. برخی افراد نیز به بهانه‌های مختلف اموال وقف را می‌فروشند و حتی در برخی از مناطق اطراف تهران با این مشکل روبرو هستیم که سعی می‌کنیم حقوق اوقاف را بگیریم و در اختیار کسانی که حقشان است قرار دهیم که در این زمینه اقداماتی انجام شده است.

حضور سازمان اوقاف در اجلاس بانک توسعه اسلامی

محمدی در ادامه نشست امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با حضور سازمان اوقاف در اجلاس بانک توسعه اسلامی در شهر جده گفت: هر ساله مجمع جهانی وقف اجلاس بانک توسعه اسلامی را در شهر جده برگزار می‌کند و گزارشی از عملکرد هر ساله و تصمیمات و سیاست‌های جدید و پیشنهاداتی در جهت رشد و پیشرفت بانک توسعه اسلامی به اعضای مجمع ارایه می‌شود.

وی افزود: در گزارش سالانه توجه به فقرزدایی و مبارزه با آن، کمک به فقرا و مستمندان و حل برخی از مشکلات مسلمین از جانب هیات ایرانی مطرح شد که مورد استقبال اعضا قرار گرفت.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به یکی از این پیشنهادات گفت: به بانک توسعه اسلامی که یکی از زیر مجموعه‌های سازمان کنفرانس اسلامی است و فلسفه وجودی این سازمان نیز حمایت از مردم فلسطین است، پیشنهاد دادیم تا اقدامات جدی برای مردم فلسطین و غزه داشته باشد که این پیشنهاد با استقبال رییس بانک توسعه اسلامی و اعضای آن قرار گرفت.

وی با اشاره به دیگر پیشنهادات هیات جمهوری اسلامی ایران نیز افزود: اولین موقوفه در اسلام مسجد است و اولین قبله مسلمین نیز بیت‌المقدس می‌باشد، اما چند سالی است که این قبله مورد تعرض رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. لذا از مجمع جهانی وقف خواستیم تا این حرکت زشت رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.

محمدی هم‌چنین از پیشنهاد هیات ایرانی برای تشکیل اتاق فکر در مجمع جهانی وقف گفت: یکی از پیشنهادات ما این بود که چون در مجامع مختلف قوانین و مقررات مختلفی وجود دارد و قوانین وقف در این مجامع وارد نشده است، لذا مجمع نسبت به تدوین قوانین وقف اقدام و آن را به مجامع بین‌المللی پیشنهاد کند.

محمدی درادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با ناخرسندی بعضی از پژوهشگران نسبت به تنها نشریه تخصصی وقف گفت: ما نسبت به این نشریه توجه خاصی داریم و برای غنی‌تر شدن آن نیز از پژوهشگران حوزه وقف استفاده می‌کنیم و از مدیریت آن خواسته‌ایم متناسب با نیاز و مقتضیات زمان برای غنای آن اقدام کنند، چراکه یکی از موضوعات ضروری برای فعالیت‌های علمی، فرهنگی و تبلیغی در مورد وقف همین موضوع می‌باشد.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگاری از برگزاری کنگره عاشوراپژوهی به صورت بین‌المللی در سال‌های آینده خبر داد و گفت: با توجه به استقبال خوبی که از کنگره عاشوراپژوهی در داخل کشور انجام گرفته، برای توجه و توسعه بیشتر این امر و استفاده از ایده‌ها و افکار ملت‌ها و کشورهای دیگر پیشنهاد شده تا با موضوعات مشخص این کنگره به صورت بین‌المللی برگزار شود.

محمدی هم‌چنین با رد خبر اخراج یک سری از کارکنان سازمان اوقاف و در توضیح به سوال خبرنگاری در این ارتباط تصریح کرد: اخراجی در کار نبوده است، بلکه تعدادی از نیروهای قراردادی بودند که قرار داد آنها زمان مشخصی داشت و ممکن است این زمان در مورد برخی به پایان رسیده و قرارداد جدیدی منعقد نشده است، وگرنه بحث اخراج مطرح نبوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما