تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۰
۰
کد مطلب : ۳۰۶۹۷
قائم مقام شورای نظارت بر نشر آثار شهید مطهری:

بالا بودن قیمت کتاب، عامل رکود بازار نشر کتاب های عاشورایی

بالا بودن قیمت کتاب، عامل رکود بازار نشر کتاب های عاشورایی
انتشارات صدرا ( مرکز نشر آثار استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری)  به مدیریت  علی مطهری فرزند شهید مطهری ۳۸ سال است که شروع به فعالیت کرده و با ۶۴ عنوان کتاب در اولین نمایشگاه کتاب های عاشورایی که تا ۱۱ مهر در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار می شود حضور دارد.

محمد کوکب، قائم مقام شورای نظارت بر نشر آثار شهید مطهری در انتشارات صدرا است که گفتگوی ما با او را در ادامه می خوانید.

 
 
کمی درباره سابقه و فعالیت های انتشارات صدرا بگویید.

این انتشارات از سال 1357 فعال است و 102 جلد کتاب در 64 عنوان منتشر کرده است. که کتاب حماسه حسینی از جمله کتاب های عاشورایی این انتشارات است.
 
کدام یک از کتاب هایتان در فضای رسانه ای بازتاب زیادی داشته است؟

داستان راستان، مسئله حجاب، جاذبه و دافعه علی(ع) و حماسه حسینی.
 
کدام عنوان از کتاب هایتان با استقبال مخاطبان روبه رو شده است؟ (پر فروش ترین کتابها)

داستان راستان، مسئله حجاب، جاذبه و دافعه علی (ع)  و حماسه حسینی.
 

به نظر شما در موضوع عاشورا و موضوعات مرتبط، فرهنگ شفاهی غالب است یا مکتوب؟

فرهنگ شفاهی غالب است و این به علت آن است که مردم به ویژه اقشار متوسط و ضعیف از حیث فرهنگی، با فرهنگ شفاهی انس بیشتری دارند و لذا فرهنگ و ادبیات عاشورایی بیشتر از طریق رسانه‌ های شنیداری (صدا و سیما، مجالس و محافل مذهبی و...) ترویج و اشاعه پیدا می کنند.

به نظر من وضعیت ایده‌آل این است که اولاً به وضعیت نه چندان مطلوب رسانه‌ های شفاهی در حوزه موضوع عاشورا سروسامان داده شود و سطح آموزش معارف اسلامی در این زمینه اعتلا پیدا کند و ثانیاً رسانه ‌های مکتوب نیز با نشر آثاری که بتواند قشرهای مختلف جامعه را جذب کنند، خلأ ناشی از پایین بودن سطح آموزش در رسانه‌ های شفاهی را تا حد ممکن پر کنند. به هرحال آنچه مهم است استفاده از ابزار و شیوه‌ های هنری به منظور ترویج فرهنگ عاشورایی و تبلیغ فلسفه و هدف قیام اباعبدالله(ع) است و در این راستا، تمام امکانات و سرمایه ‌های انسانی و مادی باید به خدمت گرفته شود.
 

دلایل رکود بازار نشر کتاب های عاشورایی را چه می دانید؟ به نظر شما پایین بودن سرانه مطالعه معلول است یا علت؟

بالا بودن قیمت کتاب و در اولویت قرار گرفتن اقلام دیگر در سبد کالای خانواده‌ها ، با توجه به سرانه درآمد قشرهای کتابخوان که عمدتاً از طبقات متوسط و پایین جامعه هستند و همچنین عدم استفاده مؤلفان از ادبیات و زبان جذاب برای نسل جوان از دلایل رکود بازار نشر کتاب های عاشورایی است و پایین بودن سرانه مطالعه معلول یک سلسله علل و عوامل مادی و معنوی است. 




انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما