تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۹
۰
کد مطلب : ۳۰۶۸۸
مسئول بازرگانی مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در نمایشگاه کتابهای عاشورایی:

مسئولان برای کتاب های عاشورایی یارانه ویژه تری اختصاص دهند

مسئولان برای کتاب های عاشورایی یارانه ویژه تری اختصاص دهند
 مجموعه مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان از سال 1377 تحت اشراف آیت الله العظمی مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان شروع به فعالیت کرده و از آن سال تا کنون حدود 30 جلد کتاب و 36 عنوان نرم افزار در زمینه علوم اسلامی و قرانی، معارف اهل بیت، تربیت و سبک زندگی فردی و اجتماعی تولید کرده است. حجت الاسلام والمسلمین سجادی مدیریت کل و سید اکبر سجادی مدیریت اجرایی این مجموعه را بر عهده دارند. این مرکز تحقیقات در اولین سال از نمایشگاه کتاب های عاشورایی که تا 11 مهر در محل مجموعه فرهنگی سرچشمه ادامه دارد شرکت کرده است.

به گزارش خبرنگار بنیاد دعبل خزاعی، محسن عابدی مسئول بازرگانی مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان و حدود 6 سال است که در این مجموعه فعالیت می کند. او در این روزهای برگزاری نمایشگاه در غرفه مرکز تحقیقات حضور دارد. گفتگوی ما با او را در ادامه می خوانید.

 
 
 کدام یک از چهره های مطرح در حوزه عاشورا به صورت مستمر با انتشارات شما کار می کنند؟

در حوزه علمیه اصفهان اشخاص زیادی هستند که در حوزه عاشورا فعالیت کردند و بیشترمحصولاتی که منتشر و ارائه می کنیم به نام مجموعه تولید می شود. می توانم بگویم که آیت الله مظاهری، آیت الله مهدوی و عبدل امیر خطاط از جمله چهره هایی هستند که با ما همکاری می کنند.

 
با چه تعداد عنوان کتاب در نمایشگاه شرکت کرده اید؟

به این نمایشگاه حدود 10 عنوان کتاب از جمله  فهرست کتب خطی، فهرست کتب چاپ سنگی و... را آورده ایم.

 
مجموعا درموضوع عاشورا و موضوعات مرتبط چه تعداد کتاب منتشر کرده اید؟
 
ما بیشتر نرم افزار تولید کردیم. در حوزه عاشورا نرم افزار "سفینه النجاه" را داریم که 750 جلد کتاب و مقاله به زبان فارسی و عربی شامل موضوعات مختلف، زندگی، سیره ، سخنان و مقاتلی درباره امام حسین (ع) است.
نرم افزار "سقای معرفت" را داریم که به شکل دانشنامه و درباره حضرت ابوالفضل (ع) است. این دانشنامه شامل کتابخانه، حکایت های گویا، پوسترهای گرافیکی ، 24 ساعت سخنرانی، مداحی، مولودی و زیارت حضرت است.
درمورد حضرت زینب (س) نیز نرم افزاری با عنوان "فرزانه" تولید کردیم. این سه نرم افزار در قالب یک مجموعه با عنوان "معرفت حسینی" عرضه می شوند.
 

آیا از میان کتاب هایی که منتشر کرده اید کتابی برگزیده جوایز معتبر ملی یا محلی شده است؟

نرم افزار "باب العلم" ما که شامل حدود 800 جلد کتاب و مقاله به زبان فارسی و عربی است رتبه اول کشوری کتابخانه های ائمه معصومین را کسب کرده و نرم افزار "روایت حماسه" نیز کارنامه کامل 8 سال دفاع مقدس است و رتبه اول کشوری را در جشنواره رسانه های دیجیتال کسب کرده است.
 

کدام یک از کتاب هایتان در فضای رسانه ای بازتاب زیادی داشته است؟

از میان  نرم افزارها  آنهایی که درباره عاشورا تولید کردیم خیلی بازتاب داشته است . در حال حاضر نیز تصمیم داریم یکسری از نرم افزارها را به صورت اندرویدی برای استفاده در تلفن همراه تولید کنیم.
 

 آیا برنامه های رونمایی و نقد کتاب هایی که منتشر می کنید در دستور کارتان قرار دارد؟

نقدها از طریق ایمیل و پست برای ما ارسال می شود و جنبه عمومی ندارد. جنبه عمومی مربوط به رونمایی است. متاسفانه از سال 93 تا کنون نرم افزاری را رونمایی نکردیم و قرار است در حوزه سبک زندگی 7 نرم افزار را به مرور تا پایان سال رونمایی کنیم. یک نرم افزار به نام "ترجمان وحی" داریم که قرآن را به صورت افکتیو و شخصیتی ترجمه کردیم.  140 شخصیت در قرآن داریم. حدود 6 سال است روی آن دارد کار می شود و قرارمان این است که  تا پایان امسال و یا ابتدای ماه رمضان آینده از آن رونمایی کنیم.
 

 کدام عنوان از کتاب هایتان با استقبال مخاطبان روبه رو شده است؟ (پر فروش ترین کتابها)

کتاب "رستاخیز" ترجمه تصویری قرآن با موضوع معاد و قیامت پر فروش ترین کتاب ما است. ایده این کار از طرف آقای سجادی بوده است.  تا کنون نیز حدود 50 هزار جلد از آن در 17 مرحله  تجدید چاپ شده است.
 

 وضعیت توزیع کتابهایتان چگونه است؟ آیا از این وضعیت راضی هستید؟ آیا شبکه های توزیع کلان در سطح کشور همکاری لازم برای توزیع کتابهای شما را دارند؟

تا سال گذشته به صورت متمرکز خودمان محصولات را عرضه می کردیم. ولی از امسال  در مراکز استانها حداقل در یکی از فروشگاه ها محصولاتمان به فروش می رسند. 24 نمایندگی در سراسر کشور داریم و با موسسه "به نشر" برای توزیع محصولاتمان کار کردیم اما از طرف دولت حمایت و همکاری لازم صورت نگرفته است.
 

به نظر شما در موضوع عاشورا و موضوعات مرتبط، فرهنگ شفاهی غالب است یا مکتوب؟ چرا؟ به نظرتان وضعیت ایده ئال چگونه باید باشد ؟

فرهنگ شفاهی بیشتر غالب بوده چون مراسماتی که برای امام حسین (ع) برگزار می شود بیشتر به صورت سخنرانی است اما متاسفانه این سخنرانی ها تفکر برانگیز و به گونه ای نیستند که شنونده ملزم شود بقیه مطالب را هم بداند. در واقع عطش دانش برایشان ایجاد نشده است. صداوسیما هم چندان کاری انجام نداده است.  در حال حاظر مسابقه کتابخوانی در برنامه "خندوانه انجام می شود اما تا کنون چنین برنامه هایی درمورد کتابهای دینی نداشته ایم. هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد، اگر 100 ساعت هم سخنرانی کنیم تاثیری را که کتاب خواندن می گذارد ندارد. بهتر است فرهنگ مکتوب را نیز به کنار فرهنگ شفاهی بیاوریم. بهترین راه برای اینکار صدا و سیما و جلسات مذهبی در ایام محرم است.
 

 دلایل رکود بازار نشر کتاب های عاشورایی را چه می دانید؟ به نظر شما پایین بودن سرانه مطالعه معلول است یا علت؟

ارگان های دولتی و مسئول باید یارانه ای برای چاپ چنین کتابهایی در نظر بگیرند تا در مکان هایی مثل نمایشگاه تخصصی روی آن کار شود. در سطح شهر یک بنر تبلیغاتی از برگزاری این نمایشگاه ندیدم. تبلیغات در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

 
به نظر شما مهمترین چالش ها و موانع پیش روی بازار نشر کتاب های عاشورایی چیست؟ پیشنهاد شما برای رفع این مشکلات چیست؟

شاید باید مسولان نسبت به کتابهایی که در زمینه عاشورا منتشر می شود با سایر موضوعات تمایز قائل شوند  یا یارانه ویژه تری اختصاص دهند. شاید کاهش قیمت و پر زرق و برق و نفیس بودن کتابها در فروش بیشتر تاثیر داشته باشد.
 

 فعالان عرصه هیئت به ویژه وعاظ و مداحان و مدیران هیئت چه نقشی می توانند در افزایش سرانه مطالعه در میان قشر هیئتی ایفا کنند؟

اوایل امسال یا سال گذشته بود که رهبری در جمع مداحان فرمودند که واعظ و  مداح می تواند در ذهنیت مخاطب بسیار تاثیر داشته باشد. متاسفانه در بعضی از موارد مطالعه جامعی که یک واعظ باید داشته باشد دیده نمی شود. اگر سطح آگاهی افزایش پیدا کند و نقاط ضعفشان را برطرف کنند می توانند مانع از گمراهی مخاطب شوند و به نوعی او را تشویق کنند تا برای کسب اطلاعات بیشتر به کتب مراجعه کنند.  ما در 10 روز اول محرم بازار تبلیغاتی بسیار بزرگی داریم که می توانیم روی ذهن مخاطبان کار کنیم و تاثیر بگذاریم.


انتهای پیام/
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما