تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۴
۰
کد مطلب : ۳۳۳۴۸
روشن نگاه‌داشتن چراغ عقلانیت با گفت‌وگو

در باب ضرورت طلوع «شمس»

در باب ضرورت طلوع «شمس»
صادق محقق: امروز پیش نشست شورای مشورتی ستایشگران اهل‌بیت (ع) – شمس - در بنیاد دعبل برگزار شد.
شورایی که به گفته طراحان آن یک ساختار به معنای مرسوم و متعارف آن نیست. بلکه فرانهادی است برای «جمع اندیشی» و «هم‌اندیشیِ» صاحب‌نظران و کارشناسانِ آشنا با مسائل جامعه ستایشگری اهل‌بیت (ع).
سؤال اساسی که در مواجهه اول با این طرح به ذهن متبادر می‌شود، ضرورت تأسیس چنین سازی و کاری و مهم‌تر از آن ضمانت اجرایی تحقق تصمیمات این شوراست.
«شبکه‌سازی» و «گفت‌وگو» از جمله مهم‌ترین اهداف شمس است که به محض تشکیل آن، هدف آن نیز محقق شده است. ضمانت تحقق آن پایبندی به این اصل است: در شرایط فعلی به شدت به گفت‌وگو نیاز داریم؛ و برای فراهم آوردن زمینه گفت‌وگو نیاز به یک شبکه‌ی فرانهاد.

در حال حاضر در میان همه مشکلات و مسائل، دو معضل در سطح جدی‌تری گریبان گیر ما شده است:
 هجوم مدرنیته که مهم‌ترین قربانی‌اش ارزش‌ها، اخلاق و سنت‌هاست.
«وانموده ها» یا فراورده‌های رسانه‌ای که ریشه در حقیقت و واقعیت ندارند اما برای به بازی گرفتن مردمان، با حقیقت آمیخته شده و با استفاده از گسترش فنّاوری‌های ارتباطی ضریب نفوذ خود را افزایش داده، خود را جای حقیقت و واقعیتِ ناب جا زده‌اند.
ما حتی وقتی می‌خواهیم دلسوزانه و از روی نیت خیر دست به تحلیل وضعیت موجود زده و آسیب‌شناسی کنیم هم از یک‌سو اسیر بازی‌های زبانی و رسانه‌ای «وانموده ها» هستیم و از سوی دیگر مورد هجمه مدرنیته آن هم همه جانبه و با تمام قوا!
بخش عمده‌ای از شناخت ما از وضعیت موجود «وانموده» است نه واقعیت. بخش عمده از واقعیت اصلی که باید به آن توجه کنیم توسط رسانه‌ها «پنهان»! شده است.
اولویت‌های ذهنی ما نیز توسط همین بازی‌های زبانی و رسانه‌ای تنظیم شده است. بسیاری از مسائل و موضوعات به آن آشکارگی که ما فکر می‌کنیم نیست. در سایه گفت‌وگوست که می‌توان به پرسش‌های دقیق و درست رسید.
راستی مهم‌ترین مسئله جامعه مداح چیست؟ پاسخ به این پرسش آسان نیست. آن‌هم در شرایطی که در فضای فرهنگی دچار اختلال و ناکارآمدی و بعضاً «انسداد» هستیم. برای طرح پرسش‌های درست و پاسخ به آن‌ها نیز نیازی به سخت‌افزار و ضمانت اجرایی وجود ندارد.
اگر این سؤال درست پرسیده و پاسخ داده شود به صورت خودکار بسیاری از اشخاص حقوق و حقیقی و صاحبان قدرت و سیاست‌گذاران  در عرصه ستایشگری اهل بیت(ع)، تکلیفشان روشن خواهد شد. قطعاً آن‌ها خواهند آمد و فراورده‌های شمس را طلب خواهند کرد و همین یعنی ضمانت اجرایی.
برای رهایی از این دو معضل، مهم‌ترین ابزار ما ایجاد شبکه‌ای برای گفت‌وگوست!

به نظر من همین امروز و با تشکیل همین جلسه عملاً بخشی از هدف شمس محقق شده است. با «گفت‌وگو» می‌توان چراغ «عقلانیت» را برای نمایاندن «حقیقت» روشن نگاه داشت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما