کد مطلب : ۳۴۵۰۱
درباره مهمترین چالش های پیش روی جامعه ستایشگران اهل بیت(ع)
چندی پیش نظر سنجی مفصلی در کانال دعبل شده بود و نظر مداحان و کارشناسان را درباره مهمترین چالش پیش روی حوزه ستایشگری اهلبیت (ع) را در قالب 17 سوال پرسیده بودیم.
حدود 600 نفر از مخاطبین سایت و کانال تلگرام بنیاد دعبل، مهمترین چالشها و مسائل مهمِ پیشِ روی جامعه ستایشگران اهلبیت (ع) را به ترتیب زیر تشخیص دادند:
1- نبود ساز و کار مناسب برای جلوگیری و یا برخورد با تخلفات: 91 درصد
2- محتوای نامناسب و با تحریفات در برخی از مداحیها و انعکاس رسانهای آن: 87.10 درصد
3- وضعیت منزلت اجتماعی مداحان: 85.64 درصد
4- پرداختهای نجومی به برخی از مداحان و انعکاس رسانهای آن: 81.33 درصد
5- تأثیرگذاری کم و یا عدم نفوذ تشکلهای ستایشگران در راهبری جامعه ستایشگری: 80 درصد
6- تأثیر فرهنگعامه پسند بر فضای ستایشگری (مهجور ماندن مداحی سنتی و ترویج سبکهای نامتعارف مداحی): 61.02 درصد
7- تأثیرگذاری سرمایهداران و ثروتمندان در مطرح شدن نام برخی مداحان و افزایش نرخ پاکت مداحی: 60.35 درصد
8- عدم سیاستگذاری کلان و یا سیاستگذاری غلط در حوزه ستایشگری: 60.34 درصد
9- نبود منابع انسانی متخصص و ماهر برای فعالیت فرهنگی و سازمانی در جامعه ستایشگری: 52.54 درصد
10- پایین بودن سطح تحصیلات و سطح سواد رسانهای ستایشگران: 51.66 درصد
11- نابسامانی در عرصه آموزش مداحی و مؤسسات آموزش مداحی: 50 درصد
12- عملکرد صداوسیما در حوزه ستایشگری اهلبیت (ع): 49.33 درصد
13- کاهش انسجام اجتماعی مداحان: 48.33 درصد
14- تهرانیزه شدن (یک شکل شدن) مداحی در سراسر کشور و مهجور ماندن مداحی بومی و محلی: 45.90 درصد
15- ارتباط ضعیف جامعه ستایشگران با روحانیون و بیوت مراجع: 41.67 درصد
16- تشکلهای ستایشگری استراتژی رسانهای ندارند: 41.67 درصد
17- ضعف عملکرد رسانههای منتسب به جامعه ستایشگری: 40 درصد
حدود 600 نفر از مخاطبین سایت و کانال تلگرام بنیاد دعبل، مهمترین چالشها و مسائل مهمِ پیشِ روی جامعه ستایشگران اهلبیت (ع) را به ترتیب زیر تشخیص دادند:
1- نبود ساز و کار مناسب برای جلوگیری و یا برخورد با تخلفات: 91 درصد
2- محتوای نامناسب و با تحریفات در برخی از مداحیها و انعکاس رسانهای آن: 87.10 درصد
3- وضعیت منزلت اجتماعی مداحان: 85.64 درصد
4- پرداختهای نجومی به برخی از مداحان و انعکاس رسانهای آن: 81.33 درصد
5- تأثیرگذاری کم و یا عدم نفوذ تشکلهای ستایشگران در راهبری جامعه ستایشگری: 80 درصد
6- تأثیر فرهنگعامه پسند بر فضای ستایشگری (مهجور ماندن مداحی سنتی و ترویج سبکهای نامتعارف مداحی): 61.02 درصد
7- تأثیرگذاری سرمایهداران و ثروتمندان در مطرح شدن نام برخی مداحان و افزایش نرخ پاکت مداحی: 60.35 درصد
8- عدم سیاستگذاری کلان و یا سیاستگذاری غلط در حوزه ستایشگری: 60.34 درصد
9- نبود منابع انسانی متخصص و ماهر برای فعالیت فرهنگی و سازمانی در جامعه ستایشگری: 52.54 درصد
10- پایین بودن سطح تحصیلات و سطح سواد رسانهای ستایشگران: 51.66 درصد
11- نابسامانی در عرصه آموزش مداحی و مؤسسات آموزش مداحی: 50 درصد
12- عملکرد صداوسیما در حوزه ستایشگری اهلبیت (ع): 49.33 درصد
13- کاهش انسجام اجتماعی مداحان: 48.33 درصد
14- تهرانیزه شدن (یک شکل شدن) مداحی در سراسر کشور و مهجور ماندن مداحی بومی و محلی: 45.90 درصد
15- ارتباط ضعیف جامعه ستایشگران با روحانیون و بیوت مراجع: 41.67 درصد
16- تشکلهای ستایشگری استراتژی رسانهای ندارند: 41.67 درصد
17- ضعف عملکرد رسانههای منتسب به جامعه ستایشگری: 40 درصد