تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۷
۰
کد مطلب : ۳۴۳۴۶

درباره مدرسه دعبل

بنیاد دعبل خزاعی پیرو اقدامات آموزشی و پرورشی پیشین، دوره‌های آموزشی «مدرسة دعبل» را با برگزاری کلاس‌هایی ویژة آشنایی مداحان با تاریخ و مقتل، شعر و ادبیات و هنر و فنون مداحی آغاز کرد. این کلاس‌های آموزشی با بهره‌گیری از تجربیات نشست‌های علمی مداحان در سال‌های گذشته و با توجه به اعلام نیاز شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها طراحی شده است.
این دورة آموزشی به صورت ضبط حرفه‌ای و پخش آن‌لاین در وب‌سایت مخصوص این دوره، ارائه می‌شود و ضبط اولین واحد درسی ارئه شده در این دورة آموزشی با تدریس آقای دکتر اسماعیل امینی و با موضوع درون‌مایة مداحی: آشنایی با عناصر شعری، زیبایی‌شناسی و آرایه‌ها هم‌اکنون به پایان رسیده است.
پس از رونمایی از «مرام‌نامة ستایشگران و ذاکران اهل‌بیت (ع)» در اولین نشست علمی مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع) در بهمن‌ماه ۱۳۹۰ ش. بیش از ۲۰۰ نفر از مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع) از سراسر کشور، هم‌پیمان شدند که: « ... ما ستایشگران و ذاکران با اعتقاد به این‌که اهل‌بیت (ع) عزیزان بارگاه الهی و والاترین و محبوب‌ترین اسوه‌های عالم وجودند، متعهد می‌شویم: اشعار فاخر، گفتار سنجیده، اجرای زیبا و رفتار شایسته را در مجالس و محافل منتسب به این بزرگان به‌کار گیریم. ما ستایشگران و ذاکران، آشنایی و انس با قرآن، روایات، تاریخ و سیرة اهل‌بیت (ع)، ادعیه و زیارات و ارتقای معرفت دینی را در مرکز توجه خویش قرار می‌دهیم ... ».
بنیاد دعبل خزاعی همسو و هم‌پیمان با این مرام‌نامه، در مجموع ۱۲۱ پیشنهاد، رهنمود و نکته در پنج کارگروه آموزشی از نشست اول را با استادان و پیش‌کسوتان این حوزه در میان گذاشت و به این ترتیب مقدمات برگزاری دومین نشست علمی مداحان سراسر کشور در دی‌ماه ۱۳۹۱ ش. فراهم شد. در این نشست استادان و پیشکسوتان حوزة ستایشگری اهل‌بیت (ع) دانش و تجربیات خود درخصوص مداحی و ذاکری اهل‌بیت (ع) را به اشتراک و در بوتة نقد و بررسی گذاشتند. یکی از اشتراکات و تأکیدهای مورد نظر استادان و پیشکسوتان، لزوم مطالعة مستمر و تلاش برای غنی‌سازی و کیفی‌کاری در حوزه‌های مذهبی و دینی است که مستلزم بازبینی مکرر در فعالیت‌های آموزشی و هم‌چنین تدوین متون آموزشی برای مخاطبان این دوره‌های آموزشی است.
مدرسة دعبل پیرو دغدغه‌هایی از این قبیل، اکنون با تولید اولین واحد درسی و ارائة آنلاین و الکترونیکی آن، امیدوار است در ادامة این مسیر، همة واحدهای درسی لازم برای یک دورة کامل آموزشی ویژة ذاکران و ستایشگران اهل‌بیت (ع) را به‌صورت آنلاین، الکترونیکی و مکتوب در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. برای شروع کلاس‌ها و دریافت نظرها و در صورت نیاز انجام اصلاحات در نحوة اجرایی کردن این طرح، محتوای اولین واحد درسی از این دورة آموزشی هم‌اکنون در حال بارگزاری بر روی وب‌سایت مدرسة دعبل است و هم‌چنین از طریق لوح فشرده، به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما